شیوع دیابت در 11 درصد جمعیت بالای 25 سال در ایران

علیرضا دلاوری، گفت: طی سال‌های اخیر افزایش شیوع دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگ‌ترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.

وی افزود: بیش از ۴۸۳ میلیون نفر از مردم ۲۰ تا ۷۹ سال جهان مبتلا به دیابت هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۵ تعداد بیماران بالغ بر ۷۰۰ میلیون نفر شود.

دلاوری ادامه داد: بیش از یک میلیون کودک و نوجوان در سراسر دنیا مبتلا به دیابت نوع یک هستند. در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاکید کرد: از طرف دیگر ۳۷۴ میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله مؤثر بسیاری از آنها مبتلا به دیابت خواهند شد.

وی افزود: از هر ۶ تولد ۱ مورد درگیر قند خون بالا (هیپرگلیسمی) در بارداری بوده است. در کشور ما نیز بیش از ۵.۵ میلیون نفر از افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند و به عبارت دیگر حداقل ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می‌برند.

دلاوری گفت: با مسن شدن تدریجی جمعیت کشور مشکلات ناشی از دیابت و عوارض آن مشهودتر خواهد بود.

وی افزود: حداقل ۲۵ درصد افراد دیابتی از بیماری خود آگاه نیستند.

دلاوری گفت: با توجه به شرایط پاندمی کووید ۱۹، افرادی که عامل خطر غیر واگیر یا بیماری‌های دیابت، فشارخون بالا و بیماری قلبی عروقی دارند و همچنین افراد سالمند بیشتر در معرض ابتلاء به کووید ۱۹ هستند و مرگ ناشی از این بیماری در آنها افزایش می‌یابد.

وی افزود: حدود ۵۰ درصد بیماران کرونایی بستری دارای حداقل یک بیماری مزمن هستند.

دلاوری ادامه داد: میزان مرگ در کسانی که بیماری مزمن همراه ندارند ۲،۳ درصد و اگر دیابت داشته باشند ۷،۳ درصد خواهد بود.

وی افزود: افراد مبتلا به دیابت نیز به دلیل اختلال در سیستم ایمنی مستعد ابتلاء به عفونت‌ها هستند. مبتلایان به دیابت از جمله گروه‌های پرخطر هستند که در صورت ابتلاء به ویروس کرونا می‌توانند دچار بیماری شدید شوند.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا