پوشش‌دهی شیرآلات با تجهیزات ساخت داخل

محمد کریم‌پور از مدیران این گروه صنعتی با بیان اینکه این گروه در بخش تولید و عرضه شیرآلات بهداشتی، انواع دوش، سینک، روشویی، دستشویی، فلش تانک و قطعات جانبی فعالیت دارد، گفت: تا چند سال قبل، محصولات را به صورت برون‌سپاری پوشش‌دهی می‌کردیم و از خدمات PVD دیگر شرکت‌ها استفاده می‌کردیم ولی ۵ سال قبل با توجه به نیاز شرکت، اقدام به خرید یک دستگاه پوشش‌دهی به روش PVD از یکی از شرکت‌های تولید کننده داخلی کردیم و یک سال بعد نیز دستگاه دوم از این شرکت خریداری شد.

مهندس نوبهاری، مدیر فنی این گروه صنعتی نیز درباره فرآیند مورد استفاده در محصولات این شرکت افزود: اغلب از برنج برای تولید شیرآلات استفاده می‌کنیم، روی برنج با نیکل و کروم آبکاری می‌شود و در نهایت برای ایجاد رنگی زیبا و همچنین افزایش استحکام ساختاری، با روش PVD روی محصول پوششی از جنس تیتانیوم اعمال می‌شود. این پوشش‌ها استحکام بالایی داشته و تا وقتی که در معرض محیط اسیدی نظیر برخی شوینده‌ها قرار نگیرد، دوام بسیار بالایی دارد. همچنین با این روش می‌توان رنگ طلایی و مسی را روی محصولات ایجاد کرد.

نوبهار با بیان اینکه در حال حاضر فناوری PVD به شدت در بازار لوازم آشپزخانه نفوذ کرده و این دستگاه در بسیاری از شرکت‌های تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد: شاید تا چندی پیش PVD یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کرد اما در حال حاضر به یکی از ملزومات مهم و غیرقابل انکار این صنعت تبدیل شده است.

بر اساس اعلام ستاد نانو، بعد از جنس فلز مورد استفاده در شیرآلات، آبکاری دارای اهمیت فراوان است که می‌تواند در مقاومت شیر تاثیر بسزایی داشته باشد؛ هرچه کیفیت آبکاری بهتر باشد شیرآلات دیرتر فرسوده می‌شوند. انواع روکش‌های تزئینی نظیر برنج، برنز، مس و استیل برای شیرآلات به وفور استفاده می‌شوند. اما از آنجا که تولیدکنندگان همواره به‌دنبال محصولات با زیبایی، کیفیت و طول عمر بیشتر هستند، امروزه شیرآلاتی با پوشش‌های نانوساختار دارای سختی و مقاومت در برابر خوردگی بالاتر تولید می‌شوند. شناخته‌شده‌ترین این پوشش‌های تزئینی نانوساختار TiN، TiAlN است که با استفاده از دستگاه PVD قابل اعمال روی محصولات است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا