آفتاب پرستی که پس از یک قرن پیدا شد

گونه ای از آفتاب پرست که بیش از یک قرن از دید دنیای علم پنهان بوده است، اکنون پیدا شده است. این گونه آفتاب پرست موسوم به "Voeltzkow" یا "Furcifer voeltzkowi" طی یک پروژه تحقیقاتی در ماداگاسکار با شناسایی چندین آفتاب پرست رنگارنگ دوباره کشف شد.

آفتاب پرست "Voeltzkow" برای اولین بار به طور علمی در سال 1893 توصیف شد و از سال 1913 تاکنون دیده نشده بود. همین باعث شده بود که در فهرست 25 گونه "مورد انتظارترین" در گونه های از دست رفته سازمان جهانی حفاظت از حیات وحش(GWC) قرار بگیرد.

همانطور که از نام این فهرست پیدا است، دربرگیرنده حیوانات و گیاهانی است که دهه ها از دید علم پنهان شده اند و تصور می شود که بسیاری از آنها منقرض شده اند. این سازمان برای جستجوی این گونه های گمشده گروه هایی را اعزام می کند.

سازمان جهانی حفاظت از حیات وحش در آوریل 2018 یک اعزام دو هفته ای به شمال غربی ماداگاسکار برای شکار آفتاب پرست های "Voeltzkow" داشت. در بیشتر سفرهای این گروه، گونه های مورد جستجو همچنان گمشده می مانند، اما در نهایت در جدیدترین سفر خود موفق به یافتن این خزنده دست نیافتنی شدند و جمعیت کم اما سالمی از این آفتاب پرست ها را از جمله سه نر و حدود 15 ماده کشف کردند.

این اکتشاف همچنین نشان داد که آفتاب پرست های ماده، دارای رنگ های بسیار روشن هستند و در الگوهای پیچیده بنفش، نارنجی، قرمز، سبز، سیاه و سفید ظاهر می شوند و در پهلوهای آنها نقاط قرمز چشمگیری وجود دارد و مانند بسیاری از آفتاب پرست ها آنها هم می توانند به میل خود تغییر رنگ دهند.

آفتاب پرست Voeltzkow شبیه به نزدیکترین خویشاوند خود است. یک گونه خویشاوند با این آفتاب پرست به نام آفتاب پرست "لابرد"(Labord) فقط چهار یا پنج ماه عمر دارد، در حالی که تقریبا دو برابر این مدت را در تخم خود زندگی می کند.

دانشمندان انتظار داشتند که عمر آفتاب پرست Voeltzkow نیز به همین نسبت کوتاه و شاید چند هفته بیشتر باشد که فرصت بسیار کمی به آنها برای یافتن نمونه های بزرگسال این آفتاب پرست ها می دهد.

این ششمین گونه از 25 گونه موجود در فهرست مورد انتظارترین و گونه های تحت تعقیب است که در سال های اخیر دوباره کشف شده است. سایر موارد شامل سمندر بالا رونده جکسون، گیاه پارچ مخملی، زنبور بزرگ والاس، موش آهوی پشت نقره ای که در اوایل سال جاری کشف شد و حشره خوار جهنده سومالی هستند.

"دان چرچ" رئیس GWC می گوید: آفتاب پرست Voeltzkow به کره زمین رنگ و زیبایی می بخشد و به ما یادآوری می کند که حتی وقتی همه گمشده به نظر می رسند، یک ماجراجویی عالی می تواند امید را حتی برای گونه هایی که چندین دهه است ندیده ایم، دوباره زنده کند. اکنون ما چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد این خزنده خارق العاده داریم، از جمله اینکه چگونه می توانیم به بهترین وجه آن را از نابودی نجات دهیم.

این کشف مجدد در یک مطالعه در مجله Salamandra منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا