آسمان سیارات فراخورشیدی چه رنگی است؟

رنگ آسمان در یک سیاره به عوامل زیادی از جمله فشار، تراکم و ترکیبات شیمیایی اتمسفر آن سیاره بستگی دارد. حضور یا عدم ذرات گردوغبار، بخار و ابر، طیف ستاره اصلی سیاره، اندازه، ترکیب، رنگ و حتی زیست‌شناسی سیاره از دیگر عوامل موثر در رنگ آسمان در یک سیاره فراخورشیدی به شمار می‌روند. سیارات فراخورشیدی به سیاراتی گفته می‌شود که به دور ستاره‌ای به جز خورشید می‌چرخند.

روی سیاره زمین آسمان غالباً آبی است اما در هنگام طلوع و غروب خورشید به رنگ نارنجی یا قرمز نیز درمی‌آید. در مریخ وضعیت برعکس زمین است، یعنی آسمان غالباً به رنگ نارجی و قرمز بوده و در هنگام طلوع و غروب خورشید به رنگ آبی درمی‌آید.

این تفاوت به دلیل ترکیبات و گازهای پراکنده در اتمسفر و نحوه جذب نور خورشید توسط آنهاست. پراکندگی ترکیبات اساسی‌ترین عامل در اتمسفر به شمار می‌رود، از آنجایی که مولکول‌ها طول موج کوتاه را به بهترین شکل پراکنده می‌کنند، در نتیجه رنگ بیشتر آسمان‌ها آبی است.

وجود مقدار زیادی گردوغبار در اتمسفر رنگ آسمان را روشن‌تر و گاه قرمز می‌کند. رنگ قرمز آسمان مریخ به دلیل وجود ذرات گردوغبار اکسید آهن در اتمسفر آن است. اتمسفرهای دارای فشار بالا که بسیار سبک‌تر از اتمسفرهای دارای فشار پایین هستند و می‌توانند به رنگ زرد یا سفید درآیند. باتوجه به تعداد زیاد عوامل دخیل در رنگ آسمان یک سیاره، ممکن است آسمان سیارات فراخورشیدی به هر رنگی از آبی، فیروزه‌ای و سبز گرفته تا بنفش، قهوه‌ای و نارنجی باشد.

منبع:آنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا