تجلیل از مقام علم و عالم در روزهای کرونایی

عمران اینان  (Umran Inan) محقق و رئیس دانشگاه کوچ ترکیه در آیین رونمایی از تندیس برگزیدگان سومین جایزه مصطفی(ص) که به صورت برخط دراین مراسم  حضور داشت با ابراز تشکر از ساخت و نصب سردیسش در پارک فناوری پردیس گفت: ایران و ترکیه کشورهای نزدیکی به هم از نظر فرهنگی هستند و سهم زیادی در توسعه علم و دانش داشته اند.

وی با اشاره به سفر خود به ایران در سال گذشته برای شرکت در مراسم اعطای سومین جایزه مصطفی(ص) اظهار داشت: جایزه سهم زیادی در توسعه علم و دانش داشته است و در این سفر با دانشمندان زیادی ملاقات کردم.

تحقیقات تنها راهکار برون‌رفت از همه‌گیری کرونا

وی ادامه داد: در این زمان که با همه گیری دست و پنجه نرم می کنیم، تحقیقات علمی تنها راه برون‌رفت از این بحران است.

وی خاطرنشان کرد: من همراه با دانشجویان دکترای ایرانی و ترکیه ای همچنان به تحقیقات خود برای رسیدن به دستاوردهای مهم برای بشریت ادامه می‌دهیم.

کرونا تغییرات تمدنی را موجب می‌شود

 حسین بهاروند از دیگر برگزیدگان سومین دوره جایزه مصطفی(ص) از کشورهای اسلامی نیز در این نشست گفت: کرونا فقط یک مشکل طبی نیست؛ بلکه به احتمال زیاد تغییر تمدنی جدی را پدید خواهد آورد.

وی افزود: این فرصتی برای بشریت است تا به سمت خوبی ها حرکت کند.

 بهاروند با تشکر از همکارانش گفت: زیست بوم شکل گرفته در کشور باعث این دستاوردها شده است.

وی که در زمینه درمان بیماری های پارکینسون و تباهی لکه زرد (AMD) از بیماری های چشمی در سالمندان با کمک سلول های بنیادی فعالیت می کند گفت:

با لطف الهی و حرکت اعضای تیم من در ۱۰ سال گذشته کار روی سطوح مختلف جانوری انجام شده و امیدوارم طی ۱ سال و نیم آینده اولین کارازمایی بالینی روی نمونه انسانی در زمینه درمان این بیماری ها شروع شود.

کرونا نشان داد دانشمندان مسوولیت زیادی دارند

محمد عبدالاحد دیگر برگزیده جایزه مصطفی(ص) از کشورهای اسلامی نیز گفت: کرونا نشان داد چقدر باید بیشتر کار کنیم.

وی ادامه داد: فضای همکاری در کشور ما و بعد از جایزه مصطفی(ص) و ارتباطاتی که با پژوهشگران کشورهای دیگر داشتم دیدم تعامل و همکاری محققان با هم از دانشکده ها و تخصص های مختلف بسیار خوب است.

وی گفت: تحقیقات پزشکی حوزه پیچیده و حساسی است و  باید از بیماران هم استفاده کرد و کارهای خوبی در همکاری مراکز فنی با مراکز پزشکی در حال انجام است‌.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: در هفتمین نشست استپ که بنیاد مصطفی(ص) اردیبهشت و خرداد گذشته برگزار کرد، دستاوردهای خوبی از دانشمندان جهان اسلام تبادل شد.

وی گفت: ارتباط دانشمندان جهان اسلام باید بیشتر شود و حتی بین دانشمندان مسلمان نباشد و همه دانشمندان کنار هم قرار بگیرند و با هم ارتباط داشته باشند.

عبدالاحد با اشاره به تلاش های علمی برای یافتن درمان و پیشگیری از کرونا افزود: این بحران در واقع امتحانی برای مدعی هایی بود که به انها نشان داد چیز زیادی از علم نمی دانند.

وی گفت: ویروس کرونا پترن پیچیده ای دارد و تغییراتی در آن روی می دهد و همه اینها بار مسئولیت ما را زیادتر کرده و نشان داد بار زمین‌مانده هنوز زیاد است.

همچنین دکتر علی خادم حسینی استاد مهندسی شیمی ایرانی ساکن آمریکا نیز با ارسال پیامی ضبط‌شده از اعطای جایزه و ساخت و نصب تندیسش تشکر کرد‌.

دستاوردهای علمی حاصل فرهنگ کاری و جنبش نرم‌افزاری است.

رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به دستاوردهای علمی گفت: این دستاوردها را حاصل فرهنگ کاری و جنبش نرم‌افزاری دانست. عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان در ادامه این مراسم با اشاره به جایگاه علم و عالم در جهان اسلام گفت: دستاوردهای دانشمندان از جمله دکتر حسین بهاروند حاصل لطف الهی، همراهی تیم خوب و تشکیل زیست بوم مناسب در کشور است.

وی که در مورد جایگاه علمی دکتر حسین بهاروند از محققان پژوهشگاه رویان در زمینه سلول‌های بنیادی و یکی از برگزیدگان سومین دوره جایزه مصطفی(ص) صحبت می کرد، ادامه داد: بهاروند با تلاش­هایی که کرده، نام محقق مسلمان را در جامعه برجسته کرده است.

شاهوردی گفت: بهاروند هم در بحث اخلاقی و هم علمی، جایگاه برتر را کسب کرده است؛ دستاوردهایش هم تربیت نیروی انسانی، محققان و دانشجویانی است که به جامعه اهدا کرده است.

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: امروزه بیش از ۵۰۰ رده سلولی را با تیم­های کارشناسی تربیت شده توسط دکتر بهاروند در پژوهشگاه رویان نگهداری می­کنیم که حاصل تربیت نیروی انسانی توسط وی است.

شاهوردی تصریح کرد: دستاوردهای علمی در حاصل یک فرهنگ کاری و جنبش نرم­افزاری است که جوانان آن را دنبال کردند؛ زیرا فضای معنوی برای رشد جوانان مهیا شد

پارک فناوری پردیس به منظور ارج نهادن به زحمات و تلاش های دانشمندان در عرصه بین الملل در حوزه های مختلف علوم و فناوری، با همکاری دفتر منطقه ای یونسکو،بنیاد ملی نخبگان و فرهنگستان علوم از سال 1386 طرح نصب تندیس شخصیت های علمی و فناوری را در بوستان دانشمندان پارک فناوری پردیس در فضایی به مساحت 10 هزار متر مربع در دستور کار قرار داده است. نظر به اینکه هیئت های بین المللی از این پارک بازدید می کنند این اقدام می تواند در جهت تجلیل از دانشمندان و شناساندن ظرفیت های علمی و فناوری کشورهای مختلف موثر باشد.

 در همین راستا تندیس پنج برگزیده سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) شامل آقایان اوگور شاهین از ترکیه، علی خادم حسینی از ایران، عمران اینان از ترکیه، حسین بهاروند از ایران و محمد عبدالاحد از ایران در بوستان دانشمندان پارک فناوری پردیس با حضور مهدی صفاری‌نیا مدیر بنیاد مصطفی(ص) و رئیس پارک فناوری پردیس رونمایی شد.

.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا