افزایش ۱.۸۹ درصدی دانش آموزان دختر در سال تحصیلی جاری

بازماندگی از تحصیل دختران به ویژه در مناطق محروم و روستایی را می‌توان یکی از معضلاتی دانست که پرورش نسل آینده را با مشکل روبه رو می‌کند. مشکلات معیشتی، ازدواج زودهنگام دختران و عواملی از این قبیل سبب شده که برخی دختران از چرخه تحصیل خارج شوند.

دختران امروز مادران فردای این جامعه هستند که نه تنها باید با آگاهی فرزندان خود را پرورش دهند بلکه نقشی بسیار تاثیرگذار در پیشبرد امور و توسعه کشور نیز دارند.

در واقع می‌توان گفت ادامه تحصیل و ایفای نقش‌های اجتماعی برای زنان نیز همانند مردان اهمیتی بسیار دارد و میزان اشتغال زنان یکی از عوامل توسعه محسوب می‌شود؛ از این رو مهیا شدن شرایط تحصیل دختران و ایفای نقش آنها در جامعه باید مورد توجه باشد.

فرحناز مینایی‌پور روز رییس دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش دوشنبه در گفت و گو با ایرنا دراین باره اظهار داشت: بر اساس آمار به دست آمده از سامانه سناد، میزان ثبت‌نام دانش‌آموزان دختر امسال نسبت به سال گذشته ۱.۸۹ درصد افزایش یافته است اما اینکه تمام این دختران می توانند به تحصیل ادامه دهند در ماه‌های آینده مشخص می‌شود.

وی افزود: بازگشایی مدارس امسال در شرایط شیوع ویروس کرونا انجام شد. از این رو برخی خانواده‌ها اعلام کردند که تمایل ندارند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند اما آموزش و پرورش تمام تلاش خود را با روش های مختلف آموزش حضوری، مجازی در بستر شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی به کار گرفته تا هیچ دانش آموزی افت تحصیلی نداشته باشد.

رییس دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود هشت میلیون دانش‌آموز دختر در کشور وجود دارد، یادآور شد: سیاست آموزش و پرورش نگه‌داشتن دانش‌آموزان در چرخه تحصیل و مهیا شدن این شرایط برای دانش‌آموزان است.

مینایی‌پور ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش از ۲ سال گذشته در پنج استان ازجمله کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و آذربایجان غربی بودجه خاصی برای آوردن دختران بازمانده از تحصیل به مدرسه در نظر گرفته است تا رقم آنها به حداقل ممکن برسد.

افزایش مشارکت اجتماعی دختران در جامعه

رییس دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره طرح افزایش مشارکت اجتماعی دختران اظهار داشت: این طرح با همکاری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در حال اجراست.

مینایی پور افزود: در این طرح به دختران آموزش‌ داده می شود که بتوانند نقش‌های اجتماعی خود را در جامعه افزایش دهند، چراکه فعالیت اجتماعی زنان در جامعه ایران زیاد نیست.

وی ادامه داد: اگر زنان که ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، نقش فعال‌تری در امور جامعه داشته باشند، بی‌شک مسیر توسعه راحت‌تر طی‌ می‌شود. این پروژه تحول خوبی در حوزه مشارکت اجتماعی دختران در جامعه دارد.

رییس دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش های ویژه برای افزایش مشارکت اجتماعی دختران در همه استان‌ها در ۲۰ تا ۳۰ مدرسه دخترانه درحال اجراست تا این دختران یاد بگیرند چگونه نهادها و تشکل‌های داخل مدرسه را بشناسند یا در آینده خود چگونه یک تشکل یا سازمان مردم نهاد را راه‌اندازی کنند.

جشنواره فرهنگی و اجتماعی دختران امروز

مینایی‌پور همچنین درباره جشنواره فرهنگی و اجتماعی دختران امروز توضیح داد: دختران با تهیه نقاشی و فیلم کوتاه و بلند با عنوان دختران، خانواده و گذر از کرونا در قالب جشنواره فرهنگی و اجتماعی به نام دختران امروز می توانند به نشان‌ دادن نقش زنان در خانواده کمک کنند.

وی افزود: دختران می‌توانند در زمان شیوع ویروس کرونا که بیشتر زمان خود را در کنار خانواده‌ می گذرانند، فیلم‌هایی از تجربه‌های خود را برای ما بفرستند و در این جشنواره شرکت کنند.

آموزش حقوق به دختران

رییس دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت: با همکاری قوه قضاییه به دختران و زنان حقوق آموزش داده می شود تا آنها از حقوق خود در جامعه آگاه شوند.

مینایی پور خاطرنشان کرد: این طرح هنوز اجرایی نشده اما مقدمات کار برای آموزش حقوق به همه معلمان فراهم شده است.

بر اساس اطلاعات سامانه سناد (سامانه نام نویسی الکترونیکی دانش‌آموزان)، امسال ۱۴ میلیون و ۶۵۰ دانش‌آموز ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۴۹ درصد دانش آموزان دختر و ۵۱ درصد پسر هستند البته این اعداد در دوره‌های مختلف تحصیلی، متفاوت است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا