با نرم افزار Photosynth آشنا شوید

دوربین های دیجیتالی به داخل تلفن های همراه نیز راه پیدا کردند و به تدریج هر کسی و در هر شرایطی امکان عکس گرفتن را  داشت.  در حال حاضر دوربین عکاسی به عنوان یک وسیله همراه به حساب می آید.

همان طور که مشخص است این دوربین ها هر روز با امکاناتی تازه تر و کیفیتی بالاتر وارد بازار می شوند اما هزینه برخی از ان بسیار زیاد بوده و کمتر کسی توان خرید آنها را دارد. برای نمونه می توان به دوربین های سه بعدی اشاره کرد که از قیمت بسیار بالایی برخوردار است. بسیاری از دوربین ها نیز قابلیت عکاسی ویژه نداشته و تنها عکس های عادی را برای کاربر خود فراهم خواهند آورد و دوربین هایی که همه امکانات را دارا باشد بسیار گران است و همه نمی توانند ان را در اختیار داشته باشند.

چندی پیش نرم افزار ویژه ای ارائه شده عکاسی را بسیار لذت بخش می سازد. این نرم افزار به سادگی دوربین ساده تلفن همراه هوشمند شما را به یک دوربین ویژه و حرفه ای تبدیل می سازد و شما می توانید با کمک این نرم افزار تصاویر سه بعدی را که بسیار بی نظیر هستند برای خود تهیه کنید.

امکانات نرم افزار

برنامه Photosynth یک نرم افزار ویژه ساخته شده توسط شرکت بزرگ مایکروسافت بوده که در حقیقت یک مبدل و افزایش دهنده امکانات دوربین است . این نرم افزار به خوبی می تواند با  شبکه های مختلف مانند شبکه اینترنت یا شبکه خانگی میان تلفن و کامپیوتر شما همخوان شود. نرم افزار یاد شده شامل  دو بخش اصلی بوده که عبارت اند از عکس برداری با ویژگی های Synth و عکس برداری در وضعیت Panorama ( پانوراما) .

این نرم افزار در تلفن همراه شما نصب شده و پس از فعال شدن، به عنوان یک ابزار کمکی برای عکاسی، کنترل دوربین شما را بر عهده خواهد گرفت و به کمک آن می توانید از محیط های مختلف و متنوع یا از مناظر باز عکس برداری کنید.  

بیشتر عکس های حاصل از این نرم افزار به صورت ترکیبی از چندین عکس خواهد بود و به این صورت می توان تصاویر سه بعدی را ایجاد کرد. برای نمونه برای عکس برداری از اتاقی که در آن نشسته اید نیازمند چندین عکس هستید. در اینجا پرسشی مطرح می شود که آیا با گرفتن تمامی عکس ها از تمامی زوایای اتاق می توان به حس واقعی دید اتاق دست پیدا کرد؟ پاسخ این پرسش بسیار ساده است: خیر. داشتن تصاویر عادی به هیچ عنوان به شما این احساس را القا نخواهد کرد و شما نمی توانید یک محیط سه بعدی را ایجاد کنید.  

لازم به ذکر است که با وجود یک نرم افزار ، تصاویر مختلف از زوایای مورد نظر به گونه ای ترکیب می شوند که احساس محیطی سه بعدی را به وجود می آورد. این نرم افزار Photosynth نام دارد.

تفاوت Synth  با panorama

همانگونه که پیش از این ذکر شد، این نرم افزار در دو وضعیت Synth  و  Panorama  امکان عکاسی را برای افراد فراهم خواهد کرد. در اینجال لازم است تا توضیحات بیشتری از این دو وضعیت ارائه شود.

سیستم پانوراما panorama سیستمی آشنا بوده که سالهاست در دروبین های مختلف و یا حتی در دوربین های تلفن همراه وجود دارد . در اینجا معرفی مختصر این سیستم پرداخته تا افرادی که با این سیستم آشنا نیستند بتوانند کارکرد آن را فرا گیرند.

تصاویر پانوراما از ترکیب حداقل دو تصویر و بیشتر تشکیل می شود و به  کمک نرم افزارهای داخلی دوربین می توان این تصاویر را به یکدیگر متصل کرد و یک تصویر یک پارچه که شامل زاویه بازتری از دید عادی لنز دوربین بوده، به وجود آورد.  لازم به ذکر است که این امکانات در نوع خود مدل های مختلفی دارد و به صورت های اتوماتیک، تنظیم نیمه اتوماتیک، پانورامای افقی و یا پانورامای دو محوره قابل دستیابی خواهد بود .

انچه جالب است این بوده که سیستم پاروناما در بسیاری از موارد از جمله تحقیقات علمی کاربرد بسیار زیادی دارد برای نمونه سازمان فضایی ناسا در طول سالیان گذشته تصاویر بسیار زیادی به صورت پانوراما از آسمان منتشر کرده که جزئیات بسیاری از کهکشان ها توسط این تصاویر ملموس تر هستند.  

با کمک فناوری پانوراما و نرم افزار Photosynth می توان به یک تپه مشرف به شهر خود مراجعه کرده و تصویر تمامی شهر را در یک قاب پانوراما که از چند عکس تشکیل شده، تهیه کنید.  البته سسیتمم پانورامای نصب شده بر روی این نرم افزار بسیار منفعل بوده  و به فرد اجازه عکس برداری در زوایای مختلف را خواهد داد و به این ترتیب در حرکت افقی یا عمودی دوربین محدود نخواهید شد.

ولی تصاویر Synth در نوع خود یک نوآوری ویژه محسوب می شود این تصاویر به فرد اجازه می دهد تا تصویر پانورامای خود را گسترش داده و به خوبی آن را در زاویه دید 360 درجه ایجاد کند.

این برنامه این امکان را ایجاد می کند که با ترکیب تصاویر ، یک تصویر در قابی تماما سه بعدی به وجود آید که به خوبی بتوان از آن استفاده کرد . فرد می تواند در کامپیوتر و یا تلفن همراه خود در این تصویر در یک قاب شروع به دیدن تصویر خواهد کرد و با حرکت دادن ماوس و یا کشیدن تصویر به اطراف می تواند به خوبی به فریم های دیگر انتقال دهد و به آسانی به تصاویری زیبا دست پیدا کرده و حس کند که خود فرد در مرکز تصویر قرار گرفته است. به این ترتیب عکس های گرفته شد و ساخته شده با کمک این نرم افزار به صورت سه بعدی خواهند بود و به خوبی می تواند با یک دوربین دو بعدی به تصاویر سه بعدی دست پیدا کند.

در پایان عکس برداری فرد می تواند به کمک این نرم افزار عکس گرفته شده توسط دوربین را به موتور جستجوی bing  و یا آدرس ای میل خود و همچنین مرکز تصاویر این نرم افزار انتقال دهد تا سایر افراد نیز از تصاویر منحصر به فرد گرفته شده او بهره مند شوند.

پلتفرم های میزبان

این نرم افزار بر روی سیستم های عامل مطرح موبایل مانند اندروید (Android) ، بلک بری (Black berry)، ویندوز فون (Windows Phone) و IOS ( سیستم عامل گوشی ها و تبلت های شرکت اپل) قابل دسترسی است و به راحتی می توان در بیش از 80 درصد از تلفن های همراه هوشمند از این نرم افزار استفاده کرد. با این اوصاف برای ساخت چنین تصاویری تنها به یک دوربین نیاز است و همچنین می توان از تمامی تبلت های دارای این سیستم های عامل نیز برای میزبانی این نرم افزار بهره مند شد.

این نرم افزار ها 4.6 مگا بایت حجم داشته و در نتیجه فضای چندانی را بر روی سیستم فرد اشغال نخواهد نمود  و از جمله برترین مزایای آن رایگان بودن نرم افزار است.

برای دسترسی به اطلاعات بیشتر و مشاهده نمونه ای از تصاویر گرفته شده از موزه ها و بناهای تاریخی به کمک این نرم افزار می توانید به آدرس http://photosynth.net/ مراجعه نمایید. همچنین باید یادآور شویم که این نرم افزار تنها از زبان انگلیسی پشتیبانی خواهد نمود ولی کارکردن با آن بسیار ساده خواهد بود و به خصوص با داشتن یک گوشی دارای صفحه نمایش لمسی به آسانی در مدت زمان کوتاهی می توان با این نرم افزار ارتباط برقرار کرد.

برای دانلود این نرم افزار به راحتی با یک جستجو در موتورهای جستجو ، بهنتیجه دلخواه دست پیدا خواهید کرد ولی در صورت نداشتن دانش فنی تلفن همراه مطابق معمول پیشنهاد می شود تا به یک مرکز خدمات نرم افزاری تلفن همراه مراجعه کرده و در ازای پرداخت کارمزد درخواست نصب نرم افزار Photosynth را به دست آورید. در پایان یاد آور می شویم که داشتن این نرم افزار می تواند ذوق عکاسی را در وجود هر فردی زنده کرده و ممکن است باعث ساخت آثار کم نظیرشود.

گزارش:مریم عالمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا