تشخیص کووید-۱۹ به کمک هوش مصنوعی

این روزها هر کس سرفه می‌کند نگران می‌شود که آیا به کووید-۱۹ مبتلا شده است یا فقط یک سرفه ساده برای صاف کردن گلو بوده است؟ ممکن است به زودی پاسخ روشن‌تری دریافت کنیم، چرا که محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) می‌گویند یک سیستم هوش مصنوعی جدید ایجاد کرده‌اند که می‌تواند سرفه افرادی را که کووید-۱۹ دارند، حتی اگر بدون علامت باشند، تشخیص دهد.

ترفند این سیستم، توسعه تعداد زیادی شبکه عصبی است که می‌تواند تغییرات ظریف نشان دهنده اثرات ویروس کرونا را در سرفه فرد تشخیص دهد.

یک شبکه عصبی صداهای مرتبط با قدرت صوت را تشخیص می‌دهد. دیگری به حالات احساسی آن گوش می‌دهد که نشان دهنده زوال عصبی است. در عین حال، شبکه عصبی سوم، تغییرات عملکرد تنفسی را اندازه گیری می‌کند. همچنین الگوریتمی برای بررسی تخریب عضله که سرفه‌های ضعیف‌تر را حاصل می‌شود و تصویر کامل‌تری از سلامتی افراد ارائه می‌دهد، در نظر گرفته شده است.

این هوش مصنوعی در آزمایش‌های اولیه بسیار دقیق عمل کرده است. پس از اینکه تیم سازنده، آن را با دهها هزار نمونه سرفه و گفتگو آموزش داد، این فناوری ۹۸.۵ درصد از سرفه‌ها را در افراد مبتلا به کووید-۱۹ به درستی تشخیص داد. همچنین ۱۰۰ درصد افرادی را که ظاهراً بدون علامت بودند، شناسایی کرد.

این فناوری برای تشخیص افراد علامت دار طراحی نشده است، زیرا ممکن است مبتلا به سایر بیماری‌ها نیز باشند که رفتار مشابهی ایجاد می‌کنند و اگرچه این سیستم کاملاً توانا است، اما بهتر است برای صدور حکم قطعی در مورد آلوده بودن یا نبودن به کووید-۱۹ مورد استفاده قرار نگیرد.

دانشمندان در حال توسعه یک برنامه کاربر پسند هستند که بتواند به عنوان ابزاری برای محافظت در مقابل ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین فقط لازم است هر روز در تلفن خود سرفه کنید تا این سیستم تعیین کند که آیا بیرون رفتن برای شما ایمن است یا نه.

محققان حتی می‌گویند که اگر از این ابزار همیشه و در همه حال استفاده شود تا به سرفه‌های همه افراد گوش دهد، می‌تواند به همه‌گیری پایان دهد. اگرچه این یک "اگر" بزرگ است که احتمالاً باعث افزایش نگرانی در مورد مسائل مربوط به حریم خصوصی می‌شود.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا