برای کنترل استرس آنژیوگرافی چه کارکنیم؟

بیماری‌های قلبی عروقی به گروهی از اختلالات ازجمله بیماری‌های عروق کرونر و آریتمی های قلبی گفته می‌شود که سیستم جریان خون در آن‌ها با مشکل روبرو می‌شود. بیماری‌های قلبی عروقی از علل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان هستند.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌های قلبی سالانه بالغ‌بر 17 میلیون نفر را در دنیا به کام مرگ می‌کشانند که این مقدار 30 درصد از کل مرگ‌ومیرهای جهانی را شامل می‌شود. در بررسی‌هایی که در ایران انجام شده است، نسبت مرگ‌ومیر حاصل از بیماری‌های قلبی عروقی حدود 40 درصد بوده است.

به گفته متخصصان، راه‌های تشخیص انسداد و بیماری‌های عروق کرونر بستگی به شرایط بیمار و نوع انسداد دارد. ولی به‌طورکلی روش‌هایی مانند نوار قلبی و اکوکاردیوگرافی، اسکن تالیوم و آنژیوگرافی برای تشخیص چنین مشکلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان، روش آنژیوگرافی، اطلاعات بسیار مفیدی راجع به وضعیت شریان‌های قلبی ارائه می‌دهد، اما این روش منبع بسیار بزرگی از استرس برای بیمار محسوب می‌شود که می‌تواند در پذیرش یا عدم پذیرش این روش از سوی بیمار نقش مهمی داشته باشد. برهمین اساس برای کنترل آن بایستی اقدامات مؤثری انجام داد.

بدین منظور، محققان کشورمان از دانشگاه علوم پزشکی آجا استفاده از روشی غیر دارویی تحت عنوان «اوریکولوتراپی» را برای کاهش استرس بیماران کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر بررسی کرده‌اند. در این روش از تحریک گوش خارجی از طریق طب فشاری استفاده می‌شود و از این طریق، تمامی نقاط آناتومیک بدن و نیز قسمت‌های مختلف مغز، نخاع و هسته‌های اعصاب مرکزی تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

محققان برای انجام این تحقیق، از مشارکت 94 بیمار نیازمند آنژیوگرافی در یک بیمارستان منتخب آجا واقع در شهر تهران بهره گرفتند. مداخله اوریکولوتراپی برای این بیماران توسط پژوهشگر آموزش‌دیده و 60 دقیقه قبل از انجام آنژیوگرافی صورت گرفت. برای این کار، محققان طب فشاری را روی نقاط مختلف لاله گوش بیماران اعمال کردند.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که انجام روش اوریکولوتراپی به‌عنوان یـک روش مکمـل و بدون هرگونه استفاده از دارو، منجر به کاهش استرس در بیماران کاندید آنژیوگرافی می‌شود.

دراین‌باره، سیده اعظم سجادی، استادیار و محقق گروه مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا و همکارانش اظهار داشته‌اند: «نتایج مطالعه ما نشان داد استفاده از طب فشاری روی نقاط مختلف گوش یا اصطلاحاً اوریکولوتراپی، باعث کاهش میزان استرس در بیماران کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر می‌شود. به همین دلیل و ازآنجایی‌که پرستاران در برخورد مستقیم با بیماران قرار دارند و مسئول فراهم نمودن آسایش بیماران می‌باشند، می‌توان به آن‌ها توصیه کرد که مداخلاتی نظیر اوریکولوتراپی را برای کاهش استرس این بیماران، فرا گیرند و در برنامه مراقبتی خود جهت بیماران نیازمند به کار بندند».

آن‌ها افزوده‌اند: «تأثیر مداخلاتی مانند انواع ماساژ ممکن است ناشی از احساس بیمار از تأثیر مثبت آن و یا برقراری ارتباط و توجه به بیمار باشد؛ بنابراین می‌توان پرستاران را تشویق نمود تا با انجام طب فشاری گامی در جهت ارتقاء کیفیت مراقبت‌های پرستاری و بهبود وضعیت بالینی بیماران بردارند».

این یافته‌ها در مجلـه «علوم مراقبتی نظامی» منتشر شده‌اند. این نشریه به‌صورت فصل‌نامه توسط دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا مدیریت شده و انتشار می‌یابد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا