سامانه استعلام مدرک تحصیلی راه‌اندازی شد

 به گفته دبیر شورای فناوری اطلاعات، با اجرای این طرح، در راستای اجرای دولت الکترونیکی و شفافیت اطلاعاتی، معضل مدارک تحصیلی جعلی و اصلاح فرآیند گواهی اصالت برطرف خواهد شد.

آذری جهرمی در مورد این طرح گفته بود: راهکار ما برای رفع مشکل اعتبار سنجی سوابق تحصیلی آن بود که مدارک به صورت الکترونیکی اصالت‌سنجی شود. وزارت علوم از سال 92 سامانه‌ای را به این منظور طراحی کرد و از آن زمان تاکنون همه دانشگاه‌ها، مدارک فارق‌التحصیلان خود را به صورت کامل وارد این سامانه کرده‌اند.

رضا باقری، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز با اشاره به کاربردهای این سامانه جامع در میان خود دانشگاه‌ها گفت: ما به دنبال رفع مشکل فرآیند استنادپذیری مدارک بودیم و با اجرای سامانه استعلام مدرک تحصیلی به این مهم دست پیدا کردیم. در حال حاضر بیش از 90 دانشگاه به این سامانه متصل هستند و برای ثبت نام آنلاین دانشجویان سال اول خود بدون درخواست مدرک فیزیکی از دانشجو، به سامانه وزارت آموزش و پرورش متصل می‌شوند.

اما از زمانی که خبر ایجاد این سامانه توسط وزیر ارتباطات اعلام شد برخی کاربران به نقض حریم خصوصی توسط این سامانه اشاره داشتند، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در پاسخ به این پرسش که آیا انتشار چنین سامانه‌ای به نقض حریم خصوصی کاربران منجر می‌شود یا خیر اعلام کرد: در قانون آزادی اطلاعاتی کشور، تمامی موارد حریم خصوصی تبیین و شفاف مشخص شده است. بر اساس این قانون انتشار مدرک تحصیلی به عنوان نقض کننده حریم خصوصی اعلام نشده و ممنوعیت قانونی برای اجرای این پروژه وجود ندارد.

سامانه استعلام مدارک تحصیلی به آدرس estelam.msrt.ir در دسترس عموم قرار گرفته است، در این سامانه با وارد کردن شماره ملی و شناسنامه می‌توانید برای استعلام اصالت مدارک دانشگاهی اقدام کنید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا