سازگاری، تنها راه مبارزه با تغییر اقلیم

به گزارش سیناپرس نشست موضوعی اقلیم و ترویج‌ علم به مناسبت هفته ترویج علم روز شنبه بیست و چهارم آبان ماه سال جاری در برنامه زنده اینستاگرام از سوی صفحه رسمی انجمن ترویج‌ علم به میزبانی مهدی زارع پژوهشگر‌ و زلزله شناس برگزار شد.

مهری اکبری اقلیم شناس و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران در این نشست بر خط گفت: موضوع تغییر اقلیم‌ به قدری مهم است که صحبت کردن درباره آن برای عموم مردم شاید یکی از آن فعالیت های ترویج‌ علمی دانشگاه‌ها به حساب بیاید.

وی افزود: شاید اگر از مساله تغییر اقلیم کمتر صحبت کنیم در نهایت تبدیل به موضوعی شود که فقط از سوی دانشگاهیان شناخته شده باشد و در نهایت هیچ نگرانی هم در باب آن به وجود نخواهد آمد. اما وقتی دانش به اجتماع تسری پیدا کند تبدیل به یک مطالبه اجتماعی تبدیل خواهد شد.

این اقلیم شناس گفت: با توجه به اینکه در‌ هفته ترویج علم به سر می بریم‌ لازم می دانم به تاریخچه آن از گذشته تا کنون‌ بپردازیم. در ایران نسبت به سال های اخیر توجه زیادی نسبت به گذشته به این علم شده است به ویژه بعد از توافقنامه پاریس مردم حساسیت زیادی نسبت به آن نشان دادند و این مولفه در میان جامعه رواج بیشتری پیدا کرد. شاید یکی از اصلی ترین دلایل آن در خظر بودن منابع طبیعی ایران در برابر معضل گرمایش جهانی است در این زمینه رسانه ها نقششان را به خوبی ایفا کردند.

به گفته اکبری؛ امروزه مساله تغییر اقلیم به یک دغدغه جدی در جامعه ما تبدیل شده است؛ به گونه ای که افراد مشهور هم درباره آن اظهار نظر و در صفحات مجاری خود نسبت به آن ابراز نگرانی می کنند.

وی‌ ادامه داد: موضوع تغییر اقلیم تنها مربوط به ده یا صد سال اخیر نیست. گفتنی است از انقلاب صنعتی به بعد که منجر به افزایش گازهای گلخانه ای شد مفهوم گرمایش جهانی به عنوان یک عامل مخرب در ذهن مردم جهان جای گرفت. از این بحث که بگذریم اقلیم ‌زمین از پیدایش خود به طور مدام در‌حال تغییر بوده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: موضوع مهم این است که از دوران انقلاب صنعتی به بعد تغییر اقلیم به سرعت در حال رخداد است و موضوع نگران کننده اینجاست که کره زمین‌ مجبور است خود را با این سرعت بالا در افزایش دما سازگار کند اما نکته مهم این است که انسان باید برای این سرعت زیاد متحمل آسیب های جدی شود. با نگاهی به گذشته می فهمم که شرایط اقلیمی همواره متغیر بوده است اما آن چیزی که نگران کننده تر است افزایش بیش از حد انتشار دی اکسید کربن است 

اکبری با اشاره به سیاست گذاری ها در باب مساله تغییر اقلیم گفت: با خروج ایالات متحده از توافقنامه پاریس ضربه بزرگی به این‌معاهده بین‌المللی وارد شد. گفتنی است، در‌گذشته حداکثر میزان دی اکسید کربن ۲۸۰ پی پی ام بوده در حالیکه امروز ما از مرز۴۱۰ پی پی ام گذشته ایم. این امر‌، تئوری گرمایش جهانی را تقویت می‌ کند و امروزه با روند غیر قابل کنترل رو به رو هستیم. دولت ها فراغ از هر نوع نگرش سیاسی باید نسبت به این موضوع آگاه تر باشند.

به گفته اکبری حتی اگر روند انتشار دی اکسید کربن کاهش یابد باز هم تا سالیان تقریبا طولانی باید متحمل آثار زیان بار تغییرات اقلیمی باشیم بنابراین صحبت کردن از آن برای فراهم سازی شرایط سازگاری باید در بستری مطمئن صورت بگیرد.

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا