مراسم اختتامیه مسابقات مناظره تخصصی تعاون برگزار شد

 دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در این مراسم بابیان اینکه اکثر برنامه‌هایی که امروز در جهاددانشگاهی به بلوغ رسیده است بر اساس یک نیاز و مسئله شکل‌گرفته است گفت: اساس مناظره این است که فرهنگ بر مبنای گفتگو شکل می‌گیرد و تا گفتگو به وجود نیاید نمی‌توانیم تغییر فرهنگی یا تفهیم فرهنگی را صورت دهیم.

دکتر علیزاده تصریح کرد: تفاوتی که مناظره با خیلی از بحث‌های دانشجویی دارد این است که مناظره تریبون آزاد نیست و فرد مناظره کننده در حضور هیئت‌داوران صحبت می‌کند و برای صحت صحبت‌ها یا نحوه استدلال وی معیار سنجش وجود دارد.

وی عنوان کرد: قشری که قرار است فردای این کشور را اداره کند باید با خیلی از مسائل آشنا باشد و بداند مطالبه آن موضوع به چه نحو است و ظرفیت شنیدن نظر مخالف را داشته باشد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی افزود: مناظرات از معدود برنامه‌هایی است که مبتنی بر جایزه نبوده و فرد شرکت‌کننده تا هر مرحله‌ای که خود را برساند، دانسته‌ها و دستاوردهای خوبی به دست آورده و حتی در صورت برنده نشدن، موارد بسیاری را می‌آموزد.

دکتر علیزاده بابیان اینکه یکی از مشکلات جامعه امروز ما مطالعه است، گفت: این مسابقات مبتنی بر مطالعه است و فعالیت بر اساس کارگروهی و علمی انجام می‌شود و از همین حیث مکمل برنامه‌هایی است که در حوزه فرهنگ انجام می‌شود.

اندیشکده تعاون به‌زودی افتتاح می‌شود

در ادامه این مراسم دکتر محمد کبیری، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تشکر از سازمان دانشجویان و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: به این همکاری مشترک به‌منظور ترویج فرهنگ تعاون نیاز داریم.

وی افزود: درگذشته امور ترویجی این حوزه منحصر به جامعه تعاون گران بود اما در سال اخیر با توجه به اهمیت تعاون که طبق متن قانون اساسی یکی از سه رکن اصلی اقتصاد کشور است، مباحث ترویجی علاوه بر تعاون گران در میان گروه‌های مرجع نیز دنبال شد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین گروه‌های مرجع که همواره نیاز به استفاده از دانش و تخصص آنها احساس شده دانشگاهیان هستند و جهت همکاری و استفاده از ظرفیت‌های این گروه تاکنون کارهای مختلفی انجام‌شده است.

دکتر کبیری اضافه کرد: در این راستا، همکاری با مجموعه جهاددانشگاهی در بخش مسابقات تخصصی مناظره در حوزه تعاون اولین گام بود که کارهای مشترکی ازجمله تأسیس اندیشکده تعاون – که به‌زودی به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود- نیز گام‌های تکمیلی در این مسیر است.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با پیشنهاد گنجاندن مناظرات دانشجویی در حوزه تعاون در تقویم سالانه و ادامه این همکاری با جهاددانشگاهی، توجه بیشتر به اندیشه‌های صاحب‌نظران و اساتید برای تهیه سرفصل مسابقات را خواستار شد.

دکتر کبیری در ادامه ضمن اشاره به اهمیت بخش تعاون در اقتصاد دنیا گفت: مجموع دارایی‌های حوزه تعاون در سطح دنیا نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد دلار بوده و همچنین گردش مالی ۳۰۰ تعاونی شاخص جهان سالانه ۲۱۰۰ میلیارد دلار است.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به‌ضرورت ترویج بیش‌ازپیش فعال‌سازی و تشکیل تعاونی‌ها در سطح کشور اشاره کرد و افزود: توسعه بخش تعاون به توسعه رفاه اجتماعی و همچنین ایجاد اشتغال پایدار منطقه‌ای از طریق سرمایه‌های خرد مردمی منجر می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون‌که در شرایط تحریم و تشدید آثار تحریم به‌وسیله کرونا به بالا بردن تاب‌آوری اقتصادی کشور نیاز داریم؛ اگر مجموعه حاکمیت و در رأس آن دولت، فرآیندی را ایجاد می‌کرد که در پی تسهیلگری، ریسک سرمایه‌گذاری در بخش تعاون کم می‌شد، نقدینگی حاضر در جامعه به این سمت هدایت‌شده و اشتغال و تولید رونق پیدا می‌کرد.

دکتر کبیری در انتها به‌ضرورت کار و تلاش جدی به‌منظور احیای اعتماد عمومی به بخش تعاون اشاره کرد و گفت: تاکنون گام‌هایی جهت توسعه شفافیت و نوآوری توسط معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این راستا برداشته‌شده است. وی همچنین بر اصلاح قوانین و چابک سازی روند بوروکراتیک این حوزه و همچنین حمایت هدفمند از تعاونی‌های اشتغال‌زا -البته با این شرط که حیات تعاونی‌ها به دولت گره نخورد- در مسیر پیش روی توسعه بخش تعاون تأکید کرد.
 

دانشگاه بر دو مؤلفه گفتگو و یادگیری تمرکز دارد

همچنین دکتر فرشاد مؤمنی اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی بابیان اینکه دانشگاه بر دو مؤلفه گفتگو و یادگیری تمرکز دارد گفت: در هر دو این موضوعات با ضعف اساسی در حیطه فردی و جمعی روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: در راستای حمایتگری توسعه‌گرا پیشنهاد می‌شود در دوره‌های بعدی مناظرات، سطحی از آموزش اولیه درباره مباحث مطرح و آشنایی با این حوزه برای شرکت‌کنندگان شرح داده شود.

دکتر مؤمنی بابیان ضرورت در اختیار قرار دادن منابع باکیفیت برای دانشجویان گفت: مناظره کنندگان بعدازاینکه از مرحله مشخصی عبور کردند، باید زمینه فرصت آموزش و ارتقاء بنیۀ اندیشه‌ای آنها نیز فراهم شود.

مسابقات تخصصی مناظره با موضوع «تعاون؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» از سوی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌صورت مجازی در دهه آخر شهریورماه با حضور ۱۶ تیم آغاز و پس از ۱۰ روز رقابت با مشخص شدن ۸ تیم منتخب مرحله یک چهارم این مسابقات از چهارشنبه دوم مهرماه تا هفتم مهر برگزار شد.

مناظره نهایی و مراسم اختتامیه مسابقات مناظره تخصصی تعاون صبح یکشنبه ۲۵ آبان ماه به‌صورت مجازی با گزاره «تعاونی‌ها باید از طریق اصلاح قوانین و تسهیل حضور در بازار سرمایه و نه وام‌های بلاعوض از طرف دولت‌ها حمایت شوند» بین دو تیم «سردار جنگل» و «فراز» برگزار و در نهایت تیم فراز با امتیاز 285 برنده این مسابقات شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا