۲۳ جهش ژنتیکی کووید19شناسایی شد

دکتر محمدعلی ملبوبی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ویروس کرونا در مقیاس بسیار بالایی تکثیر می‌شوند، براساس منابع علمی هر ویروس روزانه حدود ۹۰۰ ویروس جدید تولید می‌کند.

وی افزود: برخی مردم بر این باور غلط هستند که تعداد کم ویروس نمی تواند مشکلی ایجاد کند به طور مثال اگر یک ویروس وارد بدن شود روز اول به حدود ۹۰۰ ویروس تکثیر می شود و در روز دوم به حدود یک میلیون ویروس می رسد و پس از آن به میلیاردها ویروس، به عبارتی این ویروس به سرعت بدن را فرا می گیرد.
وی به مردم توصیه کرد با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی خود را در معرض ویروس کرونا قرار ندهند.

تجمیع جهش های ژنتیکی می تواند خطرناک باشد

معاون فناوری پژوهشگاه ملی ژنتیک و زیست فناوری همچنین گفت: هرچند تقریبا تمام جهش های ژنتیکی ویروس کرونا خنثی و بی خطر هستند و به ندرت یک جهش تک منجر به تهاجمی شدن می شود، اما تجمیع آنها موضوع مهمی بوده و می تواند خطرناک باشد.
ملبوبی با یادآوری این که تاکنون بیش از ۱۲ هزار جهش در ژنوم ویروس کرونا در جهان شناسایی شده است، ادامه داد: ویروس ها سعی می کند با جهش های متعدد، بقای خود را در جمعیت میزبان حفظ کنند که این کار سلامت انسان ها را به خطر می اندازد.
این ویروس شناس امکان جهش های متعدد ویروس کرونا در انسان را محتمل دانست و گفت: جهش ها تقریبا خود به خود طی تکثیر ویروس رخ می دهند، چون جنس این ویروس از "آر ان ای مثبت " است، زمان همانند سازی خطا در ویروس رخ می دهد که به آن جهش گفته می شود.
ملبوبی یادآور شد: ۲۳ جهش ژنتیکی ویروس کرونا در ایران شناسایی شده است که از مطالعه بیش از ۲۰۰ توالی ژنی و ژنوم به دست آمده اند. برخی از این توالی یابی ها در داخل کشور و برخی از ویروس کرونا از بدن بیمار ایرانی با سابقه مسافرت به کشور در خارج انجام شده اند. بخشی از این جهش در کشورهای دیگر هم مشاهده شده است اما چهار جهش ویروس کووید۱۹ مختص ایران است.
وی افزود: متخصصان در حال بررسی بر روی جهش های ژنتیکی هستند تا مشخص شود چه تغییراتی در آنها رخ داده یا جهش ها چه مقدار بوده است؟ تا براساس آن بتوانیم روش های تشخیص بیماری را بهینه و امکان گروه بندی بیماران انجام شود.

وی با یادآوری این که در ساخت واکسن ها به جهش های ژنتیکی توجه جدی می شود، افزود: براساس جهش های شناسایی شده، می توان بیماران را گروه بندی کرد تا بهترین دارو برای مداوای آنان انتخاب شود.
وی تاکید کرد: در این حالت بیماران زودتر مداوا می شوند و هزینه های درمان کاهش پیدا می کند. برخی از داروها ممکن است حال بیمار را بدتر کنند که باید با دانستن نوع و سویه ویروس از مصرف آن جلوگیری شود.

مسافرت، سبب درهم آمیختن جهش های می شود

معاون فناوری پژوهشگاه ملی ژنتیک و زیست فناوری همچنین اظهار داشت: در حال حاضر در برخی شهرها جهش ژنتیکی ویروس کرونا مشاهده شده است که با مسافرت مبتلایان، امکان درهم آمیختن جهش ژنتیکی و تجمیع آنها در جمعیت و حتی در سویه های ویروسی بیشتر می شود.
ملبوبی ادامه داد: افراد مبتلا با مسافرت از شهری به شهر دیگر در یک استان یا از استانی به استان دیگر و حتی مسافرت هوایی داخلی و خارج از کشور، می توانند کار را سخت تر و سلامت افراد بیشتری را به خطر اندازد.
وی، محدودیت های ترددی بین شهری را مفید ارزیابی کرد و گفت: کاش محدودیت های اخیر زودتر اعمال می شدند و مردم نیز با آگاهی از واقعیات فوق بیشتر همکاری و همراهی کنند.