مصرف آب‌پرتقال و خطر ابتلا به سرطان پوست

افرادی که از خوردن یک لیوان آب‌پرتقال یا گریپ‌فروت تازه در صبح لذت می‌برند، ممکن است با افزایش خفیف خطر ابتلا به ملانوما روبرو شوند. ملانوما نوعی از سرطان پوست است که شیوع چندانی ندارد اما کشنده‌ترین نوع سرطان پوست به شمار می‌رود.

این یافته‌ها از یک مطالعه روی بیش از 100000 نفر بزرگسال که مدت 25 سال مورد پایش قرار گرفته‌اند استخراج شده است. محققان کشف کردند کسانی که به طور منظم آب پرتقال یا گریپ‌فروت مصرف می‌کنند بیشتر از کسانی که از خوردن مرکبات اجتناب می‌کنند در معرض خطر ملانوما هستند.

این یافته‌ها سبب نگرانی پژوهشگران شده است. ترکیبات معینی در مرکبات وجود دارد که ارتباط بین ملانوما و مصرف این میوه‌ها را توضیح می‌دهد، این ترکیبات، مواد «فتواکتیو» شیمیایی مانند پسورالن و فوروکومارین هستند که سبب حساس شدن پوست در برابر نور خورشید می‌شوند. اما حتی اگر مرکبات به طور بالقوه سبب حساس شدن افراد به آفتاب سوختگی نیز شوند، با این حال نباید از مصرف آب‌پرتقال اجتناب کنند. در صورتی که پوست بیش از حد در معرض نور آفتاب قرار نگیرد، مرکبات نمی‌توانند به آن آسیب برسانند.

بنابراین برای محافظت از پوست خود، تا حد امکان از قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید اجتناب کرده و سعی کنید در سایه قرار بگیرید و حتما از ضدآفتاب و کلاه استفاده کنید.

در واقع نیازی به تغییر سبک زندگی بر اساس این مطالعه نیست، زیرا هنوز هم باید طیف گسترده‌ای از میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی افراد گنجانده شود.

به منظور این بررسی، محققان اطلاعات دو مطالعه را که توسط متخصصان بهداشت برای مدت طولانی روی افراد اجرا شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. هر چند سال یکبار، شرکت‌کنندگان به سوالات یک نظرسنجی دقیق در مورد سلامت و شیوه زندگی خود پاسخ می‌دادند.

بیش از 25 سال، بیشتر از 1800 نفر به ملانوما مبتلا شده و احتمال ابتلا به این بیماری در میان کسانی که به طور منظم آب‌ پرتقال یا گریپ‌فروت می‌نوشیدند، به طور فزاینده‌ای بالا بود. البته برخی عوامل دیگر از جمله قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب و یا سابقه آفتاب‌سوختگی شدید نیز در نظر گرفته شدند.

افرادی که حداقل یک بار در روز آب‌پرتقال می‌نوشیدند 25 درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به ملانوما بودند و به طور مشابه، افرادی که حداقل سه بار در هفته گریپ‌فروت مصرف می‌کردند، 41 درصد بیش از کسانی که هرگز آن را نمی‌خوردند خطر ابتلا به ملانوما داشتند.

از سوی دیگر، هیچ ارتباطی بین خطر ابتلا به ملانوما و آب پرتقال یا گر‌یپ‌فروت وجود ندارد. در واقع هیچ توضیحی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت، این بررسی‌ها باید در مطالعات دیگری نیز انجام شود تا اطمینان حاصل شود که  ارتباط بین خطر ابتلا به ملانوما و مرکبات حقیقت دارد.

پژوهشگران درصدد هستند به زودی توصیه‌هایی مبنی بر تغییرات در مصرف آب پرتقال و گریپ‌فروت منتشر کنند. تا دستیابی به اطلاعات قطعی، همچنان باید از پوست در معرض آفتاب محافظت کرد.

از آنجا که انواع مختلفی از ترکیبات فتواکتیو در بخشهای مختلف میوه‌ها وجود دارد، بنابراین تمام میوه‌های خانواده مرکبات به طور یکسان خطر ابتلا به ملانوما را افزایش می‌دهند.

از طرف دیگر، گرمایی که برای پاستوریزه کردن آب‌میوه استفاده می‌شود ترکیبات فتواکتیو را خنثی می‌کند. این ممکن است به توضیح اینکه چرا آب گریپ‌فروت با خطر ملانوما ارتباط ندارد اما آب‌پرتقال دارد را توضیح دهد. شاید یکی از دلایل آن این است که به طور کلی آب‌پرتقال بیشتر از گریپ‌فروت مصرف می‌شود.

از آنجا که این یافته‌ها هنوز در مرحله حدس و گمان مانده‌است، نمی‌توان به افراد توصیه کرد که از مصرف مرکبات اجتناب کنند.

این پژوهش در نشریه Journal of Clinical Oncology منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا