شناسایی اشیای خارجی درون مواد غذایی با رادار

گاهی اوقات به دلیل بی دقتی کارخانه‌های تولید مواد غذایی، سنگ، شیشه، چوب، پلاستیک و غیره در درون مواد غذایی قرار می‌گیرد. یک سیستم جدید راداری با بررسی دقیق مواد غذایی این نوع مواد را کشف می‌کند.

تا به امروز برای کنترل نهایی مواد غذایی برای خروج مواد زائد احتمالی از آنها از اشعه ایکس استفاده می‌شد. اما اشعه ایکس تنها قادر به شناسایی فلزات است و از آن نمی‌توان برای یافتن پلاستیک، چوب، پارچه و شیشه استفاده کرد.

سیستم راداری SAMMI از امواج رادیویی با فرکانس بالا برای شناسایی انواع مواد استفاده می‌کند. انتشار این امواج با استفاده از آنتن‌های حلقوی خاصی صورت می‌گیرد که در بالای خط تولید مواد غذایی نصب می‌شوند. تصاویر مواد غذایی اسکن شده از این طریق بر روی نمایشگرهای عادی قابل مشاهده است و آلودگی احتمالی آنها از همین طریق مشخص می‌شود.

وجود اشیای خارجی در مواد غذایی موجب تفاوت در زمان رفت و برگشت امواج برخورد کرده با آنها در مقایسه با سایر امواج می‌شود و شناسایی این اشیا به همین شیوه صورت می‌گیرد. از دستگاه یادشده فعلاً برای شناسایی اشیایی در ابعاد حداکثر ۳۰ در ۳۰ در ۵ سانتیمتر استفاده شده است. این فناوری برای شناسایی فلزات کاربردی ندارد و بدین منظور باید کماکان از اشعه ایکس استفاده شود.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا