ژل خنک‌کننده با الهام از موی شتر تولید شد

شاید یک لایه نازک از ژل که با الهام از موی شتر ساخته شده است، بتواند به عایق‌بندی اشیا کمک کند و آنها را بدون نیاز به الکتریسیته برای چندین روز خنک نگه دارد.
پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی" (MIT) مدت‌هاست که سعی دارند هیدروژل‌هایی ارائه دهند که می‌توانند به جذب آب بپردازند و سپس آن را به واسطه تبخیر رها کنند تا بدین ترتیب، یک اثر خنک‌کننده بدون نیاز به نیروی خارجی دیگر داشته‌ باشند.
"جفری گروسمان" (Jeffrey Grossman)، پژوهشگر دانشگاه ام.آی.تی و همکارانش در این پروژه، به بررسی موی شتر پرداختند و هیدروژل را با هواژل ترکیب کردند که یک ماده عایق سبک و متخلخل است.
گروسمان گفت: عملکرد این لایه هیدروژل، مانند غده عرق شتر است. این لایه، امکان تبخیر آب را فراهم می‌سازد و اثر خنک‌کننده ایجاد می‌کند. لایه هواژل نیز عملکرد موی شتر را دارد و مانند عایقی در برابر گرمای محیط اطراف عمل می‌کند.
وی افزود: ما موفق شدیم به صورت همزمان به قابلیت تبخیر و عایق‌کاری دست یابیم و مدت زمان خنک ماندن را افزایش دهیم.
ضخامت این ژل دولایه، به ۱۰ میلی‌متر می‌رسد. پژوهشگران این ژل را در آزمایشگاه و در محفظه کنترل دما و رطوبت ارزیابی کردند و دریافتند که افزودن لایه هواژل، اثر خنک‌کنندگی را تا پنج درصد افزایش می‌دهد.
گروسمان افزود: ما سعی داریم که مقیاس‌پذیری این مواد را افزایش دهیم تا زمینه را برای استفاده بیشتر از این فناوری فراهم کنیم. شاید این ژل دولایه بتواند کاربردهایی از جمله خنک نگه داشتن مواد غذایی یا تجهیزات پزشکی نیز داشته‌ باشد. همچنین این ژل می‌تواند به خنک نگه داشتن ساختمان‌ها کمک کند و مصرف انرژی را کاهش دهد.
این پژوهش، در مجله "Joule" به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا