باکتری های روده، درمان موثر انتقال مالاریا

سیناپرس: علائم این بیماری  تب، سردرد و حالت تهوع است که معمولا بین 10 تا 15 روز پس از نیش پشه بروز می کند.مالاریا عامل مرگ و میر حدود 627 هزار انسان در سال 2012 بوده است که 90% آن را کودکان کمتر از 5 سال در آفریقا تشکیل می دادند.

اکنون محققان توانسته اند باکتری های خاصی را در دستگاه گوارش کشف کنند که سیستم ایمنی ذاتی را برعلیه مالاریا القا می کنند. این کشف که نقطه عطفی در مطالعات مالاریا به شمار می رود توسط یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی میگویل سوارس در پرتغال انجام شد و نتایج آن در مجله Cell به چاپ رسید.

باکتری های مفید روده که میکروبیوتا نامیده می شوند می توانند سیستم ایمنی را تقویت کرده تا برعلیه پارازیت ها مقاومت نشان دهد. مطالعات نشان می دهد که سویه های خاصی از باکتری ایشریشیا کلی (E.coli) در بزرگسالان، می تواند با تولید کردن مولکول های قندی یا گلیکان ها از سطح خود، بر علیه بیماری مقاومت نشان دهند. سیستم ایمنی، این گلیکان ها را شناسایی می کند و در پاسخ تعداد زیادی آنتی بادی های طبیعی را آزاد می کنند که در سراسر بدن می چرخند و آلودگی را از بین می برند.

مطالعات اخیر سوارس و همکارانش نشان داده است که مالاریا نیز مولکول های قندی مشابه سویه های مفید ایشریشیا کلی را تولید می کنند که آلفا گل (alpha-gal) نامیده می شود.بنابراین، با انتقال باکتری E.coli به روده  افراد، مولکول قندی آلفا گل تولید و آنتی بادی های ضد آن نیز تولید می شود. با نیش زدن پشه مالاریا و انتقال پارازیت پلاسمودیوم آنتی بادی های موجود در بدن از تکثیر این پارازیت جلوگیری کرده و مانع بروز بیماری می شود.

البته کودکان آنتی بادی ضد آلفا گل را به مقدار کم تولید می کنند که باعث می شود همچنان کودکان نسبت به این بیماری حساس تر باشند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا