ایده‌های برتر جشنواره زیباسازی رباتیک شهری در تهران اجرایی می شوند

دکتر فرزاد طالبی، دبیر اولین جشنواره زیباسازی رباتیک شهری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که این جشنواره باعنوان «Tehran TEBO» از ۱۳ آبان آغاز به کار کرده و تا 16 آذر ماه ادامه دارد، دربارۀ نخستین دورۀ این رویداد اظهار کرد: خوشبختانه رباتیک از جمله دانش‌های پیشرفته ای‌ است که در کشور ما هم در بخش‌های دانش‌آموزی و هم در بخش‌های دانشگاهی، مورد اقبال بسیار واقع شده است. از همین رو، سازمان زیباسازی شهر تهران علاقه‌مند است برای موضوعات مختلف حوزه زیباسازی مثل مبلمان‌شهری، تبلیغات محیطی، هنرهای شهری و هر آن‌چه به منظر و زیبایی بصری شهر ارتباط داشته باشد، از جوانان نخبه‌ای که در حوزۀ رباتیک فعالند و به زیباسازی شهر نیز علاقه‌مندند و طرح و ایده‌ای دارند، به‌گونه‌ای، هم دعوت و هم حمایت کند. تا به امروز، از طرح‌های رباتیک در بسیاری از بخش‌های صنعتی و علمی استفاده می‌شده و حالا وقت آن است که در شهر هم بتوان ازامکانات مختلف این فناوری، بهره‌ گرفت؛  به‌خصوص در حوزۀزیباسازی شهری.

وی از آمادگی این سازمان برای دریافت طرح‌ها و ایده‌های علاقه‌مندان در نخستین جشنواره زیباسازی رباتیک شهری خبر داد و افزود: ما در این دوره، با مرکز پژوهشگران جوان که هرساله جشنواره‌های رباتیک دانش‌آموزی را برگزار می‌کنند، آغاز به همکاری‌ کرده‌ایم. در طول برگزاری جشنواره، علاقه‌مندان می‌توانند طرح‌هایشان را برای وب‌سایت tehrantebo.ir بفرستند. طرح‌های برتر بعد از ارزیابی و داوری معرفی و تقدیر می‌شوند.

ارزیابی و تقدیر از طرح‌های برگزیده

طالبی دربارۀ اعطای امتیاز به برگزیدگان، توضیح داد: به ایده‌پردازان هر طرحی که توسط داوران برگزیده شود، جوایز نقدی تعلق می‌گیرد و سازمان از طرح‌هایی که در سطح شهر قابلیت اجرا داشته باشند، استقبال و اجرای آن‌ها را عملیاتی خواهد کرد.

دو شرط اساسی برای شرکت در جشنواره

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی دربارۀ شرایط شرکت در این جشنواره افزود: تمرکز جشنواره به‌طورخاص بر شناسایی فعالان و ایده‌پردازان جوان و نوجوان حوزۀ رباتیک است و تمام ایده‌های ارسالی بر اساس گروه سنی ارزیابی می‌شوند. 

محدودیت‌های کرونایی، جشنواره را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد

طالبی درباره نحوۀ اجرای جشنواره در شرایط کرونایی، بیان کرد: اولین جشنوارۀ «زیباسازی رباتیک شهری» مثل سمپوزیوم‌ها نیست که نیاز به حضور شرکت‌کنندگان دارد. طرح‌ها بعد از ارسال به دبیرخانۀ جشنواره مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته و در مرحله بعد نتایج اعلام شده و جوایز نیز برای برگزیدگان ارسال می‌شود لذا حضور علاقه مندان محدود است و پروتکل های بهداشتی دقیقاً رعایت خواهد شد.

دبیر جشنواره زیباسازی رباتیک شهری تاکید کرد: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت نام می‌توانند به وب سایت رویداد مراجعه کنند.

وی برگزاری چنین جشنواره‌هایی را موجد رقابت سالم و افزایش انگیزه‌ در بین نخبگان جوان شهر دانست و افزود: امیدواریم که این طرح‌ها در شهر اجرایی و دیده شوند. این قطعا هم به نفع شهر است و هم به نفع نخبگان جوان ما. رباتیک ایران در دنیا حرفی برای گفتن دارد. نکته‌ای که اهمیت دارد، این است که ما بتوانیم از این طرح‌ها در فضای زندگی‌مان استفاده کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا