کووید ۱۹، بهبود اقتصادی، برابری نژادی و تغییر اقلیم

به‌ گزارش اسپیس‌نیوز، دولت جدید ایالات متحده و شخص جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی، احتمالا توجه ناسا را بیشتر به علوم زمین معطوف و برنامه‌های سازمان برای بازگرداندن انسان به ماه را کند خواهد کرد؛ بدین منظور، دولت بایدن شخص جدیدی برای ریاست سازمان فضایی آمریکا در نظر خواهد گرفت.

پس از آنکه رسانه‌ها، برتری جو بایدن در ایالت پنسیلوانیا و کسب بیش از ۲۷۰ رأی مجمع گزینندگان را در انتخابات اخیر آمریکا گزارش دادند، کارزار انتخاباتی او اعلام پیروزی کرد. بااین‌حال، کارزار پرزیدنت دونالد ترامپ هنوز شکست در انتخابات را نپذیرفته و درصدد اثبات تخلف‌های احتمالی رخ‌داده در جریان شمارش آرا در برخی ایالت‌های کلیدی است.

کارزار بایدن با اعلام پیروزی، انتشار برنامه‌های خود برای انتقال قدرت را آغاز کرده است؛ از جمله وب‌سایتی که چهار اولویت آتی دولت بایدن را تشریح می‌کند: کووید ۱۹، بهبود اقتصادی، برابری نژادی و تغییر اقلیم. این وب‌سایت برنامه‌های بایدن برای ناسا را به‌صراحت بیان نمی‌کند؛ اما بسیاری از ناظران انتظار دارند توجه سازمان فضایی آمریکا در دولت بعدی، بر اولویت چهارم یعنی تغییر اقلیم متمرکز باشد.

گمانه‌زنی مورد بحث ریشه در قسمتی از خط مشی حزب دموکرات دارد که بر اساس آن، «دموکرات‌ها از تقویت ناسا و مأموریت‌های نظارت بر زمین اداره ملی اقیانوسی و جوی به ‌منظور درک بهتر نحوه‌ی تأثیر تغییر اقلیم بر سیاره‌ی زادگاهمان حمایت می‌کنند.» لوری گارور، قائم‌مقام پیشین ناسا در دولت اوباما، هفتم نوامبر در سخنرانی اسپیس‌ویژن ۲۰۲۰ گفت در دولت بایدن – هریس، مدیریت توانایی زمین برای حفظ حیات انسانی و تنوع زیستی احتمالا بر برنامه‌ی فضایی ملی غلبه خواهد داشت.

هرگونه تأکید بر علوم زمین ممکن است به‌ بهای کاهش تمرکز بر برنامه‌ آرتمیس تمام شود. خط مشی حزب دموکرات، تلاش ناسا برای بازگرداندن آمریکایی‌ها به ماه و رفتن به مریخ به‌عنوان گام بعدی در اکتشاف منظومه‌ی شمسی را تأیید می‌کند؛ اما از ضرب‌الاجل ۲۰۲۴ برای بازگشت به ماه که مایک پنس (معاون رئیس‌جمهور) سال گذشته تعیین کرد، به‌صراحت پشتیبانی نمی‌کند.

گارور در سخنرانی‌اش گفت: «من کسی را نمی‌شناسم که معتقد به رفتن ما به ماه تا سال ۲۰۲۴ باشد.» این بدبینی از بودجه‌ی محدود اختصاص‌یافته به برنامه‌ی ‌آرتمیس و این حقیقت نشأت می‌گیرد که تقریبا ۳۰ میلیارد دلار لازم برای دستیابی به هدف ۲۰۲۴ هنوز تأمین نشده است. گارور فارغ از اینکه چه کسی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا برنده شده است، رسیدن به ماه تا سال ۲۰۲۴ را هدفی غیر ممکن می‌داند.

 

دیگران نیز نگرانی‌های مشابهی ابراز کرده‌اند. ماریا کانتول، سناتور ایالت واشنگتن و عضو کمیته‌ی بازرگانی مجلس سنا، ششم نوامبر در یک سخنرانی در دانشگاه واشنگتن گفت: «هرچند کنگره به‌شدت هیجان‌زده است، اجماعی همیشگی در این‌باره وجود ندارد که چه موقع باید به هدف آرتمیس دست یابیم.» به‌گفته‌ی او انجام این کار تا ۲۰۲۴، نیازمند حجم عظیمی از منابع خواهد بود.

وندی ویتمن کاب، استاد مطالعات پیشرفته هوافضا در مدرسه نیروی هوایی ایالات متحده، در جلسه‌ای در دانشگاه واشنگتن گفت: «صرفا با توجه‌ به تاریخچه‌ی پروژه‌های فضایی بزرگ‌مقیاس، تصور می‌کنم ضرب‌الاجل ۲۰۲۴ همواره با قدری اما و اگر همراه بوده است.» گارور هشدار می‌دهد که صرفا ‌به تأخیر انداختن ضرب‌الاجل، در درازمدت موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها نخواهد شد.

تیم انتقالی ناسا برای دولت بایدن که به‌طور رسمی با عنوان «تیم بازبینی سازمان» شناخته می‌شود، هنوز کارش را آغاز نکرده است. به‌گفته‌ی گارور که مسئول تیم انتقالی ناسا برای دولت اوباما پس از انتخابات ۲۰۰۸ بود، این تیم با بررسی وضعیت، توصیه‌هایی برای پیشبرد امور مطرح می‌کند. در آن زمان، تمرکز ناسا به تلاش پیشین برای بازگشت به ماه در قالب «برنامه‌ی کانسلیشن» معطوف بود؛ پروژه‌ای که بعدا در سال ۲۰۱۰ به ‌دست دولت اوباما لغو شد.

روی کارآمدن دولت جدید در آمریکا احتمالا به‌ معنای انتصاب رهبری جدید برای ناسا خواهد بود. جیم برایدنستاین، مدیر کنونی سازمان فضایی آمریکا، ۸ نوامبر در گفت‌وگو با نشریه‌ی اوییشن ویک گفت باور دارد در دولت بایدن، شخص مناسب برای مدیریت ناسا نخواهد بود. او استدلال کرد ناسا در عوض باید مدیری داشته باشد که با کاخ سفید رابطه‌ی نزدیک دارد.

 

منبع:زومیت

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا