رباتی که با الهام از مارمولک ساخته شد

برخی مارمولک‌ها در طبیعت دیده می‌شوند که قادر هستند با سرعت روی سطح آب راه بروند. اکنون یک ربات جدید ساخته شده است که ضمن اینکه قادر به راه رفتن روی زمین است، روی آب نیز راه می‌رود.

این ربات موسوم به "AmphiSTAR" با الهام از مارمولک‌ها که توسط تیمی در دانشگاه بن گوریون ساخته شده است و جدیدترین عضو خانواده ربات‌های STAR این دانشگاه است.

بازوهای این ربات با قابلیت تنظیم زاویه به همراه چرخ و پروانه این ربات را قادر به حرکت روی زمین و آب می‌کند. این نحوه تنظیم باعث می‌شود که این ربات روی زمین مانند یک خودرو حرکت کند و روی آب، مانند یک مارمولک.

ربات "AmphiSTAR" به اندازه کف دست انسان است و در هر طرف خود دو بازوی دارای دو پروانه در زیر خود دارد که حرکت آن را ممکن می‌سازد.

هنگام حرکت از روی سطوحی مانند چمن یا شن، بازوهای این ربات در زاویه‌ای قرار می‌گیرند که پره‌های پروانه مانند چرخ عمل کند. این پیکربندی به ربات اجازه می‌دهد تا با حداکثر سرعت ۳.۶ متر در ثانیه حرکت کند.

این ربات با رسیدن به آب نیز همچنان از پروانه‌های خود استفاده می‌کند که در زاویه‌ای قرار می‌گیرند که می‌توانند ربات را تا ۱.۵ متر بر ثانیه روی آب پیش ببرند. گفته می‌شود این ربات همچنین می‌تواند به آرامی شبیه به یک قایق در آب حرکت کند و یک جفت مخزن شناور آن را روی آب نگه می‌دارد.

به گفته سازندگان، برنامه‌های آینده برای توسعه این ربات شامل افزودن توانایی شنا در زیر آب است.

دکتر "دیوید زاروک" مدیر آزمایشگاه ربات‌های پزشکی الهام گرفته شده از محیط زیست می‌گوید: ما تصور می‌کنیم که "AmphiSTAR" می‌تواند برای برنامه‌های کشاورزی، جستجو و نجات و حفاری، یعنی جاهایی که هم خزیدن و هم شنا لازم است، استفاده شود.

این ربات هفته گذشته در کنفرانس بین‌المللی آنلاین ربات‌ها و سیستم‌های هوشمند ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا