دستکشی که مجهز به حس لامسه است

پژوهشگران "دانشگاه کرنل"(Cornell University) آمریکا، دستکشی مجهز به حس لامسه ابداع کرده‌اند که از حسگرهای فیبر نوری ساخته شده است و شاید بتوان از آن در حوزه رباتیک، ورزشی و پزشکی استفاده کرد.

"هدان بای"(Hedan Bai)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما حسگری ساخته‌ایم که می‌تواند تعاملات لمسی را احساس کند. عملکرد این حسگر، به عملکرد حسگرهای پوست در تعامل با محیط اطراف شباهت دارد.

بای و گروهش با استفاده از فیبرهای نوری که از کابل‌های باریکی از جنس پلی‌اورتان‌ با قابلیت انتقال نور ساخته شده‌اند، این دستکش را ابداع کردند. هنگامی که کابل‌ها خم یا کشیده می‌شوند و یا تحت فشار قرار می‌گیرند، انتقال نور نیز مختل می‌شود.

پژوهشگران، بخش‌هایی از فیبرها را با رنگ‌های متفاوتی ساختند تا هنگام خم شدن، رنگ نوری که از آن‌ها ساطع می‌شود، تغییر کند. پژوهشگران، الگوهای نور را تجزیه و تحلیل کردند تا محل خم شدن را در دستکش مشخص کنند.

از آنجا که حسگرهای فیبر نوری، کشش‌پذیر هستند، شاید بتوان از آنها در پوشاک هوشمند، تجهیزات پوشیدنی و ربات‌های نرم استفاده کرد.

"راب شفرد"(Rob Shepherd)، از پژوهشگران این پروژه گفت: یک حسگر غیر قابل انعطاف، در یک ربات نرم به کار نمی‌رود زیرا می‌تواند به محدود کردن کارهای ربات منجر شود.

پژوهشگران، کاربردهای ورزشی و پزشکی این ربات را نیز مورد بررسی قرار دادند.

شفرد گفت: هدف ما این است که از این فیبرهای نوری کشش‌پذیر برای بررسی تنفس و انقباض‌های عضلانی استفاده کنیم. ما در حال حاضر سعی داریم تا اطلاعاتی در مورد نحوه تعامل یک بازیکن بیس‌بال با توپ جمع‌آوری کنیم. این کار می‌تواند بینش‌های بسیاری را در اختیار مربی قرار بدهد تا عملکرد بازیکنان را بهبود ببخشد.

این پژوهش، در مجله "Science" به چاپ رسید.

منیع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا