مسابقات بین‌المللی کن‌ست برگزار می شود

پژوهشگاه هوافضا نزدیک به ۱۰ سال است مسابقات کن‌ست را برگزار می‌کند. این ماراتن جذاب که در حوزه هوافضا برگزاری می‌شود از دو کلمه‌ی کن (can) به معنای قوطی و ست (sat مخفف کلمه satellite) به معنای ماهواره تشکیل شده است.

نخستین دوره‌ مسابقات کن‌ ست ایران (ICC2012) با هدف ایجاد انگیزه برای دانشجویان و دانش‌آموزان علاقمند به حوزه‌های فضایی، توسط پژوهشگاه هوافضا در ‌آذرماه ۹۰ و در سطح بین‌المللی برگزار شد.

 کن‌ست در حقیقت یک ماهواره‌ یا کاوشگر فضایی است که در ابعاد حدود یک قوطی، با جرم محدود و شرایطی مشابه یک پروژه فضایی اما در مقیاس کوچک‌تر از هر نظر، طراحی و ساخته می‌شود. کن‌ست را می‌توان با وسایلی از قبیل راکت و بالون از ارتفاع‌های مختلف رها کرد تا علاوه بر فرود سالم به زمین، ماموریتی مشابه با ماموریت یک ماهواره یا کاوشگر را به سرانجام برساند.
در مسابقات کن ست ایران، کن‌ست‌ها باید در یکی از دو دسته (کلاس) وزنی و ابعادی که از قبل مشخص شده، طراحی و ساخته شوند. کن‌ست اغلب شامل همه قسمت‌های اساسی یک ماهواره یا کاوشگر از جمله زیرسیستم‌های توان، مدیریت داده و فرمان، مخابرات، سازه و بازیابی است تا به کمک آنها بتواند ماموریت خود را به انجام برساند.

شهریور امسال پژوهشگاه هوافضا مسابقه کن‌ست را آغاز کرد و علاقه‌مندان برای شرکت در آن ثبت‌نام کردند و بر همین اساس اسامی تیم‌های برگزیده مرحله پایانی هشتمین دوره ملی و پنجمین دوره بین‌المللی مسابقات کن‌سَت ایران نیز تا پایان آبان‌ماه اعلام می‌شود.

البته قرار بود مانند سال‌های پیش مرحله پایانی مسابقات در اسفندماه ۹۸ برگزار شود، اما ویروس کرونا این مسابقات را نیز تحت تاثیر خود قرار داد و با ابلاغ دستورالعمل‌های مربوط درخصوص عدم برگزاری تجمعات، کمیته برگزاری مسابقات کن‌ستِ ایران پس از بارها تصمیم‌گیری و مکاتبه با نهادهای مرتبط، تصمیم به برگزاری غیرحضوری این مسابقات گرفت.

در این مسابقه هر یک از تیم‌ها موظف هستند کن‌ست (به صورت یک‌پارچه و همراه با سامانه فرود)، تجهیزات سخت‌افزاری ایستگاه زمینی، باتری، شارژ باتری و سایر تجهیزات خود را همراه با یک عدد لوح فشرده شامل نرم‌افزار ایستگاه زمینی و راهنمای کار با آن، همچنین فیلم واضح از تست عملکردی کن‌ست، ارتباط با ایستگاه زمینی و چگونگی عملکرد آن (روشن و خاموش شدن، شارژ مجدد، راه اندازی، ستاپ ایستگاه زمینی و سایر توضیحات ضروری) را ازطریق پست برای دبیرخانه این مسابقات که در سایت پژوهشگاه هوافضا موجود است، ارسال کنند.

ارزیابی تیم‌ها بر مبنای انطباق با اصول فنی و سیستمی، طی کردن درست مراحل طراحی و تحویل گزارش‌های آنها، برآورده کردن الزامات، انجام موفقیت‌آمیز ماموریت‌ها و ارائه مناسب نتایج توسط تیم داوری انجام شده است.

این دوره از مسابقات که ۹۳ تیم شامل ۸۸ تیم ایرانی و پنج تیم بین المللی در آن شرکت کردند، در دو کلاس سنجشی- ارتباطی و علمی- اکتشافی برگزار می‌شود و سه تیم از هر کلاس حاضر در مرحله نهایی، با گذر از چندین مرحله پالایش، داوری و انجام عملیات پروازی تا پایان آبان‌ماه انتخاب خواهند شد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا