مغز افراد معتاد نیز به فهرست اهدایی بانک مغز افزوده شد

دکتر محمدتقی جغتایی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: بانک مغز برای انجام کارهای تحقیقاتی حوزه مغز ایجاد شده است. محققان از مغزهای اهدایی در این بانک برای مطالعه روی بیماری های آلزایمر، اوتیسم و استفاده می کنند، بیماری هایی که نمی توان در انجام تحقیقات مرتبط با آنها مدل حیوانی آن را درست کرد.

وی بیان کرد: به طور مثال در مطالعه بیماری دیابت می توان مدل حیوانی آن را از طریق دیابتی کردن موش انجام داد چون تفاوت سیستم موش در این زمینه با انسان خیلی متفاوت نیست اما برخی از بیماری ها هست که مدل انسانی با حیوانی آن شبیه به هم نیست و خیلی با هم تفاوت دارند و به همین دلیل است که در دنیا بانک مغز را برای بیماری اوتیسم، آلزایمر، اسکیزوفرنی و بیماری هایی که پیشرونده مغز از قبیل ام اس ایجاد کرده اند.

رئیس بانک مغز ایران یادآور شد: ما نیز در ایران بانک مغز را ایجاد کرده ایم و به تدریج نمونه های مغز به این بانک اهدا می شود اما مشکلی که الان ما با آن مواجه هستیم این است که باید پزشکان افراد بیمار و خانواده های بیمار را تشویق کنند که بعد از فوتشان، مغز آنها را اهدا کنند. مشکل ما الان در تعداد کم مغزهای اهدایی است.

جغتایی گفت: تاکنون نسبت به اوایل راه اندازی بانک استقبال زیادی از اهدای مغز بعد از مرگ شده است به طوری که تعداد نمونه ها روز به روز افزایش می یابد، در ابتدای راه اندازی بانک مغز، کمتر از ۳۰ نمونه مغز یک انسان در راستای انجام تحقیقات علمی نگهداری می شد اما با رسانه ای شدن و افزایش اطلاعات مردم، اکنون بیش از ۱۵۰ نمونه در این بانک ذخیره می شود.

رییس بانک مغز ایران اظهار داشت: نمونه مغز اهدایی سالم یا مغزهای دارای بیماری با سنین مختلف در این بانک نگهداری می شود و مورد استفاده محققان قرار می گیرد.

وی در خصوص اینکه مغز افراد دچار مرگ مغزی نیز شامل موارد اهدا می شود یا نه، توضیح داد: مغز افرادی که دچار مرگ مغزی می شوند نیز قابل اهدا است و مواردی از این قبیل در بانک مغز داریم اما هدف ما در نمونه های جمع آوری شده مغزهای مرگ مغزی نیست بلکه مغز افراد بیمار از قبیل آلزایمر، ام اس، پارکینسون و سایر بیماری های مغزی است.

جغتایی با اشاره به اینکه مغز افراد معتاد نیز به تازگی در فهرست اهدایی این بانک اضافه شده است، گفت: در این بانک بیشتر از مغزهایی که دچار بیماری شده اند، برای انجام کارهای تحقیقاتی استفاده می شود. از آنجایی که اعتیاد یک بیماری شناخته شده است، برای درمان آن نیز به کارهای تحقیقاتی حوزه مغز نیاز است.

وی در خصوص فعالیت و تعداد نمونه ها در بانک مغز ایران نسبت به سایر کشورها افزود: ما تقریبا به این حوزه تازه ورود کرده ایم اما دیگر کشورها به این حوزه ۲۰ تا ۳۰ سالی است که ورود کرده اند.

رییس بانک مغز ایران گفت: تا پیش از ایجاد بانک مغز در ایران یا روی مدل حیوانی بیماری ها کار می کردیم یا اینکه اصلا در حوزه بیماری هایی که نیاز به نمونه مغز انسان بود، ورود نمی کردیم. خوشبختانه در چند سال گذشته تحقیقات در خصوص این بیماری ها در کشور شکل گرفته و در حال انجام است ولی باید تعداد نمونه ها افزایش یابد.

جغتایی افزود: تاکنون سعی شده با انتشار بروشور و قرار دادن آن در اختیار کلینیک های مغز و اعصاب و متخصصان این حوزه، خانواده ها برای اهدای این عضو فرد از دست رفته ترغیب شوند. شهروندان می توانند با عضویت در این بانک به انجام کارهای تحقیقاتی در این زمینه کمک کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا