دانش‌آموزان علاقمند به نویسندگانی توانا تبدیل می شوند

هفته کتاب هر ساله از ۲۴ آبان ماه آغاز می‌شود و در این هفته نهادهای مختلف فرهنگی متناسب با حوزه کاری خود برای مخاطبان برنامه‌هایی ارائه می‌کنند.

از آنجایی که وزارت آموزش و پرورش هم در زمینه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و ترویج این فرهنگ در میان دانش‌آموزان اثرگذاری بسیاری دارد،‌ تلاش می کند به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای تربیتی با برنامه‌ریزی مطلوب دسترسی آسان دانش‌آموزان به تازه‌های نشر را فراهم آورد.

برگزاری چهار دوره از جشنواره دانایی- توانایی از اقداماتی است که وزارت آموزش و پرورش در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام داده است.

علی رمضانی  در گفتگو با ایرنا درباره روند جشنواره دانایی-توانایی اظهار داشت: این جشنواره از آبان ماه سال ۹۸ کلید خورد و امسال ۵۰۰ هزار دانش‌آموز با انتخاب یک کتاب در سطح مدرسه در این جشنواره شرکت کردند و با هم به رقابت پرداختند.

وی افزود: ۸۰ درصد دانش آموزان از سطح مدرسه به منطقه آمدند و پس از آن ۸۰ درصد دیگر هم از منطقه به استان منتقل شدند که در مجموع اکنون ۳۲۰ نفر در مرحله کشوری حاضر شدند.

مدیرکل فرهنگی، هنری و اردوها و فضاهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در چهارمین دوره جشنواره دانایی-توانایی از ۲۵ تا ۲۸ آبان در کانون شهید مفتح، هفت کلاس به صورت مجازی با حضور استادان بنام کشوری برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

رمضانی ادامه داد: دانش‌آموزان در این مرحله آثار خود را به داوران ارائه‌ می دهند تا آثار آنها مورد قضاوت قرار گیرد و در نهایت داوران اثر برگزیده را انتخاب کنند. کلاس‌های جشنواره دانایی-توانایی امسال در کانون شهید مفتح برگزار می‌شود اما تعامل دانش آموزان با استادان جشنواره در شبکه شاد و سایر ظرفیت‌های فضای مجازی صورت می‌گیرد.

توجه به دانش‌آموزان مستعد در مناطق محروم

وی یادآور شد: ناشران و بخش خصوصی سال گذشته جشنواره دانایی و توانایی، کتاب های ارائه شده در این جشنواره را با تخفیف ۴۰ تا ۵۰ درصدی در اختیار آموزش و پرورش قرار دادند و این رویداد بدون صرف هیچگونه بودجه دولتی توسط بخش خصوصی برگزار شد.

مدیرکل فرهنگی، هنری و اردوها و فضاهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه جشنواره دانایی-توانایی یک اقدام تخصصی است، اظهار داشت: یک کارگروه در اداره کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است تا کتاب های حوزه کودکان و نوجوانان را بررسی و کتاب‌های دارای کیفیت و دارای شاخص‌های مفید را انتخاب کنند.

رمضانی افزود: برخی از کتاب‌های انتخاب شده توسط کارگروه اداره کل فرهنگی و هنری به جشنواره دانایی توانایی وارد شد و برخی دیگر برای کمک در اختیار مدارس قرار گرفت. همچنین تعدادی دیگر از این کتاب‌ها به فضای ۵۰ هزار نمایشگاه که با همکاری‌ کانون‌ها برگزار می شود، منتقل شد.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که وزارت ارشاد و خیرین نیز به حوزه کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان به ویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار وارد شوند تا بتوان دانش‌آموزان مستعد در این حوزه را به نویسنده تبدیل کرد.

ایجاد اپلیکیشن کتاب برای دوره پنجم

مدیرکل فرهنگی، هنری و اردوها و فضای آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یک اقدام بزرگ در حوزه کتاب و کتابخوانی ایجاد می‌شود، گفت: قرار است اپلیکیشنی ایجاد شود تا دانش آموزان در پنجمین دوره جشنواره دانایی-توانایی بتوانند از کتاب‌های بارگذاری شده در آن استفاده کنند.

رمضانی یادآور شد: قرار است امتیاز کتاب ها را از ناشران خریداری کنیم و در نهایت پی دی اف کتاب‌ها را در اختیار علاقمندان قرار دهیم تا دانش آموزان در زمان‌های تعطیلی مدارس نیز بتوانند به کتاب‌ها دسترسی داشته باشند.

تغییر نگرش آموزشی به تربیتی

وی اظهار داشت: تبدیل شدن فضاهای آموزشی به تربیتی مشکل جدی است که نیازمند تمرکز بر اهداف، در اختیار داشتن بودجه مناسب و اطلاع رسانی خوب در این حوزه است. درحال حاضر در حوزه کتابخوانی این نگرش دیده نمی شود.

مدیرکل فرهنگی، هنری و اردوها و فضای آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: معمولا در هفته کتابخوانی همه نهادها و مردم درباره این موضوع صحبت می‌کنند اما پس از مدتی این موضوع به فراموشی سپرده می‌شود. اگر مدارس هنگام ساخته شدن به کتابخانه‌ای با تجهیزات مناسب مجهز شوند، قدمی مناسب در حوزه کتابخوانی برداشته‌ایم.

رمضانی ادامه داد: برای بردن کتاب‌ها به درون خانواده نیازمند یک تغییر رویکرد در مدیران ارشد هستیم، همچنین خانواده‌ها نیز در کتابخوانی دانش‌آموزان نقش موثری دارند. در واقع اگر خانواده‌ای اهل مطالعه و تحقیق باشند، می توانند این فرهنگ مناسب را به فرزندان خود انتقال دهند.

راه‌اندازی کانال کتاب در شاد

وی خاطرنشان کرد: یک کانال تخصصی در شبکه شاد راه‌اندازی شده است تا دانش‌آموزان بتوانند از کتاب‌های مورد علاقه خود استفاده کنند.

مدیرکل فرهنگی، هنری و اردوها و فضاهای مجازی افزود: میزان کم مطالعه در جامعه نیازمند ورود تمام نهادها است چراکه آموزش و پرورش به تنهایی از عهده تجهیز ۱۰۰ هزار واحد آموزشی در کشور در بحث کتاب و کتابخوانی برنمی‌آید. این موضوع نیازمند بودجه هنگفتی است.

رمضانی همچنین خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش آمادگی دارد که از نهادها و موسسات علاقه مند مانند کمیسیون فرهنگی مجلس بودجه دریافت کند تا تحولی در جریان کتاب و کتابخوانی صورت گیرد، چراکه با بودجه محدود نمی‌توان جریان سازی مناسب با دغدغه مقام معظم رهبری ایجاد کرد؛ این کار به هم‌افزایی نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین اقدامات در خصوص ارتقای سرانه مطالعه، کتاب و توسعه فرهنگ کتابخوانی در مدارس سراسر کشور جشنواره دانایی-توانایی است.

وزارت آموزش و پرورش با توجه به اینکه در حوزه کتاب و کتابخوانی دانش آموزان با مشکلاتی مواجه است و دانش آموزان علاقه مند به کتاب کمتر می توانند کتاب‌های موردنظر خود را در اختیار داشته باشند، جشنواره دانایی و توانایی را هر ساله در آبان ماه و به مناسبت هفته کتاب برگزار می کند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا