یافته ای راهگشا برای کنترل کرونا در بیمارستان ها

بیمارستان رویال ملبورن تاکنون بزرگ ترین شیوع کووید-19 را در کارکنان بهداشت و درمان در استرالیا را تحمل کرده است، اما در عین حال موفق شده با استفاده از یک رویکرد چند بعدی متناسب با تنظیمات خاص و جمعیتی خود، سرعت گسترش آن را کنترل کند.

بر اساس یک گزارش علمی پژوهشی که در نشریه Medical Journal of Australia منتشر شده است، بین 1 جولای تا 31 آگوست 2020، 262 مورد کووید-19 در بین کارکنان بیمارستان رویال ملبورن شناسایی شد. از این تعداد پانزده نفر در واحد مراقبت های داخلی بستری شده و 13 نفر توسط بیمارستان در منزل تحت مراقبت قرار گرفتند. همچنین دو نفر نیز در بخش مراقبت های ویژه یا ICU بستری شدند، ولی هیچ یک از آن ها به تهویه مکانیکی نیاز پیدا نکرده و مرگ و میری نیز در آن ها مشاهد نشد.

در این میان، پرستاران بیشتر از سایرین تحت تأثیر قرار گرفته و به دنبال آن ها، کارکنان پشتیبانی و خدمات و سپس پزشکان قرار داشتند.

به گفته مجریان این پژوهش، «بخشی از پاسخ ما به این اتفاقات لزوماً تکراری و عملی بود و توصیه هایی را شامل می شد که اغلب همان توصیه های رسمی ایالتی و فدرال بودند».

اما این محققان، فراتر از تمرکز بر تجهیزات محافظت شخصی، رویکردهای زیر را نیز برای کنترل بیماری فوق در بیمارستان متبوع خود مد نظر قرار داده و نتایج موثری گرفتند:

کنترل بار حیاتی

به گفته محققان بیمارستان سلطنتی ملبورن، «ما فرض کردیم که تعداد زیادی از بیماران در فضاهای محدود ممکن است تراکم بالایی از قطرات، آئروسل و آلودگی محیطی ایجاد کرده باشند. این امر باعث ارزیابی دقیق طرح فیزیکی بخش، از جمله نقش احتمالی قرارگیری بیماران و گردش هوا گردید. لذا ما تصمیم گرفتیم تا جایی که ممکن است از اتاق های یک نفره استفاده کنیم و با بستن تخت های بخش، بیماران آلوده را از نظر جسمی ثابت نگه داریم».

آن ها افزوده اند: «شدت انتقال در بعضی از بخش ها منجر به تصمیم گیری در مورد بستن بخش ها و انتقال برخی از بیماران به سایر بخش های خدمات بهداشتی شد. علاوه بر این، ما استفاده از ماسک N95 را برای کارکنان مشغول به کار در مناطقی که تعداد زیادی بیمار مبتلا به کووید-19 تأیید شده یا مشکوک دارند، به طور کامل پذیرفتیم».

گرفتن آزمایش

محققان بیمارستان سلطنتی ملبورن در این خصوص می گویند: «در دسترس بودن و امکان آزمایش سریع و در دسترس برای کارکنان برای اطلاع از مدیریت شیوع در زمان واقعی بسیار مهم بود. در دسترس بودن سریع داده ها، اطلاعات به موقعی را به جلسات مدیریت حوادث می رساند و تصمیم گیری سریع را با استفاده از بهترین اطلاعات ممکن فراهم می نماید».

برنامه های حمایتی

به گفته این محققان، «اهمیت ارتباط کارکنان و رفاه را نمی توان نادیده گرفت. بسیاری از کارکنان، خستگی و استرس جسمی و روانی را در طی این شیوع گزارش کردند. علاوه بر این، کمبود نیروی کار به این معنی بود که کارکنان در شیفت های اضافی به کار گرفته شوند و همچنین در نقش های ناآشنا کار کنند. بر این اساس، دسترسی به برنامه های پشتیبانی کارمندان یکی از عناصر مهم این پاسخ سیستمیک ما برای کنترل بیماری فوق در بیمارستان بود».

شایان ذکر است این داده های فنی می توانند توسط بیمارستان های سایر مناطق دنیا و از جمله کشور خودمان به عنوان راهکاری مناسب برای کنترل شیوع بیماری در بین کارکنان به کار گرفته شوند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا