پوست این ماهی ۹۹/۹ درصد نور را جذب می کند

تیمی از دانشمندان دانشگاه دوک و موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیت سونیان (Smithsonian) دریافته اند که پوست برخی از ماهی های اعماق دریا بیش از ۹۹/۹۵ درصد نوری که به آنها برخورد می کند را جذب کرده و باعث می شود بسیار سیاه به نظر برسند.

در حقیقت در محیط تاریکی که ماهی های اعماق دریا در آن زندگی می کنند، جایی که حتی مقدار کمی نور منعکس شده می تواند توجه ناخواسته شکارچی را به خود جلب کند، این رنگ سیاه شدید شانس زنده ماندن آنها را ارتقا می بخشد.

دکتر کارن آزبورن (Karen Osborn) از دانشگاه دوک که در این تحقیق همکاری داشته، برای اولین بار هنگامی که سعی در عکاسی از برخی از نمونه هایی که در اعماق دریا پرورش پیدا کرده بودند داشت، ویژگی های باورنکردنی این نوع ماهی ها را کشف کرد.

با وجود تجهیزات پیشرفته، او نمی توانست هیچ جزئیاتی را در تصاویر عکس یا فیلم خود مشاهده کند. وی گفت: «مهم نبود که چگونه دوربین یا نور را تنظیم کنم، آنها [ماهی]  تمام نور را به خود جذب می کردند.»

محققان دریافتند که راز رنگ سیاه بسیار زیاد پوست ماهی های اعماق دریا، ملانین یا همان رنگدانه ای که به پوست و موی انسان رنگ می بخشد، است. این ماده در پوست ماهی های فوق، کاملا پخش شده است. به طور کلی ملانین در داخل ساختارهایی به نام ملانوزوم قرار دارد که به طور متراکم درون سلول های پوست این ماهی ها قرار گرفته اند. با توجه به شکل و آرایش ملانوزوم ها، هر نوری که به ملانوزوم برسد، به سمت دیگری در سلول هدایت می شود تا جذب شود.

الكساندر دیویس (Alexander Davis) دانشجوی دكترای دانشگاه دوک و از محققان این پروژه تحقیقاتی در این رابطه چنین توضیح می دهد: « این ساختار حاوی رنگدانه هایی است که مانند یک دستگاه کوچک آدامس سازی در سلول های پوست بسته بندی می شوند، جایی كه همه آنها به اندازه و شكل مناسبی هستند تا برای به دام انداختن نور درون دستگاه درست عمل کنند.»

تاکنون این تیم تحقیقاتی ۱۶ گونه از ماهی های اعماق دریا را پیدا کرده است که از این روش برای سیاه کردن شدید پوست خود در اعماق دریا استفاده می کنند. از آنجا که این گونه ها از نزدیک با هم ارتباط ندارند، این عمل می تواند یک استراتژی نسبتاً رایج در مناطق کمتر شناخته شده دریاها محسوب شود.

به نظر می رسد مهندسان می توانند با الهام از این ماهی ها، مواد فوق سیاه را برای تجهیزات نوری حساس ایجاد كنند كه تولید آن در حال حاضر بسیار هزینه بردار است.