ایران در زمینه تولید علم یکی از کشورهای پیشرو دنیا است

اسماعیل قادری فر در گفتگو با ایرنا ضمن گرامیداشت ١٠ نوامبر (٢٠ آبان)   روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه،  افزود: نگاه ما به موضوع علم با تاکیدی که دین مبین اسلام و رهبر معظم انقلاب در سیاست های کلان علم و فناوری در کشور دارند،  موضوع علم نافع است.

وی ادامه داد:  به این معنی که آن دسته ای از علومی که به حیات بشری، جامعه بشری و ارتقای سطح مادی و معنوی زندگی مردم کمک می کند، مبتنی بر نظام نفع باشد.

رییس مرکز توسعه فناوری های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: علم نافع را اگر به نظام نفع تعبیر کنیم یعنی نوآوری، فناوری و علم،  یک زنجیره بهم پیوسته ای هستند که ما از خروجی مباحث علمی در حوزه های گوناگون چه در حوزه های علوم پایه  ، مباحث فنی، علوم انسانی، پزشکی، زیستی وسایرشاخه های گوناگون علم باید نفع آن را به جامعه و مردم برسانیم.

قادری فر ادامه داد: با این نگاه متعالی که متاثر از اندیشه های راهبردی و سیاست های کلان کشور به این حوزه هست و در سند سیاست های کلان علمی و فناوری کشور در شهریور سال ۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و یا در دیباچه و مقدمه نقشه جامع علمی کشور هم به آن توجه ویژه شده است، معاونت علمی و فناور ریاست جمهوری سعی کرده از معقوله علم و پیشرفت علمی به عنوان یک ابزار بُرنده و ابزاری متعالی برای توسعه وپیشرفت استفاده کند.

وی یادآور شد: معقوله علم نافع با تولیدات فناورانه ای که ماحصل کارعلمی و کاردانش عمیق در مجموعه های علمی دانشی، دانشگاهی و پژوهشگاهی کشورهست زمانی می تواند در این منظومه راهبردی اثربخش باشد که بتواند خروجی آن افزایش سطح رفاه وزندگی مردم و رساندن یک جامعه به اهداف متعال خودش باشد.

رییس مرکز توسعه فناوری های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهارداشت: با این رویکرد ما سعی کردیم به موضوع فشار علم (ساینس پوش) که در محافل علمی مطرح می شود در کنار آن بحث تحریک تقاضا (مارکت پول) را دنبال کنیم و بحث به کارگیری وکاربردی کردن ابزارهای علمی برای توسعه کشور را به عنوان یک ابزار سیاستی استفاده کنیم.

قادری فر گفت: ازهمین منظر در چند سال اخیر با تلاش جامعه علمی کشور توانستند ظرفیت بسیار خوبی را درحوزه تولیدات علمی به ارمغان بیاورند همچنان که به گزارش پایگاه های استنادی معتبر جهانی نظیر اسکوپوس، آی اس آی و سایر مراجع علم سنجی دنیا امروز در زمینه تولید علم یکی از کشورهای پیشرو در دنیا هستیم.

وی یادآور شد: میانگین رتبه شانزدهم تولید علمی که همواره در سال های اخیر برای کشور تثبیت شده و بر اساس همین گزارش ها در برخی از شاخه های علمی نظیر نانوفناور، بایو فناوری، زیست فناوری رتبه چهارم، نهم و چهاردهم را به خود اختصاص داده ایم نمونه بسیار بارزی است از اینکه حرکت کشورو جریان انباشت علمی در سال های اخیر در یک مسیر درستی قرار گرفته است.

رییس مرکز توسعه فناوری های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: با این رویکردو توانمندی و رسوب علمی که اصحاب علم به عنوان جِرم علم از آن یاد می کنند ما امروز ظرفیت بلاقوه ای را در کشور ایجاد کرده ایم برای اینکه به تولید فناوری از این دانش انباشته در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی فعلیت ببخشیم.

قادری فر ادامه داد:  بنابراین در گام دوم انقلاب فکر می کنیم که یکی از حیاتی ترین راهکارهای پیشرفت کشور مقوله تولید فناوری از علم است که در بستر ایجاد و حمایت از شرکت های دانش بنیان و بسط مفهومی تحت عنوان زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور محقق مَی شود.

به گزارش ایرنا، یونسکو به عنوان معتبرترین سازمان فرهنگی، علمی و  آموزشی بین المللی در ۱۹۹۹ میلادی‌ در نشست بوداپست مجارستان ۱۰ نوامبر را به عنوان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نامگذاری کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا