کروناویروس تارهای صوتی را از بین می برد

بر اساس یافته‌های یک مطالعه جدید آسیب عصبی کروناویروس به تارهای صوتی می‌تواند یکی از دلایلی باشد که حتی افرادیکه از این بیماری جان سالم به در می‌برند نیز حتی ماهها پس از بهبودی دچار تنگی نفس می‌شوند. محققان اظهار کردند با بررسی حنجره بیماران هنگامی که جمله "ما سه درخت سبز را می بینیم" متوجه این موضوع شدند. این اختلال در تار صوتی، یک نوروپاتی واگ است که اغلب پس از یک بیماری ویروسی رخ می‌دهد.

پرده‌های صوتی یا تارهای صوتی شامل دو غشای لعاب‌مانند هستند که به صورت افقی در حنجره کشیده شده‌اند. با ارتعاش آن‌ها در اثر عبور هوا، پدیده واک‌داری روی می‌دهد.

این پرده‌ها هنگام دم و بازدم، باز هستند و هنگامی که انسان نفس خود را حبس می‌کند، بسته می‌شوند. ارتعاش این پرده‌ها باعث ایجاد پدیده واک‌داری آواها می‌شود.

به گفته محققان افراد با انجام چند آموزش تنفسی می‌توانند این اختلال در عملکرد تارهای صوتی را درمان کنند.

 محققان اظهار کردند آنها با موفقیت ۱۸ بیمار که پیشتر به کروناویروس مبتلا شده بودند و حال تارهای صوتی آنها آسیب دیده بود را با چند جلسه گفتاردرمانی و تجویز رژیم غذایی خاص درمان کردند.

این محققان افزودند افرادی که دچار این مشکل هستند، می بایست از مصرف غذاهایی که باعث تحریک اعصاب صوتی آنها می شود، بپرهیزند.

یافته‌های این مطالعه در مجله " Pulmonary and Respiratory Sciences"منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا