آیا افشرده گیاه برنجاسپ در درمان کووید-19 موثر است؟

برنجاسپ گیاهی است که خواص درمانی مختلفی دارد. این گیاه بومی مناطق معتدل آسیا، اروپا و شمال آفریقا است. اسانسی که از آن به دست می‌آید خاصیت ضد عفونی‌کننده و ضد انگل دارد و همچنین از آن به عنوان یک داروی گیاهی آنتی اکسیدان، ضد تب، ضد درد، ضد میکروب و ضد قارچ و موثر برای سرما خوردگی یاد می شود. با توجه به خاصیت ضد میکروبی این گیاه، سوال این است که آیا افشرده ی گیاه برنجاسپ می تواند در درمان کرونا موثر باشد؟

برنجاسپ در گذشته به عنوان دارویی برای درمان سندرم تنفسی حاد ناشی از  ویروس سارس مورد استفاده قرار می گرفت. با توجه به شباهت های موجود بین دو ویروس سارس و کرونا، به نظر می رسد عصاره های گیاهی و مشتقات آن در درمان کرونا نیز موثر باشد اما هنوز هیچ شواهدی وجود ندارد که این موضوع را ثابت کند.

این گیاه دارویی که از طرف دولت ماداگاسکار مورد تأیید قرار گرفته است، به عنوان داروی موثر در درمان کرونا در حال انجام آزمایشات از سوی گروهی از محققان بین المللی است.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که هنوز هیچ گونه شواهد علمی وجود ندارد که اثبات کنند گیاه برنجاسپ در درمان کووید-19موثر  است.

مطالعات مختلف خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی این گیاه را نشان داده اند اما خاصیت ضد ویروسی آن برای کووید-19 هنوز اثبات نشده است. از آنجایی که عوارض این گیاه بر روی انسان نامشخص است، نماینده سازمان جهانی بهداشت در آفریقا اعلام کرده است که مردم باید از استفاده از داروهای آزمایش نشده برنجاسپ برای درمان کرونا خودداری کنند.