ویروس کرونا توانایی سلول‌ها در تولید پروتئین‌های محافظ را مسدود می‌کند

 اخیراً دانشمندان آمریکایی کشف کردند که کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ توانایی سلول‌ها در تولید پروتئین‌های محافظ را مسدود می‌کند.آنها طی این مطالعه دریافتند که چگونه این ویروس بخش تولید پروتئین‌های سلولی از جمله مولکول‌های ایمنی را شناسایی می‌کند و سبب وخیم‌تر شدن بیماری در بدن میزبان می‌شود. یک پروتئین غیرساختاری موسوم به پروتئین ۱ یا Nsp۱ موجود درکروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ توانایی سلول‌ها در تولید پروتئین‌های جدید را مسدود می‌کند.

با این حال، نحوه کار این پروتئین در سلول‌ها مبهم است. برای یافتن پاسخ دانشمندان با استفاده از غربالگری ژنتیکی و میکروسکوپ الکترونی کرایو(cryo-EM) نشان دادند که Nsp۱ یکی از بیماری‌زا ترین پروتئین‌های ویروسی کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ است.

این پروتئین در سلول‌های ریه انسان، می‌تواند بیان ژن سلول میزبان را به شدت تغییر داده و اساساً پیوندی ایجاد کند که مانع از دریافت دستورالعمل‌های ژنتیکی پروتئین‌های جدید رمزگذاری شده در آر. ان. ای پیام رسان به ریبوزوم می‌شود.

"یونگ شیونگ"(Yong Xiong) استاد بیوفیزیک و بیوشیمی مولکولی و یکی از محققان این مطالعه گفت: این کانال ورود مواد ژنتیکی است و وقتی مسدود شود، هیچ پروتئینی نمی‌تواند ساخته شود. قبلا ما این مکانیسم را درک نمی‌کردیم اما حال آن را درک کرده‌ایم. این روند بر تولید پروتئین در بسیاری از قسمت‌های بدن تأثیر می‌گذارد و مقادیر بالای Nsp۱ ممکن است به ما در توضیح این مسئله کمک کند که چرا برخی افراد پس از ابتلا به ویروس وضعیت بدی دارند.

هنوز هم مبهم است که چگونه ویروس می‌تواند پس از آنکه توانایی سلول در ساخت پروتئین‌های طبیعی را از بین برد، پروتئین‌های خود را با استفاده از همان ریبوزوم برای تولید و تکثیر در سلول تولید کند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا