رویدادهای نجومی در هفته سوم آبان ماه ۹۹

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح امروز پنجشنبه بارش ثوری جنوبی به اوج می‌رسد که با توجه به نور روز، بازه زمانی بامداد تا صبح این تاریخ برای مشاهده شهاب این بارش توصیه می‌شود.

«مسعود عتیقی» ادامه داد: ساعت ۲۳:۲۲ دقیقه شبانگاه جمعه ۱۶ آبان ستاره پلوکس ۳.۹ درجه شمال ماه قرار دارد و ساعتی قبل از این زمان ماه در زمینه صورت زمینه دو پیکر (جوزا) طلوع خواهد کرد.  پلوکس، ستاره بتا صورت فلکی دو پیکر است که نسبت به «کاستور» که در همین صورت فلکی قرار دارد و ستاره آلفا دو پیکر محسوب می شود، درخشانتر بوده و از این نظر از موارد استثنا در آسمان است.

عتیقی افزود: شنبه ۱۷ آبان ساعت ۲۳:۰۴ دقیقه شب و دقایقی پس از طلوع ماه در زمینه صورت فلکی خرچنگ (سرطان)، خوشه باز ستاره ای کندوی عسل (M۴۴)، با جدایی ۲.۳ درجه شمال ماه قرار خواهد داشت.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اظهار داشت: ساعت ۱۷:۱۶ دقیقه یکشنبه ۱۸ آبان، ماه به تربیع آخر می رسد و حدود نیمه شب این تاریخ طلوع می کند. دوشنبه ۱۹ آبان ساعت ۱۳:۵۰ دقیقه ستاره مشهور «دل شیر» (قلب الاسد) ۴.۷ درجه جنوب ماه قرار دارد که با توجه به وضعیت نور روز در این ساعت در افق صبحگاهی و قبل از روشنی هوا هم نشینی ماه و ستاره دل شیر را می توان مشاهده کرد؛ هرچند بامداد روز بعد یعنی سه شنبه ۲۰ آبان نیز هلال صبحگاهی ماه در زمینه صورت فلکی شیر جلوه زیبایی برای عکاسان نجومی دارد.

عتیقی گفت: سه شنبه ۲۰ آبان سیاره تیر ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه به بیشترین کشیدگی غربی خود نسبت به مهر تابان می رسد و در این زمان این سیاره  ۱۹.۱ درجه با خورشید جدایی دارد. لازم به توضیح است سیاره تیر بامدادی است و در ساعت مورد اشاره در آسمان قرار ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۹ بارش شهابی ثوری شمالی به اوج می رسد که علاقمندان برای مشاهده شهاب های این بارش باید در بامداد این تاریخ به آسمان نگاه کنند.