تصاویر منتخب از مسابقه‌ عکاسی هنری در اقیانوس

سایت راهنمای عکاسی زیر آب برندگان هشتمین دوره‌ی مسابقات عکاسی زیر آب و برگزیدگان هنر اقیانوس را اعلام کرد. آثار برگزیدگان شامل تصاویری غم‌انگیز و دلهره‌آور بود. عکاسی زیر آب شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از آبزیان یا جاذبه‌های زیرآب عکس‌برداری می‌شود. کنترل حرکت در عکاسی زیرآب بسیار مهم است؛ زیرا برخلاف سطح زمین، سوژه‌ها و عکاس همیشه در حال جنبش و حرکت‌اند.

انعکاس نور عامل دیگری است که تأثیر زیادی بر عکاسی زیر آب می‌گذارد. عکاس هرچه عمیق‌تر در عمق آب فرورود، به نور کمتری دسترسی خواهد داشت و رنگ قرمز در عکس‌ها برجسته‌تر می‌شود. سوژه‌ها در زیر آب بسیار کوچک‌تر از سطح زمین با دوربین ثبت می‌شوند. عکاسان آماتور همیشه از دیدن عکس ماهی بزرگی متعجب می‌شوند که در زیر آب عکس‌برداری کرده‌اند.

همه‌چیز در زیر آب متفاوت است. به‌عنوان مثال، نورپردازی از اصول و الگوهای متفاوتی پیروی می‌کند. در زیر آب، نور بسته به عمق و فاصله تا سوژه، باید حدود ۶ برابر قوی‌تر از روی زمین باشد. ازآنجاکه سروکارداشتن با سیگنال‌های رادیویی زیر آب می‌تواند دشوار باشد، باید از نور ثابت یا نور محیط یا فلش‌هایی استفاده کرد که مستقیما به دوربین متصل می‌شوند.

عکاسی از زیر آب به همان اندازه که مهیج و ترسناک به‌نظر می‌رسد، دشوار است. در این زمینه، فرد عکاس باید غواصی را نیز کامل یاد گرفته باشد تا بتواند برای عکاسی زیر آب دوام بیاورد. بااین‌حال، این نوع عکاسی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا ازطریق آن افراد بیشتری درباره‌ی زیستگاه حیوانات زیر آب آگاهی پیدا می‌کنند و می‌توان در حفظ حیوانات بی‌نظیر ساکن در محیط زیر آب تفاوت ایجاد کرد. همچنین، اگر افراد بیشتری از اقیانوس‌ها عکس بگیرند و آن‌ها را به‌اشتراک بگذارند، علاقه به غواصی و تلاش برای حفظ و نگه‌داری اقیانوس‌های جهان نیز افزایش می‌یابد.

برندگان هشتمین دوره‌ی مسابقات عکاسی زیر آب و برگزیدگان هنر اقیانوس نیز تصاویر خارق‌العاده‌ای هستند و آثار برگزیدگان شامل تصاویری غم‌انگیز و دلهره‌آور است. در این مسابقه، تصاویری از ۷۸ کشور در سراسر جهان در ۱۶ دسته ازجمله حفاظت، هنر زیرآب، ماکرو بزرگ، زاویه‌ی گسترده و… با یکدیگر رقابت کردند و جایزه‌ای ۸۵ هزار دلاری به عکاسان برنده تعلق گرفت.

جایزه‌ی برنده‌ی اصلی این مسابقه به گریک لیژر از دسته‌بندی «آب سرد» اهدا شد. عکس‌برداری انکارناپذیر و چشم‌نواز این تصویر، فک خرچنگ خواری را نشان می‌دهد که در بین تکه‌های یخ در آب منجمد قطب جنوب حرکت می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده‌ی تصاویر در ابعاد اصلی، روی آن‌ها کلیک کنید.

مقام اول در دسته‌بندی «آب سرد»

  • نام عکاس: گریک لیژر
  • مکان عکس: قطب جنوب

عکاس در توضیح این عکس می‌گوید:

در حین سفر در یک قایق بادبانی کوچک، با غواصی در زیر سطح شبه جزیره‌ی قطب جنوب، موجودات بسیاری را کشف کردیم. اگرچه شرایط با دمای منفی یک درجه‌ی سانتی‌گراد بسیار دشوار بود؛ بااین‌حال تصاویر جانوران دریایی خارق‌العاده‌ای را در خانه‌ی آن‌ها که یک اکوسیستم شکننده مانند این تصویر است، ثبت کردیم. در این سفر علاوه بر فک خرچنگ‌خوار که یک گونه از تیره‌ی فک بدون گوش است، بسیاری از حیوانات دریایی دیگر نیز مشاهده شد که تحت‌تأثیر گرم‌شدن کره‌ی زمین یا ذوب شدن یخ‌ها قرار دارند. با وجود نام این گونه‌ی جانوری، فک خرچنگ‌خوار خرچنگ نمی‌خورد. نوعی ماهی به‌نام کریل، ۹۵درصد از رژیم غذایی فک خرچنگ‌خوار را تشکیل می‌دهد. ساختار دندانه‌ای شکل فک خرچنگ‌خوار به شکار ماهی‌های کریل منجر می‌شود. آن‌ها مانند نهنگ بالن، آب حاوی کریل را مکیده، سپس فک‌های خود را می‌بندند و آب را بین دندان‌های تخصصی خود فشار می‌دهند و کریل را در داخل بدن خود به دام می‌اندازند. این گونه‌ی جانوری به دلیل زیبایی منحصر بفرد دندان خود معروف است.

مقام اول در دسته‌بندی «زاویه‌ی گسترده»

  • نام عکاس: نیکولاس مور
  • مکان عکس: اندونزی 

عکاس در توضیح این عکس می‌گوید:

این عکس در نوامبر ۲۰۱۹ در آخرین صبح یک سفر مستقیم به راجا آمپات اندونزی گرفته شده است. ما در حال غواصی در ساندرک جتی بودیم که تقریبا با فاصله‌ی ۲۵ متری از صخره‌های مرجانی، به گروهی از لب‌شیرین‌های روبان‌دار برخورد کردیم. این نوع ماهی‌ها شکارچیان شبانه هستند؛ اما در طول روز مدارس متراکمی را در صخره‌های راجا آمپات تشکیل می‌دهند و در جریان شدید آب، پناه می‌گیرند.

برای اینکه در این تصویر، ماهی‌ها در مرکز توجه قرار بگیرند، سرعت شاتر را کم کردم و با استفاده از یک حرکت سریع پس‌زمینه را تار کردم. این اثر همچنین به تقویت وحدت این دسته‌ از ماهی‌ها که به‌صورت گروهی و در یک جهت حرکت می‌کردند، کمک کرد. این نوع ماهی‌ها، در اقیانوس هند و غرب اقیانوس آرام کنار صخره‌های مرجانی یافت می‌شوند. نوع جوان این ماهی‌ها، راه راه سیاه دارند و به‌تنهایی در آب‌های عمیق زندگی می‌کنند. با افزایش سن، رنگ سیاه به یک طرح کلی تبدیل می‌شود و راه‌راه‌ها زردتر می‌شوند و افزایش می‌یابند. رنگ‌های روشن این ماهی‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا با مرجان هایی که در آنجا زندگی می‌کنند، ترکیب شوند. این ماهی‌ها از خرچنگ، میگو، حلزون دریایی و کرم تغذیه می‌کنند و از نظر تجاری به‌عنوان ماهی غذایی بسیار ارزشمند هستند.

مقام اول در دسته‌بندی «ماکرو» 

  • نام عکاس: استفانو سربی
  • مکان عکس: فیلیپین

عکاس در توضیح این عکس می‌گوید:

این عکس در پورتو گالرا، فیلیپین گرفته شده است. طی یک غواصی روزانه این اسب دریایی را دیدم. اسب دریایی یا اسب ماهی یک نوع ماهی از خانواده سوزن‌ماهیان است که در آب‌های حاره‌ای و معتدل سرتاسر جهان یافت می‌شود. طول بدن اسب‌های دریایی از ۱۶ میلی‌متر تا ۳۵ سانتی‌متر متغیر است. مشخصه‌ی ویژه‌ی این نوع ماهی‌ها این است که جنس ماده، تخم‌ها را به بدن جنس نر منتقل کرده و جنس نر آن‌ها را تا زمان زایمان حمل می‌کند. طول مدت حاملگی در اسب دریایی بین ۱۰ روز تا ۶ هفته متغیر است.

تک همسری در برخی از گونه‌ها، از جمله دیگر خصوصیات غیرعادی اسب‌های دریایی است. این ماهی غیرمعمول، قدبلند و دارای سری به شکل اسب است و به سمت بالا شنا می‌کند. بیشتر اوقات اسب‌های دریایی بدون حرکت باقی می‌مانند. آن‌ها این حالت را به‌صورت گیر انداختن دم چسبیده‌ی خود در لابه‌لای مرجان‌ها و جلبک‌های دریایی انجام می‌دهند و با همین حرکت در مقابل دشمنان ایجاد استتار می‌کنند. من تصمیم گرفتم برای عکس‌برداری از این ماهی، فلش را به وسیله‌ی اسنوت پشت سر او بگذارم و نور پس‌زمینه ایجاد کنم. اسنوت یک لوله یا شی مشابه است که روی نور استودیو یا فلاش قابل حمل قرار می‌گیرد و به عکاس اجازه می‌دهد جهت و شعاع پرتو نور را کنترل کند.

مقام اول در دسته‌بندی «رفتار زندگی دریایی»

  • نام عکاس: پائولا ویانا
  • مکان عکس: استرالیا

عکاس در توضیح این عکس می‌گوید:

این جاندار، گونه ای سفره‌ماهی است که به آن‌ها دال‌ماهی نیز گفته می‌شود. آن‌ها با پراکندگی گسترده اما نامشخص در مناطق گرمسیری هند و اقیانوس آرام از جنوب آفریقا تا پلینزی یافت می‌شوند. آن‌ها نتیجه‌ی چرخه‌ی تکاملی کوسه‌ها هستند. سفره ماهی‌ها معمولاً در گروه‌های بزرگ و به‌صورت دسته جمعی زندگی می‌کنند. استخوان بندی سفره ماهی‌ از غضروف که ماده‌ای سخت ولی نرم‌تر از استخوان است، تشکیل شده‌ است. زمانی‌که یک سفره ماهی به یک سکونت‌گاه جدید می‌رسد، بدن او نوری را که ازطریق شبکیه‌ی چشم دریافت می‌شود، برای ایجاد رنگ مدنظر در سطح خود به‌ کار می‌برد. پس از آن بدن سفره‌ماهی رنگدانه‌های مختلفی را به سلول‌های هدف ارسال می‌کند تا به رنگ سکونت‌گاه جدید درآید. سفره ماهی‌ها در عرض ۵ تا ۸ ثانیه با محیط خود همرنگ می‌شوند. آن‌ها برای دفاع از خود از دمشان استفاده می‌کنند؛ زیرا نیش نیزه مانندی در دم‌های آن‌ها وجود دارد. این نیش‌ها زهری بوده و اگر اقدامات پزشکی صورت نگیرد ممکن است زخم ناشی از نیش سفره ماهی عفونت کرده و منجر به مرگ فرد شود.

در این تصویر سفره‌ماهی‌های کوچک سوار بر سفره‌ماهی بزرگ‌تر هستند. آن‌ها با این کار به‌دنبال محافظت از خود در برابر شکارچیان و ذخیره‌ی انرژی هستند. همچنین این کار باعث می‌شود تا به حفظ آن سفره‌ ماهی بزرگ نیز کمک کنند. این تصویر در کوئینزلند استرالیا ثبت شده است.

مقام اول در دسته‌بندی «پرتره»

  • نام عکاس: ویرجینیا سالزدو
  • مکان عکس: نامشخص

عکاس در توضیح این عکس می‌گوید: «طی یک غواصی شبانه با این اسب دریایی زیبا آشنا شدم و بلافاصله از مدل موی خلاقانه‌ی او تعجب کردم»

مقام اول در دسته‌بندی «نرم‌تنان»

  • نام عکاس: جنی استاک
  • مکان عکس: استرالیا

عکاس در توضیح این عکس می‌گوید:

رودخانه‌ی مولولا در استرالیا، گنجینه‌ای غنی از نرم‌تنان است. بیش از ۳۵۰ گونه از آن‌ها در حاشیه‌ی ۶۰۰ متری رودخانه یافت شده است. بااین‌حال، چالش واقعی تهیه‌ی عکسی است که شکل خیره‌کننده‌ی این موجودات کوچک را به تصویر بکشد. من به‌ویژه عاشق حلزون‌های دریایی شدم و هر آخر هفته به مدت چهار ماه به رودخانه برگشتم و سعی کردم به تصویری دست پیدا کنم که نوع بنفش روشن این نوع حلزون را در یک پس‌زمینه‌ی سیاه ثبت کند.

این نوع حلزون‌ها، گروه گسترده و موفقی از نرم‌تنان دریایی گاستروپود هستند، که به‌معنای «آبشارهای برهنه» است. این نوع حلزون که به دلیل رنگ‌های درخشان مشهور است، به‌طور غیررسمی به‌عنوان حلزون‌دریایی شناخته می‌شود.

مقام اول در دسته‌بندی «سوپر ماکرو»

  • نام عکاس: پائولو ایسگرو
  • مکان عکس: نامشخص

عکاس در توضیح این عکس می‌گوید:

حدود بیست و هشت گونه از دلقک‌ماهی‌ها شناسایی شده‌اند. این گونه از ماهی‌ها در آب‌های شور زندگی می‌کنند. نام عمومی این ماهی، دلقک ماهی یا شقایق‌ماهی است. علت نام‌گذاری دلقک‌ماهی به دلیل رنگ‌آمیزی بدن این ماهی است. این ماهی نسبت به شاخک‌های سمی شقایق دریایی مقاوم است. برخی دانشمندان بر این عقیده‌اند که مخاط ویژه‌ای که روی بدن این ماهی وجود دارد، باعث این مقاومت می‌شود. دلقک‌ماهی نوعی رابطه‌ی هم‌زیستی با شقایق دریایی دارد. دلقک ماهی درکنار شقایق دریایی زندگی می‌کند و جانوران دیگر نمی‌توانند آن را شکار کنند.

همچنین وجود دلقک ماهی سبب نزدیک شدن جانوران دیگر به شقایق دریایی می‌شود و غذای شقایق تأمین می‌شود. این ماهی برای نگه‌داری یکی از بهترین گزینه‌ها بوده و تقریبا محبوبترین ماهی آکواریوم‌های آب شور است. صبر زیادی برای تمرکز و گرفتن این عکس که حاصل تخم‌ریزی دلقک‌ماهی است، به خرج دادم. استاد غواصی من توانست تخم‌های دلقک ماهی را پیدا کند و در مهیا کردن فضای عکاسی از آن‌ها به من کمک کند. من از یک لنز ۲۴میلی متری و یک آداپتور حلقه‌ی معکوس الکترونیکی، بعلاوه‌ی حلقه‌ی اکستنشن ۴۰ میلی‌متری استفاده کردم تا یک ابر بزرگنمایی داشته باشم.

مقام اول در دسته‌بندی «حفاظت»

  • نام عکاس: شین گروس
  • مکان عکس: نامشخص

عکاس در توضیح این عکس می‌گوید:

دوست غواص من درحالی‌که اشک می ریخت، به طرف من آمد و گفت که لاک‌پشتی را که از مدت‌ها قبل مرده و در تور ماهیگیری گره خورده، پیدا کرده است. من دوربینم را برای عکاسی از این لاک‌پشت تنظیم کردم؛ زیرا تصاویری از این دست می‌توانند هشداری برای آینده باشند. ما نمی‌خواهیم لاک‌پشت‌های دیگر یا موجودات دیگر، محکوم به همان سرنوشت ناخوشایند شوند. این عکس نشانه‌ای از هدر رفتن طبیعت به لطف سهل‌انگاری ما انسان‌هاست.

مقام اول در دسته‌بندی «هنر زیر آب»

  • نام عکاس: فرانسیس سدانو
  • مکان عکس: نامشخص

مقام اول در دسته‌بندی «ماکروی تازه‌کار»

  • نام عکاس: جولی کیسی
  • مکان عکس: نامشخص

مقام اول در دسته‌بندی «زاویه‌ی دید جمع‌وجور»

  • نام عکاس: تالیا گریس
  • مکان عکس: استرالیا

عکاس در توضیح این عکس می‌گوید:

علفهای هرز طلایی یا علفهای هرز تاج دار زرد، گونه ای از ماهی‌های کلینید است، که در اطراف استرالیا و نیوزیلند یافت می‌شوند. رژیم غذایی آن‌ها شامل سخت‌پوستان و ماهی‌های کوچک است. طول این نوع ماهی می‌تواند به ۲۲ سانتی‌متر برسد. من هرگز این پادشاه باشکوه را که با مهارت استتار می‌کند، قبل از گرفتن عکس ندیده بودم و حتی چیزی درباره‌ی او نیز نشنیده بودم. این یک مشاهده‌ی نادر است که به شانس و پافشاری برای گرفتن یک تصویر خاص نیاز دارد.

علف هرز تاج‌دار زرد را همچنین می‌توان در عمق باغ‌های گیاهان دریایی ساحل شلی در استرالیا یافت. آن‌ها از نظر ظاهری، بسیار به محیط زندگی خود شباهت دارند. رنگ این نوع جاندار تقریبا یکسان است. آن‌ها بهترین استادان تغییر قیافه هستند. تنها راه برای گرفتن چنین عکسی، معطل ماندن، بی حرکت ماندن و انتظار برای ثبت لحظه‌ای عالی است.

مقام اول در دسته‌بندی «ماکروی فشرده»

  • نام عکاس: استن شن
  • مکان عکس: نامشخص

عکاس در توضیح این عکس می‌گوید:

این نوع ماهی‌ها که به لیمو گوبی معروف هستند، نوعی ماهی سمی‌اند. آن‌ها رنگ بدن متنوعی دارند و می‌توانند قهوه‌ای تیره یا زرد کم‌رنگ باشند. همچنین این نوع ماهی، دارای خطوط عمودی آبی هستند که به دور چشم و آبشش آن‌ها می‌چرخند. این گونه از ماهی در تجارت آکواریوم نیز پررونق است و بسیاری از آن‌ها در آکواریوم نیز پرورش داده می‌شوند. در این تصویر تخم‌ریزی این نوع از ماهی‌ها را مشاهده می‌کنید.

نکته‌ی قابل‌توجه این بود که لیمو گوبی‌ها تخم‌ریزی خود را روی یک زباله که قطعه‌ی شیشه‌ای بود، انجام می‌دادند. این موضوع نشان می‌دهد که ماهی‌ها چگونه می‌توانند با زباله‌های انسانی همزیستی داشته باشند. برای من لحظه‌ای فراموش نشدنی بود که ببینم این ماهی‌ها با بزرگواری از زباله‌های انسانی برای تخمگذاری خود استفاده می‌کنند.

مقام اول در دسته‌بندی «رفتار جمع و جور»

  • نام عکاس: فرنس لورینچ
  • مکان عکس: نامشخص

عکاس در توضیح این عکس می‌گوید:

من این عکس را در یک ایستگاه نظافت ثبت کردم. ایستگاه نظافت مکانی است که آبزیان در آن جمع می‌شوند و توسط موجودات کوچک‌تر تمیز می‌شوند. چنین ایستگاه‌هایی هم در محیط‌های آب شیرین و هم در دریا وجود دارد و توسط حیواناتی از جمله ماهی ، لاک‌پشت‌های دریایی و اسب‌های آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرایند تمیز کردن شامل بیرون کشیدن انگل‌ها از بدن حیوان (چه از نظر خارجی و چه از نظر داخلی) است. این فرایند توسط حیوانات مختلف کوچک‌تر از جمله میگوهای تمیزتر و گونه‌های بی‌شماری از ماهی‌های پاک‌کننده، به‌ویژه آلیاژها و قلاده‌ها انجام می‌شود. ماهی پاک‌کننده، انگل را از روی پوست پاک کرده و می‌خورد.

وقتی حیوان به ایستگاه نظافت نزدیک می‌شود دهان خود را کاملا باز کرده یا بدن خود را به گونه‌ای قرار می‌دهد، که نشانه‌ی تمیز شدن آن باشد. ایستگاه‌های نظافت ممکن است کنار یا بالای صخره‌های مرجانی یا زیر انبوهی از جلبک‌های دریایی شناور یا در یک نقطه‌ی پذیرفته شده در یک رودخانه یا تالاب واقع شوند.

و برخی تصاویر دیگر که داوران این مسابقه اعتراف کرده اند تصاویر ارسالی در این سال استثنایی و قضاوت برای انتخاب برنده بسیار دشوار بود.. تصاویر برنده شده در این مسابقه به گفته‌ی داوران، از بهترین تصاویر ثبت شده در جهان هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا