آلوئه ورا، معجزه ای برای درمان مشکلات پوستی

آلوئه ورا گیاهی از خـانواده لیلیاسه اسـت کـه در مناطق گرمسیری رشد می کند. این گیاه را می توان در مکزیـک، کشورهای حاشیه اقیانوس آرام، هند، آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، کارائیب، استرالیا و آفریقا یافت. گیاه فوق دارای برگ های کـشیده و حـاوی ژلی چـسبناک دارد.

در طول برگ ها الیاف مویین پیونددهنده بسیاری وجود دارند که باعث استحکام گیاه می شوند. این گیاه منشأ ماده ای دارویی است که شامل یک مایع زرد به نام مولیژینین یا آلـویین اسـت کـه در پایه برگ های مجاور درخت تشکیل می شود. همچنین ژل موجود در برگ های دراز آلوئه ورا گرفته می‌شود. ایـن ژل نیز از زمان های گذشته به دلیـل تـأثیر درمـانی بـر روی لکه ها، نیش حشرات و سایر آسیب های پوسـتی انسانی و حیوانات مورداستفاده قرار می گرفته است.

به گفته محققان، آلوئه ورا بیش از 400 گونه دارد و از زمان های دور در پزشـکی، صنایع آرایـشی و صنایع دارویی کاربردهای بسیاری داشته است. به علاوه این گیاه در مهندسی بافـت به دلیل تجزیه پذیری، زیست سازگاری و خاصیت سمیت کم، مورد توجه بوده اسـت. از جمله برخی فعالیت های دارویی منتسب به گیاه آلوئه ورا می توان به اثرات ضدالتهابی، آنتـی آرتریـت، ضـدباکتری، ضدقارچ و هیپوگلیسمی اشاره کرد.

برخی معتقدند این گیاه به دلیل خواص ضـدقارچی از ایجـاد شـوره سـر جلوگیری می کند. همچنین گیاه آلوئه ورا برای کنترل عفونت های قارچی نیز مفید است و موجب بهبودی زخم ها و آسیب های سطحی پوست می شود.

اهمیت بالای این گیاه دارویی، باعث شده است که گروهی از محققان کشور از دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشی را با محوریت این گیاه به انجام رسانند. در این پژوهش مروری، بر نقش آلوئه ورا در درمان بیماری های پوستی تمرکز گردیده است.

نتایج این بررسی ها نشان داده اند که فرآورده های آلوئه ورا با داشتن اثراتی همچون افزایش تولید کلاژن، خاصیت آنتی اکسیدانی و داشتن خاصیت آب رسانی، گزینه بسیار مناسبی از این نظر هستند.

در این رابطه، حمیدرضا احمدی آشتیانی، محقق گروه علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و همکارانش می گویند: «گیاه آلوئه ورا به طور عمده در مناطق خشک رشد نموده و می تواند باعث استقبال از این نوع از فراورده های دارویی در بسیاری از نقاط جهان شود. چرا که به طور کلی استفاده از گیاهان دارویی هزینه نظام سلامت را تا حدی کاهش می دهد».

به گفته آن ها، «آلوئه ورا گیاهی است که در فرایند کاشت، داشت و برداشت هزینه زیادی ندارد و علاوه بر آن سازگاری فراورده های آلوئه ورا با انواع فرمولاسیون ها، فرمولاتورها را ترغیب به استفاده از آن در صنعت داروسازی و آرایشی بهداشتی می کند».

طبق اطلاعات به دست آمده از این تحقیق، استفاده از آلوئه ورا درگذشته به منظور بهبود زخم های درجه یک و دو استفاده می شد، امـا اکنون به عنوان یکی از اجزای زخم پوش ها بـه کـار می رود. امروزه بازتاب استفاده از آلوئه ورا به همـراه سلول های بنیادی مـورد توجـه قرارگرفتـه اسـت و در مـصارف دندانپزشکی و پوستی به اثبات رسیده است.

به گزارش سیناپرس،احمدی آشتیانی و همکارانش اظهار داشته اند: «تاکنون در بیماری های مختلفی، اثرات مثبت ایـن گیاه بررسی و تأیید شده اسـت که از میان آن ها می توان موارد زیر را نام برد: درماتیت، بیمـاری پــسوریازیس ولگاریس، تبخال دسـتگاه تناسـلی، سوختگی پوست، دیابت نوع 2، پیشگیری از سرطان، کولیت، بهبود زخم، آکنه، سرمازدگی، استوماتیت آفتی و یبوست».

این یافته های قابل توجه که بار دیگر بر تاثیرات درمانی گیاه همه فن حریف آلوئه ورا تاکید دارند، در فصل نامه «پوست و زیبایی» متعلق به مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده اند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا