۱۲ هزار گونه باکتری به لیست باکتری‌های زمین اضافه شد

محققان "موسسه مشترک ژنوم وزارت انرژی" آمریکا و دیگر محققان برای کشف دی.ان.ای گونه‌های محیط زیست و شناسایی گونه‌های جدید با یکدیگر همکاری کردند.

طی این مطالعه محققان به بررسی ۵۲ هزار نمونه دی.ان.ای گرفته شده از اقیانوس‌ها، خاک، حیوانات و افراد پرداختند. محققان توانستند دی.ان.ای ۱۲ هزار گونه متفاوت را از این سوپ ژنتیکی مخلوط شده شناسایی کرده و بازسازی کنند و تنوع گونه‌های شناخته شده را از حدود ۲۷ هزار مورد به کمتر از ۴۰ هزار گونه شناخته شده برسانند.

به گفته محققان، این یافته‌ها می‌تواند منجر به کشف پروتئین‌های جدیدی در داخل باکتری شود و ممکن است در آینده به یک موضوع جدید برای انجام تحقیقات تبدیل شوند. محققان همچنین توانستند باکتری‌های میزبان احتمالی ویروس‌هایی را که دانشمندان تاکنون قادر به رشد آنها در آزمایشگاه نبودند، شناسایی کنند و این امیدی برای درمان‌های جدید است.

بررسی ۵۲ هزار و ۵۱۵ نمونه، نشان دهنده تلاش دانمشندان برای شناسایی تنوع ژنومی باکتریایی و باستانیان در سراسر زیست بوم‌های زمین بوده است. این بررسی که به عنوان فهرست "GEM" شناخته می‌شود، به طور قابل توجهی تنوع شناخته شده باکتری و باستان را در سراسر جهان گسترش می‌دهد.

با این وجود، به رغم افزایش چشمگیر تعداد گونه‌های شناخته شده باکتری‌ها محققان هیچ گونه نسب فرگشتی یا شاخه جدید پیدا نکردند. نمونه های زیست بوم شامل زیستگاه‌های دریایی، رسوبات ، چشمه‌های آب گرم، خاک، تورب، غارها، بستر گیاهان، انسان، گیاهان، قارچ‌ها، پستانداران، فاضلاب، محیط آزمایشگاه، محیط‌های ساخته شده توسط انسان و مواد زائد بودند.

به گفته محققان، به رغم افزایش ۳.۶ برابری مواد ژنتیکی که مستقیماً از محیط بازیابی می‌شود بیش از دو سوم آنها فاقد ژن مرجع قابل نقشه برداری هستند بنابراین ممکن است گونه‌های بیشتری وجود داشته باشد. کاتالوگ GEM، دارای تعدادی محدودیت از جمله آلودگی‌های کشف نشده است که این موضوع می‌تواند بر نتایج آن تاثیر گذاشته و آن را تغییر دهد.

یافته‌های این مطالعه اطلاعات ارزشمندی در دسترس دانشمندان قرار می‌دهد که می‌توانند از آن در حوزه پزشکی، تحقیقات علمی عمومی و یافتن پروتئین‌های جدید استفاده کنند. یافته‌های این مطالعه در مجله"Nature Biotechnology" منتشر شده است.