قربانیان سندرم جنین الکلی را فراموش نکنیم

از این میزان یک میلیون نوزاد سالانه به دنبال عوارض نارسی فوت میکنند و شمار زیادی از نجات یافتگان مدت زیادی از زندگی خود را با عوارض نارسی دست به گریبان هستند.

عوارضی چون فلج مغزی، مشکلات بینایی و شنوایی و…نوزاد نارس به نوزادی گفته می‌شود که تولد زودهنگام پیش از 37 هفته‌ داشته باشد. سالانه 15 میلیون نوزاد نارس در سراسر دنیا به دنیا می‌آیند.
در ایران آمار تقریبی تولد نوزادان نار‌س 12درصد ذکر می‌شود.نارس بودن نوزادان می‌تواند دلایلی مثل سبک زندگی و کار مدرن، استرس و بیماری، افزایش سن بارداری(به‌ویژه در اولین بارداری) ، مصرف الکل و سیگار و مواد مخدر، مصرف داروهای غیرمجاز در حین بارداری، باداری دوقلو و … داشته باشد.
آنچه که امروز توجه بسیاری از متخصصان را به خود جلب کرده ،مصرف الکل بین مادران جوان است . هنگامی که یک زن باردار از الکل استفاده می‌کند، الکل از جفت عبور کرده و بر نمو جنین تاثیر می‌گذارد (که شامل مغز هم می‌شود). نقص‌های چهره‌ای رایج در سندروم جنینی الکل (FAS) در اثر قرارگرفتن در معرض الکل در سه ماهه‌ی اول بارداری است، درست زمانی که ویژگی‌های چهره‌ای در حال ایجادند. همچنان استفاده از الکل در هر زمانی در طول بارداری می‌تواند خطر ابتلا به FADS را افزایش دهد زیرا مغز در تمام طول بارداری در حال رشد است. همچنین بسیاری از ناهنجاری‌های ذهنی که در کودکان مبتلا به سندرم جنینی الکل دیده می شود.
آنچه حائز اهمیت است این است که کودکان مبتلا به سندرم جنینی الکل که فاقد ویژگی‌های ظاهری این بیماری‌اند، دارای مشکلات رفتاری مشابهی هستند. اغلب به اشتباه اختلال نقص توجه_بیش فعالی (ADHD) تشخیص داده می‌شدند.
آنچه که محققان اکنون می‌دانند این است که زنان باردار باید از مصرف الکل خودداری کنند. اما همچنان برای کودکان مبتلا، امیدواری وجود دارد. مداخلات اخیر (مانند درمان‌هایی که مهارت‌های حرکتی، ارتباط و تعاملات اجتماعی را آموزش می‌دهند) برای کودکان مبتلا به FAS و FASD می‌تواند کارساز باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا