حمایت از حضور بانوان در زیست‌بوم نوآوری

در مراسم تقدیر از زنان موفق کارآفرین شرکت‌های دانش بنیان دکتر سورنا ستاری،‌ معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اظهار کرد: در روزهای نخست حرکت زیست‌بوم دانش‌بنیان، مطالعه‌ای توسط پژوهشگران و اساتید برجسته تهیه و در قالب کتاب «شناخت دره سیلیکون» منتشر شد. این کتاب این پرسش را که چرا این منطقه منحصر به‌فرد است پاسخ داد که بر وجود یک زیست‌بوم مساعد فعالیت‌های نوآورانه و وجود فرهنگ آن تاکید داشت.

وی با تاکید بر این‌که رویکرد، فرهنگ و نیروی خلاق باعث ایجاد این زیست بوم می شود، یادآورد شد : باید در جامعه، مسیر برای سرمایه گذاری خطر پذیر، حضور صندوق های جسورانه و وقف علمی فراهم شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه نقش بانوان در این زیست بوم جدید به خوبی نمایان شده است، گفت: این مبارزه میان زیست‌بوم دانش‌بنیان و اقتصاد سنتی و قدیمی شکل گرفته است و اکنون که در آغاز راه قرار داریم بهترین مجال و فرصت برای تثبیت نقش بانوان در تحول کار آفرینی است.
وی  کسب‌وکارهای فضای مجازی را بستر بسیار خوبی برای نقش‌آفرینی بانوان در زیست‌بوم نوآوری دانست و افزود: تمام دغدغه‌ام این است که زیست‌بومی ایجاد کنیم که به صورت خودجوش زایش و نوآوری داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری،‌ رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که بستری مساعد برای خلق نوآوری بانوان، لازمه‌ای است که کسب و کارهای آنان را بالغ و نوآوری را محقق می‌کند، ادامه داد: در حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان بانوان هم این‌گونه است. اگر زیست‌بومی برای فعالیت آنان شکل بگیرد، قطعا شاهد نقش تحول آفرین و تاثیرگذارتر بانوان در این عرصه خواهیم بود.

وی با بیان این‌که فرهنگ وارادتچی و اقتصاد نفت‌محور مانعی جدی فراروی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است، گفت: فرهنگ عمومی کشور که ریشه‌ای هزاران ساله و مبتنی به  نوآوری و کارآفرینی دارد، دستخوش این فرهنگ نادرست قرار گرفته است و ساختار کشور را از برون‌گرایی و صادرات‌محوری به سوی خام‌فروشی و وارادت برده است.

ستاری اضافه کرد: در این فرهنگ مجالی برای تحول آفرینی بانوان نبود اما اکنون با رونق شرکت‌های دانش‌بنیان نهال‌های تازه‌ ای رشد کرده اند اما تحکم و ترویج این فرهنگ نیازمند کاری طولانی مدت و مبارزه‌ای همه جانبه و تمام عیار توسط بخش‌های گوناگون جامعه است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا