نور مصنوعی تهدیدی دیگر برای زندگی انسان

تولید نور مصنوعی توسط جمعیت بشری روز به روز درحال افزایش است و با توجه به پیشرفت امکانات پزشکی و بهداشتی و مثبت بودن نرخ رشد جمعیت جهانی، سالانه حدود ۲ درصد آلودگی نوری در جهان افزایش می‌یابد و به گفته بیولوژیست‌های دانشگاه اکستر تاثیر این موضوع کمتر از تغییرات اقلیمی نیست.

اختلال در سطح هورمون بدن، نقص در چرخه زادو ولد، اختلال در الگوهای فعالیتی و تغذیه‌ای از جمله مواردی است که نور مصنوعی می‌تواند بر آن اثرگذار باشد. همچنین کاهش و یا افزایش جمعیت حشرات، تسریع شکوفه‌دهی درختان در فصل بهار، پرواز پرنده‌های دریایی به سوی برج‌های نورانی و حرکت لاکپشت‌های دریایی به سمت هتل‌های نورانی ساحلی با تصور اشتباه غروب خورشید از سوی این موجود در حال انقراض، از دیگر تاثیرات مخرب آلودگی نوری بر محیط زیست است که محققان با ارائه تحقیق ١۲۶ صفحه اثبات این عوارض را تحکیم بخشیدند.

غده پینه آل که در بطن سوم مغز قرار دارد با ترشح ملاتونین به خون در تنظیم چرخه خواب در جانوران موثر است، محققان ثابت کرده‌اند که تابش نور مصنوعی در تمام گونه‌های جانوری موجب کاهش سطح هورمون ملاتونین می‌شود و بررسی‌های جدید تداخل هورمون ملاتونین در خون را در ارتباط با سرطان و حتی سوءهاضمه می‌داند.

رفتارهای زندگی شبانه و روزانه ما در استفاده از نور برای جانوران نابودکننده است به طوری که تعدادی از جانوران شکارگر در تاریکی، با توجه به روشن بودن محیط زمان کمتری برای شکار صید خود دارند و در اوایل صبح نیز پرندگان زودتر شروع به آواز خواندن و جست و جوی غذا می‌کنند.

هرچند که استفاده از نور مصنوعی در مواردی برای گیاهان و جانوران اثر منفی ندارد همانند رشد بعضی از گیاهان و گونه‌ها خفاش، اما در مجموع استفاده از لامپ‌ها برای محیط زیست و به خصوص حشرات بسیار مخرب است.

یکی از حشرات مفید موجود در طبیعت که شکارگر نیز است آسیابک‌ها می‌باشند این حشرات شباهت ظاهری با سنجاقک‌ها دارند و متاسفانه به دلیل روشن بودن لامپ خودرو در شب‌ها و درکل آلودگی نوری و سایر عوامل دیگر جمعیتشان کاهش یافته است.

پرفسور کوین گاستون، استاد محیط زیست دانشگاه اکستر می‌گوید: چیزی که مهم است چگونگی گسترش اثرات مخرب استفاده از نور مصنوعی است که متاسفانه این تاثیرات در همه جا حتی در بی مهرگان و میکروب‌ها نیز مشاهده شده است.

وی ادامه می‌دهد که اکنون باید با دید یک معضل بزرگ همانند تغییرات اقلیمی به مشکل آلودگی نوری نگاه کرد زیرا طبق بررسی‌های ١۰ سال اخیر تاثیرات آلودگی نوری بر روی محیط زیست به مراتب افزایش یافته است.

عکس‌های ماهواره‌ای از شب‌های سیاره آبی از پیشرفت هرچه سریعتر دامنه نورهای مصنوعی خبر می‌دهد و از سوی دیگر با پیشرفت صنعت تولید لامپ و جایگزینی لامپ‌های رشته‌ای و نئونی با لامپ‌های ال ای دی که نور آن‌ها شباهت زیادتری به نور خورشید دارد موجب گسترش دامنه تاثیرات نامناسب نور مصنوعی بر روی محیط زیست می‌شود.

انسان همچنان از محیط‌های تاریک واهمه دارد و تفکر روشن کردن تمام تاریکی‌ها بر ذهن انسان چیره شده است اما گونه انسان باید هرچه زودتر در نحوه و مدت زمان استفاده از نورهای مصنوعی تجدید نظر کند تا بیشتر از این تیشه بر ریشه محیط زیست کره زمین نزند.