خدمات نمودارگیری کاربردی در صنعت نفت و گاز کشور توسعه یافت

 یک شرکت دانش بنیان از سال ۸۴ برای ارائه خدمات فنی و تخصصی نمودارگیری در کشور شکل گرفت. این شرکت نخستین مجموعه کاملاً خصوصی ایرانی در زمینه خدمات نمودارگیری محسوب می‌شود.

به گفته مرتضی عسگری مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، این مجموعه یکی از نمودهای انگیزه و پیشرفت در صنعت بالادستی نفت است. دستاوردهای علم و فناورانه این شرکت هم گواه این ادعا است. در طی این چند سال، به عنوان یکی از بهترین شرکت‌ها در تبدیل فرصت‌ها به پیشرفت و دستاوردهای قابل اتکا فعالیت کرده‌ایم.

این فعال فناور ادامه داد: این شرکت از سال ۸۶ به‌عنوان یکی از شرکت‌های مورد تأیید فنی و تخصصی قرارداد مستقیم ارائه خدمات نمودارگیری را با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب منعقد کرد و این خدمت را به صنایع بالادستی نفت ارائه می‌کند.

عسگری درباره خدمات ارائه شده در شرکت، می‌گوید: خدمات نمودارگیری چاه یکی از خدمات شرکت ما است. نمودارگیری تولید در واقع ثبت داده‌های مربوط به اندازه‌گیری یک یا چند پارامتر سیال تولید شده در چاه نفت و گاز است که از این داده‌ها برای توصیف یا پیش‌بینی رفتار چاه تولیدی استفاده می‌شود.

به گفته او، نمودارگیری تولید با اهداف گوناگونی از جمله ارزیابی عملکرد دینامیکی و میزان تولید در بخش‌های مختلف چاه، عیب‌یابی مشکلات پیش‌آمده و پایش میزان اثربخشی عملیات تحریک یا تکمیل چاه انجام می‌گیرد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: خدمات نمودارگیری این شرکت به شرکت نفت و شرکت‌های تابعه را قادر می‌کند تا نیاز به عملیات‌های پرخطر و هزینه‌زا را کاهش دهند. این شرکت با ارائه گستره‌ای وسیع از انواع نمودارگیری به صنعت نفت این امکان را می‌دهد تا به بالاترین سطوح تولید در تمامی شرایط خشکی و دریا دست یابد.

این فعال فناور خاطر نشان کرد: ارزیابی یکپارچگی چاه یکی از خدماتی است که مجموعه ما ارائه می‌کند. یکپارچگی هر چاه سؤالی است که پاسخ آن از عهده هیچ ابزار یا اندازه‌گیری به‌تنهایی برنمی‌آید و نیاز به ترکیب و راندن چندین ابزار و تفسیر یکپارچه اطلاعات دارد. عدم بررسی هرگونه نشتی هرچند کوچک می‌تواند عواقب مختلفی از کاهش تولیدی تا تخریب محیط‌زیست داشته باشد که خود موجب توقف تولید، تعمیرات هزینه‌بر و جرایم مختلف قانونی است.

عسگری افزود: خدمات اندازه گیری اشباع سیالات مخزن هم جز خدمات ارائه شده ما است. بلافاصله پس از تکمیل چاه و آغاز تولید، باید مخزن نفتی، برای پیش‌بینی رفتار آن و برنامه‌ریزی فرایند تولید به‌طور پیوسته مورد پایش قرار گیرد.

این فعال دانش‌بنیان افزود: ارزیابی نرخ تولید سطحی برخی اوقات نشانه خوبی است اما گاهی به‌منظور شناخت حرکت سیال در مخزن و بین چاه‌ها باید از اندازه‎گیری اشیا سیالات بهره برد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: خدمات ارزیابی لوله چاه هم توسط متخصصان ما ارائه می‌شود. در صنایع استخراج نفت و گاز، بازیابی لوله اغلب عملیاتی از قبل پیش‌بینی‌نشده است. همچنین خدمات مشبک‌کاری فرآیندی است که برای سوراخ کردن لوله جداری عبور جریان سیال، از مخزن نفتی به درون ستون چاه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عمل معمولاً به‌وسیله تفنگ‌های مخصوص انجام می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا