تلسکوپی که سیاره‌های فراخورشیدی را بررسی می‌کند

«آژانس فضایی اروپا» (ESA) رسما قراردادی را برای انجام بررسی‌هایی امضا کرده است که با هدف ارائه یک تلسکوپ فضایی در سال ۲۰۲۹ به بررسی سیارات فراخورشیدی می‌پردازد.

تلسکوپ فضایی این آژانس قرار است،  یک هزار سیاره فراخورشیدی را بررسی کند و داده‌هایی از طول موج‌های مرئی و مادون قرمز آنها در اختیار محققان بگذارد.

این تلسکوپ موسوم به «آریل» (ARIEL)، با این هدف طراحی شده است تا بررسی کند که جو سیارات فراخورشیدی از چه ساخته شده‌اند و چگونه شکل می‌گیرند و تکامل می‌یابند.

پیش بینی می‌شود آریل در سال ۲۰۲۹ به فضا پرتاب شود، در نقطه‌ای از فضا و حدود ۱.۵ میلیون کیلومتر دورتر از زمین مستقر می‌شود و از آنجا جو سیاره‌های فراخورشیدی مختلف را هنگام عبور مشاهده و بررسی کند.

مأموریت پیش رو برای انگلیس از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا از دانشگاه کالج لندن هدایت می‌شود.

جنس این تلسکوپ از آلومینیوم خواهد بود و  این نخستین بار است که چنین تلسکوپ بزرگی از آلومینیوم ساخته می‌شود.

آریل که انتظار می‌رود در طی چهار سال حدود هزار  سیاره فراخورشیدی را هدف بررسی قرار دهد، سومین مأموریت آژانس فضایی اروپا برای مطالعه این اجرام آسمانی خواهد بود. دو ماموریت دیگر Cheops است که در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد و دیگری نیز قرار است در سال ۲۰۲۶ راه اندازی شود.

منبع:فارس