روز جهانی ذات الریه

  • روز جهانی ذات الریه

با توجه به بار بالای بیماری ذات الریه در کشورهای در حال توسعه، و آگاهی نسبتاً کم از این بیماری در کشورهای توسعه یافته، جامعه بهداشت جهانی ۱۲ نوامبر را روز جهانی ذات الریه (سینه پهلو) اعلام کرده است که روزی برای شهروندان و سیاست گذاران دلسوز جهت اقدام علیه این بیماری است. ذات الریه (پنومونی) عفونت یا التهاب بسیار شدید ریه ها است.در این بیماری حبابچه های هوایی موجود در ریه ها پر از چرک و سایر مواد مایع می شود و رسیدن اکسیژن به خون با مشکل مواجه می گردد.

اگر اکسیژن موجود درخون شما کاهش یابد سلولهای بدن شما به درستی کار خود را انجام نخواهند داد. به همین علت و سایر علتهای ثانویه که موجب انتشار عفونت در داخل بدن می شود، امکان دارد فرد بمیرد. بیماری ذات الریه معمولاً در اثر عفونت ناشی از ویروس یا باکتری و گاهی نیز در اثر سایر میکروارگانیسمها، برخی داروها و شرایط دیگر مانند بیماری خودایمنی رخ می‌دهد.

  • روزملی نان

22آبان ماه روز ملی نان با هدف ارتقا کیفیت نان و لزوم توجه به سلامت افراد جامعه نام گذاری شده است.با توجه به این كه نان پرمصرف ترین ماده غذائی در كشور است و هر فرد به طور متوسط روزانه حدود 300 گرم نان  مصرف میکند، لزوم توجه به این ماده  با ارزش غذایی بر همگان روشن و امری اجتناب ناپذیر است وهمچنین با توجه به سلامت افراد جامعه می ‌توان زیان های اقتصادی را كه از بابت مصرف نان غیر مطلوب متوجه كشور می ‌شود و رقمی بسیار بالایی است را اصلاح کرد.

براساس تحقیقات مرکز پژوهش های غلات، ضایعات نان به دلیل کیفیت پایین نان است. گفتنی است در کیفیت یک محصول غذایی عوامل متعددی دخالت دارد که از جمله می توان به مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات، فرآیند تولید، عوامل انسانی(مدیریت وکارکنان) و … اشاره کرد.

  • ثبت اولین عکس توسط وویجر1

فضاپیمای وویجر1 در 12نوامبر 1980 در نزدیکترین فاصله خود از زحل اولین عکس خود را از حلقه این سیاره ثبت کرد.

  • استفاده از کلروفرم به عنوان داروی بیهوشی

در12 نوامبر سال 1847برای نخستین بار در جهان، دکتر جیمز یانگ سیمسون  برای بیهوش کردن بیمار جهت انجام عمل جراحی، از کلروفورم استفاده کرد.

  • درگذشت مهرداد بهار

مهرداد بهار فرزند ملك الشعرا محمدتقي بهار در سال 1308 ش به دنيا آمد. از 1326 وارد عرصه سياست شد و به حزب توده پيوست.  مهرداد بهار سال‏ها در دانشكده ادبيات دانشگاه تهران و چند دانشكده ديگر به تدريس پرداخت. اساطير ايران، رستم و سهراب، سخني چند درباره شاهنامه، ادبيات مانوي و تخت جمشيد و… از جمله آثار اوست. مهرداد بهار سرانجام در بيست و دوم آبان 1373 در 65 سالگي درگذشت و در بهشت زهرا به خاك سپرده شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا