۶۰ درصد فوتی های کرونا یک بیماری غیر واگیر داشته اند

 باقر لاریجانی، با بیان اینکه افراد دچار عامل‌های خطر بیماری‌های غیر واگیر در همه جای دنیا در معرض خطر بالاتری از ابتلاء به درجه شدید بیماری کووید ۱۹ هستند، افزود: ارزیابی خطر می‌تواند پیامدهای بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از این بحران را تقلیل دهد.

نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر، با اشاره به چالش‌های جدی در بحث ارائه مراقبت بیماری‌های غیر واگیر اظهار کرد: با توجه به شیوع بالای دیابت و استئوپروز در کشور و افزایش تعداد تست‌های تشخیصی، آمارهای مربوط به ابتلاء و مرگ و میر در این گروه از بیماران نیز چشمگیر است.

وی با سندمیک خواندن ارتباط بین بیماری‌های غیر واگیر و کووید ۱۹ افزود: چالش کووید ۱۹ تأثیر و تأثر در بیماری‌های عفونی و بیماری‌های غیر واگیر را القا می‌کند که تشدید کننده هم هستند.

لاریجانی افزود: ۶۰ درصد از افرادی که در اثر ابتلاء به کووید ۱۹ دچار مرگ می‌شوند، حداقل از یکی از بیماری‌های غیر واگیر رنج می‌برند.

وی همچنین بر لزوم متوقف نشدن جریان ارائه خدمات بیماری‌های غیر واگیر در دوره مواجهه و درگیری با بیماری کووید ۱۹ تاکید کر و افزود: بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته، با چالش‌های جدی در ارائه خدمات بیماری‌های غیر واگیر روبه‌رو هستند.

لاریجانی با مردود خواندن دیدگاه سنتی که دو دسته بیماری‌های غیر واگیر و واگیر را از هم تفکیک می‌کرد، گفت: تأثیری که کووید ۱۹ بر کنترل بیماری‌های غیر واگیر گذاشته قابل تأمل است.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم ادامه داد: سه چهارم کشورهای دنیا دچار اختلال در ارائه خدمات بیماری‌های غیر واگیر شده‌اند و از آنجا که شاید جهان در چند سال آتی همچنان درگیر بحران بهداشتی ناشی از کووید ۱۹ باشد، لازم است روش‌های ارتباطی جدید همچون استفاده از تله مدیسین و ویزیت‌های غیر حضوری در برنامه کار قرار گیرد.

لاریجانی با نگران کننده خواندن کاهش مراجعات پزشکی مخصوصاً جهت دریافت خدمات سلامت مربوط به ویزیت‌های چاقی، غربالگری سرطان، خطرسنجی بیماری‌های قلبی، مراقبت پره دیابتی و پوکی استخوان، کاهش آمار مراجعات را نگران کننده خواند و بر لزوم پر کردن شکافی که در حال حاضر جهت دریافت خدمات سلامت در کشور ایجاد شده است، تاکید کرد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا