طوفان سیتوکین در مبتلایان به کووید19

به گزارش نیوز مدیکال، طوفان سیتوکین (cytokine storm) یک واکنش غیرطبیعی ایمنی است. این واکنش نوعی سندرم پاسخ التهابی سیستمیک است و می‌تواند با علایم مانند تب، خستگی، بی‌اشتهایی، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، اسهال، عوارض پوستی، تنفس سریع، تپش قلب، افت فشار خون، تشنج، سردرد، توهم و لرزش همراه باشد.

در بیماران مبتلا به کووید۱۹ این عارضه می‌تواند به تورم بافت ریه منجر شود. تداخل این دو واکنش، می تواند پاسخی به این پرسش باشد که چرا برخی مبتلایان، دو موج از بیماری را تجربه می‌کنند.

اکنون محققان دانشکده پزشکی دانشگاه «واشنگتن» در سنت لوئیس و بیمارستان «تحقیقات کودکان سنت جود» در ممفیس در ایالت تنسی در آمریکا در جریان یک مطالعه متوجه شدند که نارسایی تنفسی ناشی از ابتلا به موارد شدید کرونا معمولا ناشی از طوفان سیتوکین نیست.

آنها در این مطالعه سلول های ایمنی و مولکول های موجود در نمونه های خون ۱۶۸ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ و ۲۶ بیمار مبتلا به آنفلوانزا و ۱۶ فرد سالم را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. نمونه های بیماران آنفلوآنزایی در فاصله زمانی میان سال های ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ گرفته شده بود و نمونه بیماران کووید۱۹ و افراد سالم در سال جاری گرفته شده است.

آنها همچنین اطلاعاتی درمورد عواقب بیماری هر بیمار – آیا بیمار در نهایت به مراقبت ویژه یا دستگاه کمکی اکسیژن رسان احتیاج داشت – و آیا بیمار در نهایت از بیماری بهبودی می یابد یا خیر جمع آوری کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که تعداد سلول های التهابی در خون بیماران مبتلا به کرونا و آنفلوآنزا تقریباً یکسان بود و تنها هفت یا چهار درصد از بیماران کووید١٩ علایم طوفان سیتوکین با سطوح بسیار بالای سیتوکین را حتی در مقایسه با سایر بیماران به شدت بیمار، نشان دادند.

همچنین اکثر بیماران کرونایی مبتلا به نارسایی حاد تنفسی نه تنها طوفان سیتوکین نداشتند بلکه التهاب کمتری نسبت به بیماران آنفلوآنزا که به همان اندازه بیمار بودند، داشتند.

چند آزمایش بالینی نشان داده اند که برخی از بیماران کووید۱۹ که به شدت بیمار هستند با مصرف داروهای استروئیدی مانند «دگزامتازون»   که التهاب را سرکوب می کنند، بهبود می یابند. نکته اصلی یافتن راهی برای شناسایی افراد در معرض خطر طوفان سیتوکین به محض ورود به بیمارستان خواهد بود.

پاول توماس نویسنده ارشد این تحقیق گفت: افراد شرکت کننده در این مطالعه با فنوتیپ (خصیصه) «واقعی» طوفان سیتوکین از لحاظ  ایمونولوژیک در مقایسه با سایر افراد دیگر بسیار متفاوت هستند بطوری که به نظر می رسد تفاوت های چشمگیری در مسیرهای ایمنی متعدد وجود دارد که این فنوتیپ (خصیصه) را هدایت می کند.

وی افزود: اگر بتوانیم ویژگی های آن مسیرها را شناسایی کنیم تا در شرایط بالینی با سرعت ارزیابی شوند، می تواند برای دسته بندی بیمار مفید باشد.

این محقق خاطرنشان کرد، درحالیکه طوفان سیتوکین به عنوان عامل نارسایی تنفسی موارد مبتلا به کووید۱۹ تا حد زیادی منتفی شده است، علت نارسایی تنفسی اکثر موارد مبتلا به کووید-۱۹ ناشناخته مانده است.

فیلیپ مود از دیگر نویسندگان این مطالعه و استادیار طب اورژانس هم گفت: در جمعیتی که ما مطالعه کردیم، ۲۴ درصد جان خود را از دست دادند اما فقط چهار درصد طوفان سیتوکین داشتند. بیشتر افرادی که در اثر ابتلا به کووید۱۹ فوت کردند بدون داشتن طوفان سیتوکین جان خود را از دست دادند.

وی تاکید کرد آنفلوآنزای شدید بیشتر از کووید۱۹ شدید، التهابی است. بنابراین چه عواملی باعث از کار افتادن ریه های آنها می شود؟ ما هنوز علت این موضوع را نمی دانیم و در تلاش هستیم تا آن را بفهمیم. به گزارش ایرنا، یافته های این مطالعه در نشریه Science Advances منتشر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا