غنای فرهنگی ایران فرصتی برای کارآفرینی در حوزه فرهنگ

کارآفرینی گستره وسیعی از فعالیت ها را شامل می شود و محدود به فعالیت تولیدی خاصی نمی شود، به ویژه در فرهنگ و هنر یک جامعه به دلیل تعدد و تنوع ایده ها، فعالیت ها و گستردگی جغرافیایی که با آیین ها و آداب و رسوم اقلیمی عجین شده است، رویکرد کارآفرینی بیش از پیش نمایان می شود.

کشور ایران به جهت بهره مندی از منابع غنی فرهنگی، از جمله کشورهای مطرح در جهان از لحاظ فرهنگی و هنری محسوب می شود. گستره جغرافیایی فرهنگ و ادب ایرانی، تنوع اقلیمی، گستره زبان فارسی، وسعت قلمرو جغرافیایی، میراث فرهنگی، انواع هنرهای دستی، موسیقی، معماری ایرانی اسلامی، جاذبه ها و منابع متنوع طبیعی، فرهنگی و تاریخی، از جمله منابع ارزشمند در حوزه فرهنگ و هنر ایرانی به شمار می رود که قدرت حضور ايران در عرصه جهاني را افزايش داده و فرصت رقابت خوبي را برای مطرح شدن در محافل و مجامع فرهنگي بين المللي و از سوی دیگر توليدات فرهنگي و هنري ايراني فراهم كرده است.

تولیدات فرهنگی، دانش، تمدن و خلاقیت های بشری را ذخیره، حفظ و منتقل می کنند. میراث ارزشمند بشری به واسطه رسانه های فرهنگی همچون کتاب، مطبوعات، و آثار هنری تقویت می شوند و در سطح وسیعی گسترش می یابند.

از این رو غنای فرهنگی ایران فرصت ارزشمندی را پیش روی فعالیت های کارآفرینی قرار می دهد. به ویژه فرهنگ به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد، در برخی موارد نیاز به کارخانه های بزرگ تولیدی نداشته و واحدهای تجاری کوچک با سرمایه های اندک می توانند در اشتغال زایی و توسعه اقتصادی نقش موثری ایفا نمایند. این مزیت ها اهمیت توجه به کارآفرینی را در صنایع فرهنگی بیش از پیش افزایش می دهد.

نقش کارآفرینی در بخش فرهنگ صرفاً منحصر به افزایش درآمد سرانه و انباشت سرمایه در بخش هنر نیست، بلکه می­ تواند آغاز تغییرات ساختاری عمده در فعالیت­های اقتصادی کشور باشد.

این تحول با رشد بازده اجتماعی و امکان مشارکت فعال در میان بازیگران اجتماعی نقش­های اقتصادی( اشتغال در فعالیت­های فرهنگی) توأم خواهد شد که ثمره آن گسترش ظرفیت رشد کشور و استقرار نظم اجتماعی عادلانه و پویا خواهد بود.

سرمایه گذاری مستمر و اندیشیده، نیازمند نیروی انسانی آموزش دیده و با تجربه و دارای توانایی های نو برای ارتباط با بازارهای جهانی و قلمرو سرحدی دانش است. بنابراین داشتن متخصصینی که توانایی تلفیق فرصت های اقتصادی و مزیت های هنری و فرهنگی کشور را داشته باشد ضرورت بلاشک تاریخی است. بی گمان نخستین گام در این راه، تربیت متخصصینی است که بتوانند با اتکا به پتانسیل های موجود کارآفرینی در حوزه ی فرهنگ بنگاه­های کارآفرین فرهنگی را ایجاد کنند.

هفته جهانی کارآفرینی (GEW) بزرگترین رویداد هماهنگ برای ترویج و ترفیع کارآفرینی در جهان است که هر سال در بازه زمانی 18 تا 24 نوامبر برابر با 28 آبان تا 4 آذر برگزار می‌شود.

این رویداد اقدامی موثر برای ارج نهادن به نوآوران و خالقان اشتغال است. کسانی که ایده‌های خود را حیات بخشیدند و کسب و کاری را پایه‌گذاری کرده و باعث رشد اقتصادی در کشور خود و توسعه رفاه انسانی شدند. در این رویداد هماهنگ، با تشویق افراد تلاش می‌شود تا نسل جدیدی از کارآفرینان به راه‌اندازی کسب و کار فکر و کسب و کار شخصی خود را آغاز کنند.

عقیده بسیاری براین است که این کمپین عظیم جهانی می‌تواند باعث ترفیع جایگاه کارآفرینی در اذهان و افکار گردیده و مشوقی برای راه‌اندازی کسب و کار توسط عموم جامعه شود.

رویداد هفته جهانی کارآفرینی سکویی برای توسعه ارتباطات و همکاری‌های پیوسته تمامی نقش‌آفرینان عرصه کارآفرینی است تا از این طریق زیست‌بوم کارآفرینی و اکوسیستم مناسب در کشور ایجاد و در سطح ملی و جهانی تقویت شود.

بی تردید صنایع فرهنگی ایران نقش قابل توجهی در کارآفرینی و استراتژی های توسعه با رویکرد کارآفرینی ایفا خواهند نمود. از این رو امید آن می رود که با گرامیداشت هفته کارآفرینی، شاهد نگرش های جدیدی در ارزش نهادن به فرهنگ و توسعه صنایع فرهنگی ایران باشیم.

 

محمد حسین ایمانی خوشخو- رییس پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا