با یادگیری یک زبان جدید، سمت راست مغز را فعال کنید

به گفته محققان اسپانیایی، در بیشتر افراد، زبان به نیمکره چپ مغز متکی است، اما ممکن است نیمکره راست هنگام یادگیری یک زبان جدید در سنین بالا، در درک صحیح آن به شما کمک موثری نماید.

در این تحقیق که توسط مرکز شناختی، مغز و زبان باسک اسپانیا یا BCBL انجام شده و نتایج آن در نشریه معتبر Journal of Neuroscience منتشر شده است، محققان به این درک رسیده اند که یادگیری یک زبان جدید بخش های کاری را در مغز تغییر می دهد. بر این اساس، یادگیری زبان توسط بزرگسالان، نیمکره راست مغز را برای درک مطلب تخصصی می کند، اگرچه در صحبت کردن تأثیر چندانی ندارد.

یادگیری یک زبان در اواخر زندگی، به ایجاد تغییر در چگونگی کمک دو نیمه مغز به یکدیگر می انجامد. درواقع امورات دو نیمکره مغز برای هر عملکردی به طور مساوی انجام نمی شوند.

به طور کلی، در بیشتر افراد، زبان و صحبت کردن به نیمکره چپ متکی است، اما نیمکره راست می تواند در مواردی مثل آسیب دیدگی سمت چپ، به کمک آن بیاید. همچنین نیمکره راست می تواند هنگام یادگیری یک زبان جدید در رابطه با درک مطلب بسیار مؤثر باشد.

محققان اسپانیایی برای انجام این تحقیق از دستگاه fMRI برای مقایسه فعالیت عصبی بین دو نیمکره در زبان آموزان بزرگسال هنگام خواندن، گوش دادن و صحبت به زبان های مادری و زبان های جدید استفاده کردند.

این بررسی ها نشان داد که در مراحل اولیه یادگیری زبان، عملکرد نیمکره های مغز برای هر دو نوع زبان شبیه هم بودند. اما در مراحل پیشرفته تر زبان آموزی، این دو بخش از یکدیگر متمایز عمل می کردند.

با این وجود، یافته ها نشان داده اند که اصل موضوع صحبت کردن کماکان به نیمکره چپ مغز متکی است و به عبارتی شبکه نورونی مربوط به آن در نیمکره چپ مغز سیم کشی شده است. اما با توجه به انعطاف پذیرتر بودن موضوع درک مطلب، نیمکره راست عملکرد خوبی در این خصوص دارد.

این یافته ها احتمالاً می توانند پاسخ مناسبی به این پرسش قدیمی بدهند که چرا یادگیری یک زبان جدید در بزرگسالی امری دشوار است، حتی اگر بتوان آن را به خوبی درک کرد.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا