شگفتی دانشمندان از مارمولک حفار بومی استرالیا

این گونه منحصربفرد از مارمولکها که تحت عنوان «مارمولک دیده بان لکه زرد» شناخته می شود بومی سواحل، علفزارها و مناطق جنگلی شمال استرالیاست.

چندی پیش گروهی از زیست شناسان متوجه حفره های عمیقی در دل خاک شدند که با کشف بقایای فسیلی در آن، حفر چنین ساختارهای منحصربفردی را به گونه ای از جانوران شبیه سگ آبی نسبت دادند که حدود 20 میلیون سال پیش زندگی می کرده است.

اکنون نمونه های مشابهی از این حفره ها شناسایی شده که این بار توسط مارمولک دیده بان لکه زرد حفر می شود.

اما اینکه چرا چنین حفره هایی، آن هم با ساختاری در هم پیچ خورده در عمق 3 متری زمین حفر می شود برای دانشمندان مایه تعجب بوده است.

فرضیه های مختلفی در این زمینه مطرح شده که قوی ترین آنها حفاظت از تخم مارمولک در برابر هوای گرم و خشک این مناطق از استرالیاست. دانشمندان حدس می زنند جانور منقرض شده 20 میلیون سال پیش نیز بر مبنای چنین نگرشی اقدام به حفر چنین ساختارهای مشابهی می کرده است.

دانشمندانی از دانشگاه نیوکاسل با بررسی دقیق 52 حفره از این دست در شمال و غرب استرالیا، فاکتورهای مختلفی نظیر دما، رطوبت و طول حفره های مارپیچی را اندازه گیری کردند.

نکته جالب توجه این است که این گونه از مارمولکها تنها خزندگانی به شمار می آیند که حفره های مارپیچی تا عمق 3 متر و حتی 3.6 متری زمین حفر می کنند. این عمیق ترین حفره هایی است که توسط مهره داران شناخته شده حفر شده است. حتی بزرگترین خزندگان نظیر لاکپشتهای دریایی و کوروکودیلها نیز نهایتا توانایی حفر ساختارهای مشابهی به عمق نیم متر را دارند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا