روش استعلام صحت مدارک تحصیلی دانشگاه‌های خارجی و غیر انتفاعی اعلام شد

دکتر سید عبدالحمید انگجی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: فرایند الکترونیکی شدن صدور مدارک و تأییدیه‌های دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعیداخل کشور از اواخر سال ۹۷ و در بخش اداره دانش‌آموختگان خارجاز کشور که متولی ارزشیابی مدارک تحصیلی (رشته‌های غیرپزشکی و پیراپزشکی) می باشد نیز از اوایل سال ۹۹ در قالب سامانه سجاد اجرایی شده است.

وی همچنین تاکید کرد : سازمان‌های دولتی و خصوصی، کارفرمایان و سایر ذینفعان(کلیه افراد حقیقی و حقوقی) می‌توانند با اسکن QR Code مندرج در گواهی‌نامه موقت و دانشنامه دانش‌آموختگان داخل کشور و یا گواهی‌نامه موقت (تا یکسال) و ارزشنامه خارج از کشور توسط نرم‏افزارهای QR Code Reader و یا با درج کد صحت ۲۰ رقمی در آدرس پورتال سازمان به نشانیhttp://Portal.Saorg.ir در قسمت خدمات- استعلام کد صحت، صحت مدرک ارائه شده را استعلام و تأییدیه تحصیلی را به صورت آنلاین مشاهده و اخذ نمایند از این رو پاسخگویی کتبی به استعـلام مدارک دارای کد صحت QR Code امکان‏ پذیر نیست.

وی اظهار کرد: از مزایای اجرایی شدن بررسی مدارک تحصیلی در سامانه سجاد، کاهش چشمگیر جعل مدارک، حذف هزینه‏‌هایدرج افکت‌های امنیتی بر روی دانشنامه‌ها، کوتاه شدن زمان صدور دانشنامه، ارزشنامه و تأییدیه‌های تحصیلی دانش‌آموختگان داخل و خارج از کشور، کاهش هزینه ‏های جاری، کاهش مراجعه دانش‏آموختگان را می‌توان برشمرد. 

دکتر انگجی تاکید کرد: تنها مرجع قانونی تأیید مدارک تحصیلی خارج از کشور اداره کل امور دانش‌آموختگان سازمان امور دانشجویان است، لذا ممهور شدن مدارک به مهر صحت صدوراز سوی نمایندگی‌های رسمی جمهوری اسلامی در کشور محل تحصیل و یا تأیید در سامانه میخک،سامانه تأیید اسناد کنسولی وزارت امورخارجه، به منزله ارزشیابی مدارک تحصیلی نیست.

وی اظهار کرد: باید بین عدم تایید مدارک و اقدام جعل تفاوت قائل شد زیرا عدم تأیید دوره‏های غیر رسمی که فاقد مجوز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‏باشد به منزله جعل آن نمی‏باشد. همچنین در زمینه صحت دوره ‏های آموزش ‏های ‏عالی آزاد لازم است از دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام شود.

مدیرکل امور دانش‌آموختگان در پایان گفت: تعداد ۸۰ دانشگاه دولتی اختیار امضای دانشنامه و صدور تأییدیه تحصیلی را دارند که در آینده نزدیک با بارگذاری سوابق دانش ‏آموختگان در سامانه سجاد،امکان استعلام صحت مدارک این دانشگاه‌ها نیز به شیوه آنلاین فراهم خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا