ارسال برخی باکتری‌ها به فضا می‌تواند مفید باشد

به گزارش پایگاه اینترنتی bgr، این مطالعه که در نشریه Nature Communications منتشر شده است، نشان می دهد که باکتری های زمین می توانند به استخراج مواد معدنی از مواد پوشاننده سطح ماه و مریخ کمک کند.

این تحقیق که بر اساس آزمایشات انجام شده در ایستگاه فضایی بین المللی انجام شده است، نشان می دهد که یک باکتری خاص به نام Sphingomonas desiccabilis  برای استخراج عناصر کمیاب زمینی از سنگ «بازالت»، استفاده می کند.

بازالت نوعی سنگ آتشفشانی است که به عنوان آنالوگ برای آنچه ممکن است در ماه و مریخ یافت شود، استفاده می شود.

این مطالعه همچنین نشان داد که این باکتری ها می تواند این کار را در شرایط گرانش استاندارد زمین، میکروگرانش و گرانشی که شرایط مریخ را تقلید می کند، انجام دهد؛ این خبر مهمی برای محققان است و می تواند نشانه همکاری میان انسان و باکتری در جریان کاوش های بعدی در فضا باشد.

به طور معمول ناسا و دیگر سازمان های فضایی هر تلاشی برای جلوگیری از انتقال باکتری به فضا انجام می دهند.

ایده این است که آنها نمی خواهند به طور تصادفی جهان دیگری را درگیر حیات کنند، زیرا بعدا می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

محققان خاطر نشان کردند، اگر سرانجام مأموریت های خدمه دار و یا کاوشگرهای پیشرفته ای را به مکانی مانند مریخ ارسال کنیم و بعد باکتری ها را در آنجا کشف کنیم، ممکن است باکتری های زمینی را که خود ارسال کرده ایم با حیات واقعی در مریخ اشتباه بگیریم.

آنها افزودند: با این حال این مسئله را نمی توان نادیده گرفت که باکتری ها توانایی انجام موارد کاملاً باورنکردنی را دارند؛ پیش از این بحث استفاده از باکتری ها را به عنوان منبع غذایی یا تولید مواد غذایی برای مأموریت های طولانی مدت در مکان هایی مانند مریخ مطرح کرده ایم.

اکنون، به نظر می رسد باکتری ها می توانند به ما کمک کنند تا از موادی که در آن سیارات پیدا می کنیم، نهایت استفاده را ببریم.

چارلز کاکل، نویسنده اصلی این مطالعه، در بیانیه ای گفت: آزمایش های ما از امکان علمی و فنی استخراج عناصر بیولوژیکی در سراسر منظومه شمسی پشتیبانی می کند. برای مثال حفاری رباتیک در منطقه Oceanus Procellarum ماه که دارای سنگ هایی با غلظت بالا از عناصر کمیاب زمینی است، می تواند یک جهت مثمرثمر برای توسعه علمی و اقتصادی بشر در وارای زمین باشد.

وی افزود: ماموریت های آرتمیس ناسا به ماه به زودی انجام می شوند و با مأموریت های خدمه ای که در آن برنامه گنجانده شده اند، انسان ها وقت کافی برای بررسی مواد پوشاننده سطح ماه خواهند داشت. در آن مرحله، ممکن است موضوعات بیشتری در مورد اینکه چگونه باکتری می تواند زمینه را برای یک حیات پایدار در فضا هموار کند، بیاموزیم.