شرایط برای لغو تحریم‌ها فراهم شود استفاده می‌کنیم

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت وزیران با بیان اینکه در هفته گذشته جهان شاهد اتفاق قابل ملاحظه‌ای بود، گفت:جهان در هفته‌ی گذشته شاهد اتفاق قابل ملاحظه‌ای بود و سیاست‌های متکبرانه که همراه با تحقیر برخی ملت‌ها حتی ملت‌های منطقه ما که به صراحت آنها را «گاو شیرده» لقب داده بود و سیاست‌هایی که انزجار همه‌ی ملت‌های جهان و حتی مردم خود آمریکا را بر انداخته بود و در یک انتخابات با مخالفت قاطع مردم مواجه شد.

وی افزود رژیمی که خواب سقوط ایران و نظام ایران را می‌دید، خودش به صورت بسیار حقیرانه‌ای ساقط شد و امروز می‌بینید به‌جز چند کشوری کوچکی که همیشه از اذناب این رژیم بودند، جهانیان شرایط جدیدی را پیش روی خود می‌بینند.

رئیس جمهور تاکید کرد: در داخل کشور ما هم انتظارات جامعه و مردم شاهد یک تغییر و تحول است، یعنی انتظارات تورمی، انتظارات رکودی به یک انتظارات گشایشی با امید شرایط آینده تبدیل شده است اما این به معنای آن نیست که روابط ما با دولت آمریکا چگونه است.  اساس روابط ما با کشورهای همسایه و دوست‌مان است اما آمریکا به عنوان دولتی که رو به پایان است، به عنوان یک عامل مزاحم در روابط ما با سایر کشورها ایفای نقش می‌کرد و حس می‌کنم این عامل مزاحم در حال از بین رفتن است و شرایط برای فعالیت بر مبنای مصالح خودشان آماده‌تر شده است.

روحانی با بیان اینکه ما در طول سال های گذشته روابط بسیار خوبی با همسایگان مثل عراق، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان و سایر کشورها همچون روسیه و چین، داریم، افزود: ما احساس می‌کنیم که فضا برای روابط نزدیک‌تر و تعامل بهتر با همه کشورهای دوست آماده تر شده است.

وی تصریح کرد: اشکال رژیم رو به پایان و دولت این رژیم که در ماه‌های پایانی عمرش است این بود که خودشان آشنا به سیاست بین الملل نبودند و تقریبا مجری دیکته‌های تندرورهای داخلی و رژیم صهیونیستی بودند. اگر به نطق‌های این آدم در مجامع بین المللی که درباره ایران سخن می‌گفت، همان جملات و لغاتی بود که رژیم صهیونیستی به‌کار می‌برد و متوجه می‌شویم چه کسی برایش نوشته و همه مشکلات از این‌جا نشأت گرفت که نتوانند بر مبنای منافع مردم آمریکا و منافع جهان تصمیم‌گیری کنند.

رئیس جمهور با اشاره به شکست رئیس جمهور آمریکا در انتخابات و علت پیروزی رقیب او، گفت: علت اینکه در انتخابات عقب افتادند و رقیب آنها جلو افتاد، چند عامل مهم بود. نخست ناتوانی آنها در موضوع کرونا بود. مردم کشور خودشان را نابود کردند برای آنکه شروع کردن به دست انداختند، یعنی به جای اینکه برای مبارزه با این ویروس برنامه ریزی کنند، شروع کردند به دست انداختن و گفتند خبری نیست، اصلا چیزی نیست، مسئله ای نیست و این همه کشتار در مردم آمریکا درست کردند.

روحانی گفت: عامل دوم نیز به هم ریختن مناسبات در روابط با جهان بود، فقط بحث ایران نبود. روابط آنها با متحدین سنتی‌شان در اروپا هم به هم ریخته بود. هر روز صبح که بیدار می شدند می‌دیدند که یک گوشه از روابط آنها با دنیا به هم ریخته است و این می‌توانست برای مردم آزاردهنده باشد.

وی با بیان اینکه مسئله سوم هم تحقیر آمریکا در سیاست خارجی بود، افزود: آمریکایی ها هیچ وقت در تاریخ روابط بین الملل این چنین در سازمان ملل و در شورای امنیت سازمان ملل مفتضح نشده بودند. اینکه در سازمان ملل بیایند طرحی را ارائه کنند و فقط خودشان و یک جزیره کوچک به آنها رای دهد، این در تاریخ آمریکا سابقه ندارد. اینکه طرحی را در شورای امنیت مطرح کنند و هیچ کسی اعتنا نکند.

رئیس جمهور تصریح کرد: این تحقیر بزرگی برای مردم آمریکا بود و به این دلیل، مردم تصمیم به تغییر گرفتند.

روحانی با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران یک سیاست بسیار روشنی است، تاکید کرد: سیاست ما بر مبنای صلح و ثبات در منطقه است، سیاست ما بر مبنای احترام به حقوق ملت‌ها،  عدم تجاوز و مداخله در امور داخلی کشورها،  مقابله و مبارزه با تروریسم، پایان یکجانبه‌گرایی و پایبندی به معاهدات است.

وی با بیان اینکه سیاست ما تغییر نمی کند و ما باز هم با تروریسم مخالف هستیم، اظهار داشت: هر دولتی در آمریکا سر کار باشد، ما باز با شکستن معاهدات آن هم بدون دلیل مخالفیم. ما با مداخله و تحقیر ملت ها مخالفت می کنیم، بنابراین سیاست ما تغییر نمی‌کند. همان سیاستی که جمهوری اسلامی ایران دیروز داشته است امروز هم خواهد داشت، فردا هم خواهد داشت. این وابسته به دولت آمریکاست که به این سیاست ها نزدیک شود یا با این سیاست ها فاصله بگیرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: دولتی که الان در آمریکا سرکار است، در همه این سیاست ها با ما فاصله گرفت. ما می‌خواستیم با تروریسم بجنگیم اما آنها می‌خواستند از تروریسم حمایت کنند، ما می‌خواستیم ملت‌های منطقه آزاد و مستقل باشند اما آنها می‌خواستند در کار ملت‌های منطقه مداخله کنند، ما می‌خواستیم صلح و ثبات در منطقه برقرار باشد اما آنها دنبال ادامه جنگ و فروش سلاح بودند.

روحانی با بیان اینکه سیاست اصولی ما سیاست اکثر کشورهای مهم و مستقل جهان است، گفت: آنها با یکجانبه‌گرایی مخالف هستند، خیلی از کشورهای دنیا با تروریسم مخالف هستند. اگر آمریکا به سیاست ما نزدیک شد، شرایط جدید پیش می‌آید و اگر از ما فاصله بیشتر گرفت، خُب فاصله گرفته است. اساس سیاست ما تعامل سازنده با جهان است.

وی با بیان اینکه مطابق با فرمایش مقام معظم رهبری ما تعامل گسترده با جهان داریم، اظهار داشت: منتها کسانی که تخاصم با ما را آغاز کردند، خودشان باید تخاصم را کنار بگذارند. ما بعد از انقلاب آغازگر تخاصم با آمریکایی ها نبودیم.

رئیس جمهور متذکر شد: زمانی که انقلاب پیروز شد، آمریکایی ها در ایران بودند و در فرودگاه مهرآباد با چمدان هایشان و با آزادی سوار هواپیما می شدند و می رفتند با اینکه ما اشکالاتی به کارهای آنان زمانی که در ایران بودند داشتیم و مداخله کرده بودند اما کسی مانع آنان نشد و از کشور ما خارج شدند.

روحانی با اشاره به اینکه آنان مداخلات را آغاز کردند و ما آغازگر مداخلات نبودیم، تصریح کرد: حتی ما با آمریکا قطع رابطه نکردیم در حالی که برخی جوانان ما فکر می کنند که ما با آمریکا قطع رابطه کردیم بلکه آمریکایی ها خودشان با ایران قطع رابطه کردند.

وی با تاکید بر اینکه ما به خاک آمریکا تجاوز نکردیم، گفت: ما هواپیما و هلیکوپتر داخل خاک آمریکا نفرستادیم بلکه آنان در طبس فرستادند و به خاک ما آمدند. اگر کشوری با آمریکا می جنگید، ما به آن کشوری که متجاوز به خاک آمریکا بود کمک نکردیم اما آنان به صدام متجاوز کمک کردند و بر این اساس آنان تخاصم کردند.

رئیس جمهور اظهار داشت: هر وقت آنان از این سیاست ها دست بردارند شرایط متفاوت خواهد بود. امام (ره) سال ها پیش فرمودند ما با همه کشورها می خواهیم رابطه داشته باشیم و آمریکا هم هر وقت آدم شود با آنان رابطه خواهیم داشت. اگر بخواهیم تعبیر «آدم شود» را تفسیر کنیم به معنای سیاست های اصولی است که مورد توجه جهان است.

روحانی افزود: آن آدمی که دورانش رو به پایان است، از ابتدا گفت برجام بدترین قراردادهای تاریخ آمریکا بوده و شعارهای زیادی در این زمینه داد و تحریکش کردند تا از برجام خارج شد و تصورش این بود که طی دو، سه ماه نظام ایران را سرنگون می کند که این تصورات کاملا کودکانه و توهم آمیز بود که در سر آنان وجود داشت.

وی گفت: این آقایی که جدید آمده است، از ابتدا و در تبلیغات انتخاباتی گفته که می خواهد به «برجام» بازگردد. ما داخل برجام بودیم و از آن خارج نشده بودیم و گروه ۱ ۴ هم داخل برجام بوده اما آنان در انجام تعهداتشان سستی کردند و ما هم متقابلا تعهدات مان را کاهش دادیم اما همه ما در داخل برجام بودیم.

رئیس جمهور تصریح کرد:  آنها اگر به وظایفشان عمل کردند، می توانند راه جدیدی را انتخاب کنند و اگر هم نخواستند انتخاب نکنند. ما برنامه خود در کشور را به اراده آنان پیوند نمی زنیم بلکه برنامه ما بر اصول مان پیوند خورده است.  اگر به سمت اصول ما حرکت کردند،   راه باز است اما اگر نخواستند، ما برنامه های خود را انجام می دهیم.

روحانی یادآور شد: در هفته های اخیر برنامه ۹ ماهه دولت را تدوین کردیم و بر این مبنا تدوین شد که اگر همین حاکم فعلی آمریکا در انتخابات پیروز شود و راهش را ادامه دهد،  ما برنامه های خود را بر این مبنا تنظیم کردیم و بر این مبنا تنظیم نکردیم که شرایط آمریکا تغییر کند اما به هر صورت شرایط آمریکا به نفع ملت ها تغییر کرد و به نفع ملت خود آمریکا تغییر کرد اما اصول ما همان اصول در داخل است.

وی با بیان اینکه بنای ما بر تولید است، اظهار داشت: به عنوان یک اصل مهم تولید را دنبال می کنیم و بنای ما بر افزایش صادرات است و این اصل را هم دنبال می کنیم و بازگشت ارز صادراتی به داخل کشور از دیگر برنامه های ماست.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه وفور کالا در داخل یکی دیگر از مبانی اصلی ماست، گفت: امروز وزیر راه و شهرسازی گزارشی به بنده داد مبنی بر اینکه در دولت دوازدهم وسایل ما برای حمل و نقل، ۲۵۰ هزار دستگاه واگن و لکوموتیو اضافه شده است و در این هفت ماهه امسال، علیرغم مشکلاتی که داشتیم و شیوع بیماری کرونا، جابجایی کالا ۶ درصد نسبت به هفت ماهه اول سال گذشته اضافه شده است و جابجایی کالا در این هفت ماه ۲۸۵ میلیون تن بوده است.

روحانی ادامه داد: کسانی که فکر می کنند دولت دست روی دست گذاشته و منتظر است ببیند در عالم چه خبر می شود، درست نیست و دولت برنامه ریزی خودش را می کند و کار خودش را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه حمل و نقل امسال نسب به سال گذشته ۶ درصد بیشتر است اظهار داشت: ورود کالای اساسی و حمل و نقل کالاهای اساسی در کشور ما ۱۱.۷ درصد بیشتر از هفت ماهه پارسال بوده است. ۶۰ میلیون تن کالای اساسی در این هفت ماه جابجا شده است بنابراین برنامه های ما طبق روالی که  تنظیم کردیم  و تعیین شده است ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور تصریح کرد: از برخی دوستان تقاضا دارم به شایعات و القائات نادرست در داخل کشور ادامه ندهند و بگذارند این فضایی که امروز در ذهن مردم به وجود آمده است، فضای بهتر برای ماه های آینده شود و تلاش ما باید این باشد که فضای آینده از امروز بهتر شود و تلاش دولت همین است و مردم هم تلاش شان همین است و بر این اساس خواهش بنده این است که موضوعات منافع ملی کشور را به انتخابات گره نزنید.

روحانی تاکید کرد: همانطور که زندگی، تولید، فعالیت و اقتصادمان را نباید به تحولات دیگر کشورها گره بزنیم از سوی دیگر نباید موضع گیری و حرکت های مان را به انتخابات ۱۴۰۰ گره بزنیم.

وی اظهار داشت: انتخابات را سر جای خودش انجام می دهیم و هر کس دلش می خواهد در انتخابات می آید و در یک فضای خوب و بسیار پرشور انتخابات انجام می شود و هر فردی که مردم به وی رای دهند انتخاب می شود. از امروز اشکال ندارد که تبلیغ کنیم و برای انتخابات کار کنیم اما منافع ملی را فدای انتخابات نکنیم چرا که ما مسئول منافع ملی هستیم و می خواهیم مردم احساس راحتی کنند و شرایط بهتری را پیش روی خود ببینند و این مساله برای ما مهم است.

رئیس جمهور گفت: آنها می خواستند ایران تسلیم شود اما فهمیدند چنین چیزی در کار نیست و ایران هیچ گاه تسلیم نخواهد شد. آنان تحریم را تبدیل به جنگ کردند و جنگ تروریستی علیه کشورمان راه انداختند. آنان اقدامات تحریک آمیز تا مرز جنگ انجام دادند که این تدبیر نظام  و تصمیم درست دولت بود و هیچ گاه نگذاشتیم آنها از فضا استفاده کنند.

روحانی اظهار داشت: آنان تا مرز جنگ آمدند و از خط قرمز ما عبور کردند. بزرگترین سردار ما را ناجوانمردانه و نامردانه به شهادت رساندند البته تو دهانی خوردند. اینها گروهی بودند که همیشه با بددهانی و فحاشی با ملت ما صحبت کردند اما ما همیشه با دنیا مودبانه صحبت کردیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم مردم آمریکا شرایط را به گونه ای رقم بزنند که شاهد این باشیم کاخ سفید بر مبنای منافع مردم آمریکا و بدون تحقیر دیگر ملت ها  و با پایبندی به تعهدات خودش به مسیر صحیح و درست بازگردد. البته ما هر کجا ببینیم  که شرایط برای لغو  تحریم  آماده است، از این فرصت استفاده خواهیم کرد و هدف ما این است که تحریم ظالمانه لغو شود و ایران بتواند به راحتی در تعامل با جهان باشد و فشار تحریم را از روی شانه مردم برداریم و هر فرصتی مناسب باشد ما اقدامات خود را انجام می دهیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هیچ کس حق ندارد فرصت سوزی کند، گفت: هر فرصت مناسبی که به وجود می آید باید بر مبنای منافع ملی و وحدت ملی استفاده کنیم. در این ۷ سال و در یک دوره ای بر مبنای تعامل و مذاکره با دنیا پیش رفتیم و ملت ایران ثمره آن را در سال های ۹۵ و ۹۶ دید به گونه ای که شرایط ما جزو بهترین شرایط در ۴۰ ساله بعد از انقلاب بر مبنای شاخص های اقتصادی بود.

روحانی یادآور شد: تورم ما در این سال ها یک رقمی بود، رشد اقتصادی ما در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان بود. اشتغال در شرایط بهتری نسبت به دوره های قبل بود و رشد اقتصادی ما نسبت به متوسط دوره های قبل بهتر بود رشد پایه پولی پایین تر بود و کاهش پیدا کرد و در تمام شاخص ها بر مبنای سیاستی که نظام جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده بود و با وحدت و هدایت مقام معظم رهبری پیش رفتیم.

وی با اشاره به اینکه سیاست ما در سه سال اخیر بر مبنای مقاومت بوده است، گفت: سیاست ما در این سال‌ها ایستادگی، مقاومت، حضور مردم در صحنه، گسترش صادرات و تولید بوده است البته مردم ما سختی دیدند و در این مسئله تردیدی نیست.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در ۸ ماه اخیر کرونا هم به مشکلاتمان اضافه شد و فشار را بیشتر کرد اما در عین حال دولت تسلیم هیچ فشاری نشد و علی‌رغم آنکه شرایط اقتصادی و مالی ما نسبت به گذشته متفاوت بود و شما دیدید که ما به دلیل کرونا صد هزار میلیارد تومان یا پرداخت کردیم یا در تسهیلات در اختیار مردم قرار دادیم.

روحانی اظهار داشت: این تسهیلات هم برای کسب و کارهایی که به دلیل شیوع بیماری کرونا صدمه دیده بودند، اختصاص داده شد و هم به مستأجرانی اختصاص داده شد که در مشکل و سختی بودند و همچنین به سه میلیون از افرادی که در سخت‌ترین وضع معیشتی بودند، اختصاص پیدا کرد.

وی گفت: از آبان ۹۸ تا امروز ما یک بسته حمایتی معیشتی ماهانه به مردم پرداخت کردیم. از خانواده یک نفره که ۵۵هزار تومان به آنان اختصاص یافت تا به برخی از خانوارها با جمعیت بیشتر که ۲۰۵هزار تومان به آنان اختصاص داده شد و الان هم پرداختی داریم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: از اسفند ماه تا امروز حقوق‌ها را افزایش و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان را انجام دادیم که رقم‌های بسیار بزرگی برای این کارها اختصاص یافت. علاوه بر این، ۱۸ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی پرداخت کردیم و در عین حال به دنبال توسعه کشور بودیم.

روحانی اظهار داشت: در این ۸ ماهی که از سال ۹۹ گذشته است، ۵۷هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های عمرانی اختصاص دادیم و طرح‌های عمرانی به طور منظم افتتاح می‌شود بنابراین مسیر ما بر مبنای استفاده از شرایط برای زندگی مردم، کاهش فشار و بهبود معیشت آنان بوده است و امیدواریم که شرایط بهتری در آینده پیش‌ روی ما باشد.

وی تأکید کرد: از هر فرصتی که به نفع منافع ملی مردم و رفع تحریم باشد، حتماً استفاده می‌کنیم؛ این مسائل مربوط به امنیت ملی است، مسائل حزبی و جناحی نیست و مربوط به کل ملت ایران است و همه با هم متحد هستیم، البته هر گامی که بخواهیم برداریم، حتماً به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه می‌کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: ما می‌توانیم با اتحاد، وحدت و یکپارچگی، راه و مسیر را برای گشایش بهتر در زندگی مردم انتخاب کنیم. دولت در طول این هفت سال در برخی از زمینه‌های بسیار مهم، گام‌های اساسی و بی‌نظیری برداشته است.

روحانی با اشاره به اقدام دولت در زمینه بانک‌ها گفت: این دولت دو کار مهم در زمینه بانک‌ها انجام داده است مبنی بر اینکه به مؤسسات اعتباری غیرمجاز پایان داد چرا که ظلم زیادی به مردم شد و اموال آنان را غارت کردند و مسئله مهم دیگر که ظرف یکی، دو ماه آینده به اتمام می‌رسد، بحث ادغام بانک‌های نیروهای مسلح است که همه در بانک سپه ادغام می‌شوند و تا پایان آذرماه امیدواریم که این پروسه به اتمام برسد که اقدامی بسیار مهم در انضباط مالی و تحولی اساسی در حوزه بانک است.

وی تصریح کرد: همچنین راه‌آهن یکی از اقدامات زیرساختی این دولت بوده است و از روز اول این موضوع را دنبال کردیم؛ استان‌های مختلف به راه‌آهن متصل شدند و بسیاری دیگر از استان‌ها در حال اتصال به راه‌آهن هستند. 

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت در زمینه راه‌آهن سه کار بسیار مهم پیش‌رو دارد، گفت: اتصال راه‌آهن خلیج‌فارس به دریای خزر یکی از این اقدامات است. همچنین راه‌آهن رشت به بندر انزلی را تا پایان امسال یا ماه‌های اول سال آینده متصل خواهیم کرد؛ یعنی دریای خزر به خلیج‌فارس متصل خواهد شد.

روحانی گفت: اتصال راه‌آهن رشت به آستارا هم در دستور کار است که بسیار مهم است و خلیج‌فارس و دریای عمان را به روسیه و اروپا متصل خواهد کرد که این کار را هم ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به اتصال راه‌آهن ایران به افغانستان، اظهار داشت: ان‌شاءالله ظرف یک ماه آینده راه‌آهن خواف به هرات افتتاح خواهد شد، راه‌آهن ما برای اولین‌بار به افغانستان وارد می‌شود و این راه‌آهن تا هرات ادامه پیدا می‌کند و به سمت مزارشریف و سپس آسیای مرکزی می‌رود که راه‌آهن بسیار مهمی است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: راه‌آهن چابهار به زاهدان هم در دستور کار قرار دارد که این راه‌آهن بسیار مهم و حدود ۷۰۰ کیلومتر است که دو بخش اساسی و مهم این راه‌آهن تا پایان این دولت افتتاح خواهد شد و مابقی آن هم در مسیری است که در ماه‌های آینده، در دولت بعدی افتتاح خواهد شد و این زیرساخت می‌تواند تحول بزرگی را در کشورمان ایجاد کند.

روحانی گفت: به مردم عزیزمان می‌گویم که دولت با همه توان به دنبال متعادل کردن نرخ ارز و کاهش نرخ کالاها به ویژه کالاهای اساسی که برای مردم اهمیت دارد، است و این موضوع را به طور منظم پیگیری می‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی تلاش می‌کنند و از همه وزرای اقتصادی در این شرایط سخت و در طول سه سال جنگ اقتصادی تشکر می‌کنم،گفت: کار بزرگی در این مدت انجام شده و ان‌شاءالله با امید و تلاش بیشتر شاهد فعالیت‌های بیشتری در ماه‌های آینده خواهیم بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا