اگر تردد شب ها محدود شود، بیماری تا حدی کنترل می شود

دکتر حسن ابوالقاسمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ما در مواقعی نمی توانیم یا صلاح نیست شهر را تعطیل کنیم اما می توان ساعت عبور و مرور را کم کرد. به عبارتی ساعات رفت و آمد به جز برای خدمات امدادی و اضطراری، محدود شود.

وی ادامه داد: برخی از کشورها از ساعت پنج بعدازظهر به بعد، تردد داخل شهر را کاملا ممنوع کردند و این موضوع در کنترل بیماری کرونا خیلی موثر بوده است.

ابوالقاسمی، ازدحام جمعیت، شلوغی و ترددهای غیرضروری داخل شهر را از مهمترین عوامل انتشار ویروس کرونا دانست و گفت: زمانی تهران عاری از بیماری می شود که سطح شهر خلوت شود. به عبارتی خلوت شدن شهر از جولان بیماری جلوگیری می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله بیان داشت: اگر رفت و آمدهای داخل شهر کنترل نشود و مردم مانند شرایط عادی در شهر تردد داشته و در جاهای مختلف مانند خیابان ها و مراکز خرید و تفریحی داخل شهری تجمع کنند، همچنان شاهد افزایش بستری ها و مرگ و میر خواهیم بود.

ابوالقاسمی ادامه داد: محدودیت های کرونایی تا حد امکان باید طوری وضع شود که علاوه بر کنترل و مهار بیماری، فشار مضاعف اقتصادی، اجتماعی و روانی بر مردم نداشته باشد.

تشخیص زودرس کرونا با آزمایش امکان پذیر است

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: تشخیص زودرس بیماری کرونا و آگاه شدن افراد نسبت به بیماری و جدا کردن آنها از دیگران با آزمایش امکان پذیر است و برای این کار هیچ راه دیگری وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما یکی از کشورهایی هستیم که تعداد تست هایی که برای تشخیص کرونا انجام می دهیم، بسیار پایین است و به عبارتی قابل مقایسه با برخی از کشورها نیست و تست ها باید افزایش پیدا کند.

ابوالقاسمی تاکید داشت: تعدادی از بیمارانی که در چند روز اخیر به بیمارستان بقیه الله مراجعه کردند، هیچ علامت بالینی نداشتند اما آزمایش آنها مثبت بود. برخی از آنها کاملا بی علامت بودند که این موضوع سبب شد ما در تست ها تردید کرده و آزمایش را تکرار کردیم اما در نهایت مشخص شد که آنها مبتلا شده اند.

وی اظهار داشت: تعدادی از این افراد از سه تا هفت روز هم علامت دار نشده اند و بعد از یک هفته برخی از آنها علامت دار شدند و تعدادی دیگر هرگز علامت دار نشدند. این موضوع نشان دهنده اهمیت تست است که باید آن را افزایش دهیم و به حد قابل قبولی برسانیم تا بتوان جداسازی و قرنطینه مبتلایان را به خوبی انجام داد.

برای شناسایی به موقع مبتلایان از مشارکت‌های مردمی استفاده شود

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه برای شناسایی زودتر مبتلایان به کرونا می توان از مشارکت های مردمی استفاده کرد، گفت: مردم ما همیشه در کارهای خیر پیشقدم بوده اند و می توان از این ظرفیت برای شناسایی زودتر بیماران بهره برد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله افزود: اگر نتوانیم مبتلایان را به موقع شناسایی کنیم و آنها را به صورت صحیح جداسازی و قرنطینه کنیم، علاوه بر کاهش بستری ها با مرگ و میر بالا مواجه نمی شویم.

زنجیره انتقال کرونا باید قطع شود

وی بر پیشگیری از بیماری کرونا تاکید کرد و گفت: زنجیره انتقال کرونا باید قطع شود، اگر تا قطع زنجیره انتقال بیماری پیش نرویم، همین وضعیت بستری و مرگ و میر را حتی تا سال دیگر هم خواهیم داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ادامه داد: رعایت توصیه های بهداشتی یکی از مهمترین اقدامات برای قطع رنجیره انتقال است که مردم باید به دقت آنها را رعایت کنند تا شاهد جلوگیری از انتشار بیماری در جامعه باشیم.

ابوالقاسمی بیان داشت: مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور بالا است و مرگ و میرها در تهران تقریبا ۵۰ درصد کشور است که یکی از دلایل بالارفتن مرگ و میر به دلیل ازدحام در بیمارستان ها است. حدود ۱۰ بیمارستان در تهران با ازدحام بالایی مواجه اند که خدمات رسانی در اینها به دلیل شلوغی مختل می شود.

وی ادامه داد: باید بیشتر از خدمات بیمارستان های خصوصی استفاده کرد تا توزیع بیمار در بیمارستان های تهران متعادل شود. این کار تا حد کمی انجام شده اما اگر بیشتر شود، بیمارستان های شلوغ تهران خلوت تر می شوند و از مرگ و میر بیماران کاسته می شود.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه در حال حاضر به پیش بینی های علمی توجه نمی شود، گفت: با استفاده از توان متخصصان مختلف حوزه پزشکی پیش بینی هایی انجام می گیرد اما از آن به نحو مطلوب استفاده نمی شود. فاصله زیادی بین تصمیم سازی تا تصمیم گیری وجود دارد و ما نسبت به واقعیت ها عقب هستیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا