عینک نورانی، راه حلی برای درمان بیخوابی

تاکنون ابزارهای دیجیتالی پوشیدنی زیادی به بازار عرضه شده اند که کاربردهایی در زمینه سلامت نیز دارند. با این حال بسیاری از این تجهیزات بیشتر به ارزیابی برخی شاخص های بدنی و جمع آوری یک سری اطلاعات می پردازند و نمی توانند نقشی مستقیم در بهبود افراد و درمان ایفا کنند.

به تازگی گروهی از پژوهشگران موفق به طراحی نوعی عینک شدند که مجهز به لامپ ال.ای.دی بوده و می تواند با تابش نور به درمان فرد دچار بیخوابی کمک کند. این دستگاه از شیوه «نور درمانی» برای رفع این مشکل بزرگ استفاده می کند.

بیخوابی یکی از شایع ترین اختلالات در بسیاری از کشورهای دنیا و به ویژه کشورهای توسعه یافته به شمار می رود. برای نمونه فقط در ایالات متحده، 48 درصد مردم از این مشکل رنج می برند و برای درمان آن به شیوه های متعددی روی می آورند. یکی از رایج ترین شیوه های مورد استفاده، بهره گیری از از انواع داروهای مختلف است، اما درمان دارویی در بسیاری از موارد موجب بروز عوارض جانبی می شود که این خود به پیچیده تر شدن وضعیت سلامت بیمار می انجامد.

اما یکی از شیوه های بدون عارضه جانبی، بهره گیری از نور برای درمان بیخوابی است. اما این شیوه نیز دردسرهای خاص خود را دارد. در نور درمانی از لامپ هایی دارای نوری با فرکانس مشخص استفاده می شود. از آنجا که افراد معمولی به این لامپ ها دسترسی ندارند، برای استفاده از آنها باید در ساعات مشخصی در کلینیک های نور درمانی حاضر شوند. این امر در نهایت وقت زیادی از این افراد می گیرد.

اما در این نوآوری جدید یعنی عینک ویژه درمان بیخوابی با نوردرمانی، این مشکل تا حد زیادی رفع شده است. این عینک که از نظر ظاهری شباهت هایی با عینک معروف گوگلی دراد، مجهز به چند لامپ ال.ای.دی و نیز منبع انرژی است و فرد می تواند ضمن به چشم زدن آن، به انجام کارهای روزمره خود بپردازد.

نور تابش شده در این شیوه سبب می شود که ساعت زیستی بدن فرد تنظیم شده و به این ترتیب او برای خوابیدن در شب هنگام آماده شود. پژوهشگران برای بررسی میزان کارایی این شیوه، از گروهی از بیماران مبتلا به سرطان ریه خواستند تا برای مدتی از این عینک استفاده کنند. گفتنی است این دسته از بیماران معمولاً دچار بیخوابی هستند. نتایج به دست آمده نشان داد این عینک توانست به بهبود وضعیت خواب این افراد کمک کند.

علاوه بر برخی بیماران، گروه های دیگری از مردم نیز در معرض بیخوابی قرار دارند. ساکنان مناطق دور از خط استوا و نزدیک به قطب از جمله این افراد هستند. همچنین استفاده از تبلت یا تلفن همراه به تاثیر منفی نور آبی ساطع شده از آن بر روی ساعت زیستی بدن، موجب بروز بیخوابی در افراد می شود.

پژوهشگران امیدوارند این عینک بتواند زمینه را برای ساخت ابزارهای پوشیدنی بیشتری برای درمان طیف گسترده تری از اختلالات و بیماری ها را فراهم سازد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا